Övergivna kattungar, mat?

lady_vip

Trådstartare
Min sambos mamma och syster har sedan 2 veckor tagit hand om 4 övergivna kattungar, oerhört söta och charmiga, men den ena är ganska svag.
Skulle tro att de är ca 8 veckor nu och de har köpt något som de kallar CatMilk, hur är det att ge källingarna? De får också blötmat och torrfoder som de blöter upp, men den svaga fixar inte att äta det utan att bli lös i magen.

Kattungarna tros ha blivit dumpade, folk ha sett en okänd man gå runt med en korg (låter som värsta skrönan, trodde inte åt hände). De bor i sommarstugeområde med en hel del bofasta, men några grannar la märke till mannen, och helt plötsligt sprang 4 små kattungar och skrek. Min sambos mamma tog in dem och har sedan dess försökt göra en insats för de små liven som både är tama och rumsrena sedan innan.

Det jag misstänker har varit en stor orsak till den minstas svaghet är att de avmaskade dem tidigt, hon var svag redan då och jag påtalade detta när jag fick veta. Vad kan de göra för kattungen? Hon är frisk för övrigt, bara smal och minstingen i kullen, tycker väldigt mycket om närhet och busar tillochmed ibland, så hon borde få en chans.
 
Sv: Övergivna kattungar, mat?

Jag räddade en kattunge från stallet nu för några veckor sedan. Han var då ca 3 veckor gammal och väldigt, väldigt liten och undernärd. Jag köpte mjölkersättning från apoteket.

Han ökade ganska snabbt i vikt och fick ganska snart styrka till att börja gå omkring och busa. Han är nu runt 13 veckor, och det är fullrulle på den lille!!

Så jag skulle köpa ersättning från apoteket! Det är inte jätte billigt, men hällre det än att magen inte fungerar på det små!! :)
 
Sv: Övergivna kattungar, mat?

skulle skippa catmilk och ist ge den svaga modermjölksersättning från apoteket. Be dem köpa procolin hos veterinären och skicka in avföringsprov med kolla masken kitet från apoteket för att se om och vilken mask dom har.
De kan även testa ge skonkost (rå köttfärs och äggula) för att se om magen blir bättre.

vilken mat ger dom kattungarna?
 
Sv: Övergivna kattungar, mat?

Jag övertog en kattunge för många år sedan. Den var endast 6 veckor och jag gav den majsvällning och det funkade bra.:idea:
Den växte upp till en stor och ståtlig kisse.:bow:
 
Sv: Övergivna kattungar, mat?

Säkert skitmat, jag har dålig koll, tror jag såg en friskies-kartong där sist...?

Iaf, den lilla kattungen har repat på sig jättefint och äter nu fast föda igen, så hoppet finns!
 
Sv: Övergivna kattungar, mat?

Säger som de andra, mjölkersättning från apoteket. Man kan ge rå nötfärs också.
Fil brukar väl vara bra för magar med?
 

Liknande trådar

Katthälsa HJÄLP! Vad kan jag AKUTMATA till kattungar som är ca 2 veckor gamla? Gårdens ena katt har fått ungar ute och vi hittade dom först nu...
Svar
5
· Visningar
5 358
Senast: TinyWiny
·
U
Övr. Katt Jaha, då var det dags igen! Minus fick idag sin fjärde kull. Hon får nästan alltid på morgonen så vi var beredda på att stanna hemma...
Svar
2
· Visningar
805
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt Jag har fått ett gäng på halsen... Och jag behöver tips och råd av kattexperter. Det har i minst 2 år, säkert mer, sprungit en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 472
Senast: Vagis
·
M
Övr. Katt Vad kan man göra för dom? Var nyss i stallet och var med när vi avlivade 4 kattungar. Vi har nämligen en "vildkatt" som bor i stallet...
Svar
7
· Visningar
2 779
Senast: tirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp