Hannely

Trådstartare
Har en tvåårig hingst på lösdrift=rätt mycket bus just nu...
För en månad sen hittade jag en varm liten bulle på insidan av v fram, precis under knät. Som tur var skulle vet komma ut samma dag för vaccinering, så han kollade och sa att det nog höll på att bli ett överben, antagligen efter ett slag.
Nu har det stabiliserat sig och är hårt, ingen värme. Jag funderade bara på om ni har några erfarenheter av såna överben (som inte beror på överansträngning), om dom har gett några problem senare i livet? Förutom att det ser tråkigt ut såklart...
 
Jag har haft två hästar som har haft överben på grund av att de har slagit sig själva i hagen och liknande.
Ingen av dem har någonsin haft något problem, och inte ömmat någonting.
Jag tror inte det är någon fara så länge du håller koll på benet, att det inte blir större överben eller att hästen ömmar på det. :)
 
Jag köpte et sto med ett överben strax under knät. Röntgade och såg att det var aktivt. Sen köpte vi henne billigt för att dett var aktivt och ovisst. Efter några månader röntgades det om och det hade växt lite. Senare blev hon halt och fick slås ut för att det satt inne i leden och gick att göra operation med dåliga utsikter....

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 058
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 424
Senast: Cocos
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 113
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 313
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp