Bukefalos 28 år!

Överexalterad hund...

Mia_R

Trådstartare
Vår yngsta älskar att åka bil, hon tycker det är så roligt att hon inte alltid väntar tills vi öppnat buren utan hoppar upp på stötfångaren i rena ivern. Nåja, det är väl knappast bilåkandet som lockar utan vad som eventuellt väntar när vi kommer fram, misstänker jag... :smirk:

Jag åker till stallet flera dar i veckan och då får de alltid följa med, mycket bus och lek med den andra hunden och matte. Sen har vi under hösten åkt till brukshundklubben två ggr/vecka. Hon babblar hela vägen och blir mer och mer högljudd när vi svänger av motorvägen, för att sen börja vråla när vi kommer in på grusvägen mot klubben. Sista biten skriker hon för allt vad hon är värd så vi får ont i öronen och det går inte att prata med varandra. :crazy:

Problemet är just det att hon har så höga förväntningar varje gång vi ska åka någonstans. Hon triggar igång direkt och sitter nästan och studsar i buren av upphetsning. Korta bitar är det väl ok, men att sitta på långkörningar och höra hennes babbel och hyperventilerande tar på krafterna. :mad: Hon lugnar ju aldrig ner sig! Värst var väl nu när vi åkte t o r till fjällen, en liten tripp på drygt 100 mil enkel resa.

Vad ska vi göra? Vi har försökt med smaskiga ben, men hon vägrar tugga. Vi har provat med att täcka för buren men hon sitter och babblar iaf. Jag har även testat med att binda ner henne med kopplet så hon kan ligga bekvämt och sitta mindre bekvämt, men det fungerar inte heller. :( Vår andra hund är hur lugn som helst och kopplar av i bilen, fast hon är å andra sidan 10 år. Vi vill gärna kunna åka bil de kommande sju åren med lillknas utan att bli vansinniga på kuppen... :cry:
 
det kan nte vara tvärtom då? att hon blir stressad av att åka bil och inte tycker att det är ett dugg kul och babblar för att ni ska släppa ut henne? bara en tanke.. :smirk:
 
Om det nu är så att hon bara är glad och förväntansfull över vad som komma skall kanske ni kan ta ner förväntningarna en aning?
Ta korta turer o bara åk en sväng, vänd hemmåt o släpp ut hunden.

Min hund är lite liknande faktiskt, älskar att åka bil, börjar ofta gny lite när vi närmar oss ett "roligt" mål (skogen, stallet) dock har jag inte velat ta ner honom direkt, för jag är fortfarande lättad över att han älskar o åka bil :rofl:
dock är han ju med ibland o bara sitter i bilen när jag uträttar små ärenden, vilket gör att han aldrig riktigt vet vad som är på gång. Så en biltur kan ju vara både rolig o lite långtråkig för honom.
 
Skulle hon då ha så bråttom in i bilen att hon inte ens väntar tills vi hunnit öppna buren många gånger? :smirk: Vi snackar om en hund som springer själv till bakluckan om hon är lös, även om vi inte ska åka någonstans. :D
 
Hon får följa med även om jag bara åker till affären ibland, så det åks nog lika mycket utan att det är roligt varje gång vi kommer fram. Är jag ledig följer de med mig nästan överallt, även om de får sitta i bilen och vänta ibland. :p Hon tycker det är kul, sitter och spanar på andra hundar och bjäbbar om hon får syn på ngn, skäller ut mig om jag inte släpper ut henne när vi kommer fram någonstans och "grälar" så fort jag går ur bilen även om husse sitter kvar. Innan vi skaffade burarna var hon helt hopplös! Även om vi bara skulle ställa in ngt i bagaget så var vi tvugna att lyfta ut henne ur bilen varje gång, hon ålade sig in så fort luckan var öppen minsta lilla. :o

Hon tycker att livet är en fest helt enkelt och jag vill ju inte ta det ur henne eller behöva droga ner henne om vi ska åka någonstans. Blir lite knepigt på kurserna och vi kommer med en lullig hund. :rofl:
 
Svårt när förväntan redan finns där och är det starkaste minnesbilden. Min yngre hund åkte 1000 ggr till mataffären innan hon åkte på roliga saker. Så va dhon förväntar sig är ju ganska så lätt att förstå. Hennes förväntan är att åka hem igen utan att ens få hoppa ur bilen. Men för eran del är det ju redan försent. :crazy:

Första sommaren jag hade körkort så åkte jag massor av landsväg. Första gången så satt min äldre hund upp i 35 mil och väntade på något roligt. Sen åkte vi upp och ned en hel del. Sista resan 2 månader senare så lade hon sig ned redan innan vi svängde ut på motorvägen...

Så även om ni skulle åka 9 ggr till mataffären och 1 gång till stallet så vette katten om det skulle hjälpa... Snarare 9 ggr till fjällen och 1 gång till mataffären typ.
 
:rofl: Oj, oj. Jag tror inte jag orkar åka till fjällen så ofta och mycket med henne bara för att försöka få ner förväntningarna. Dessutom så skulle hundrackan säkert se även de resorna som positiva eftersom det är så otroligt kul jämt när vi är där... :smirk:

Ja, jag får väl helt enkelt ta ett snack med vår veterinär och höra om han har några bra tips. :idea:
 

Liknande trådar

Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 514
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar? Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på...
2
Svar
39
· Visningar
4 292
Senast: Bexzor
·
Hundhälsa Har sett att det finns en mängd trådar om detta men ber er ändå att läsa och komma med erfarenheter ☺️ Har en jack russell kille på två...
Svar
6
· Visningar
2 865
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 724
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp