ludda

Trådstartare
For 7 uker siden skulle jeg ha en forsikringsundersøkelse på min 5 års hest,som har vært i ridning ca 6mnd.. Helt frisk trodde jeg.men det var hun ikke :( På bøyeprøven var hun 2 grader halt i hovleddet V.F.
Jeg hadde ridd henne tidligere på dagen,og ikke merket noe :confused: Samtidig hadde hun fått en liten kul på beinpipen under kneet på V.F. Dyrlegen bemerket/så ikke dette.Altså, hun sa jeg skulle blistre henne i 3X3 dager,før hun skulle settes forsiktig igang igjen..Når vi begynte travarbeidet igjen,var hun etter å ha travet i ca 5 min halt på V.F igjen,og nå merket jeg det. Ringte til dyrlegen igjen,som nå ville sette en kortisonsprøyte i kotleddet :confused: Jeg sa til henne at hun hadde hatt utslag på hovleddet under bøyingen,men hun påsto det var kotleddet,uten å ta nye bøyeprøver..Så satt hun kortison i kotleddet. Leddvesken så helt fin ut..Vel, ny hvile ny igangsetting.
Travet for første gang i dag,haltfri :smirk:
Men den lille kulen på frambeinet (som jeg tar for ett aktivt överben) er blitt litt større. Det jeg lurer på er om overbeinet kan ha forårsaket hele elendet? Kan en hest få utslag på bøyeprøve pga ett aktivt överben? Noen ideer på hvordan dette kan henge sammen?
Håper dere forstår norsken min,hvis ikke skal jeg prøve å forklare meg tydligere... ;) ;) :angel: :angel:
 
Sv: överben

En av mina hästar blev sparkad på frambenet och det blev ett överben som hon är mkt öm i. Det blev hon halt av. Hon fick anitinflammatorisk medicin i 10 dagar och har fått vila i 6 veckor.

Nu på återbesöket var överbenet fortfarande väldigt ömt. (vi har röntgat och det är ingen spricka i benet eller flisa) Den här gången sprutade han överbenet med kortison och så går hon på antiinflammatoriskt igen.

Så nog kan de bli halta av aktiva överben, alltså inflammerade.
 
Sv: överben

Håper det ordner seg med din hest..
Er klar over at de kan ble halte av et aktivt överben,men lurte også på om de kunne få utslag på bøyeprøve av det,når de ikke er halte i utgangspunktet pga inflammationen i benet?(da naturlig i nærliggende leder)
 
Sv: överben

Vår var 2 gradigt halt efter böjprov på ALLA fyra benen efter sparken! Vet trodde att det var för att hon felbelastat sig och spänt sig p.g.a smärtan i frambenet.
Nu efter antiinflammatoriskt och vila så markerar hon bara en smula båda fram. Men efter att ha longerat henne tror vet att det bara är stelhet efter vilan. Hon rörde sig bättre ju mer hon fick springa.
 
Sv: överben

Så da kan det jo hende at min häst hadde fått kotledsinflammation som sekundær komplikasjon ,eller at hon inte hadde nogon inflammation alls,men kun var øm i benet pga överbenet.Skal ringe min fasta vet. i morgen och fråga..(det var vakthavande vet. som behandlade min häst i det här fället..Trodde inte det var så noga siden det kun var snakk om en forsäkrings undersökelse..Så fel kan man ta.. :angel: )
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
495
Senast: Freazer
·
Utrustning Jeg kjøpte Sprenger bøyelig gummibitt med litt tungefrihet til unghesten min Når jeg prøvde henne gikk hun med et kjempetykt enkelt...
Svar
2
· Visningar
468
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 009
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jeg har en halvfoder hest som jeg har ansvar for (eier har fått baby). På torsdag oppdaget jeg en hevelse/kul under magen. Den gjorde...
Svar
5
· Visningar
825
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp