Rotterö

Trådstartare
Jag undrar vad öveben är
Min vet kollade mitt föl
Han hade en svullnad underknät insida. Ummade lite men ingen hälta.
Han sa att han slagit i ordentligt. Kunde vara början på överben. är det något farligt
vad ska man göra åt det .
Ska jag anmäla till försäkringsbolaget
snälla några svar och råd :confused:

Överben är en förbening, en lite knöl som hästen bildar på benet om den har slagit sig (benet stärker liksom upp sig själv). Det är ingen fara och hästen klarar sig lika bra med det, som utan det. Du behöver inte rapportera det till försäkringsbolaget, men om hästen någon gång skall säljas kommer det att stå med i veterinärbesiktningspappret.
Överben är rätt vanliga, de flesta hästar utveckar någon gång ett sånt.

/Malin

Liknande trådar

Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
584
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
6
· Visningar
1 518
Senast: Murray
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
2 300
Senast: MiniLi
·
Hästvård Skulle vilja ha lite råd från andra med erfarenhet. Min ponny kastrerades för nio veckor sen. Såg bra ut precis i början men sen började...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CLXVII
  • Jultråden 2022
  • Störiga saker vi stör oss på, del 24

Hund, Katt, Andra Djur