Bukefalos 28 år!

Övergivna kattungar

T

TeamTop

Vi har sedan nyår haft en honkatt strykandes från och till på gården, som inte är våran. Igår hittade vi tre kattungar som skrek förtvivlat på loftet. Idag när jag undersökte dem noggrannare kom jag fram till att de måste vara ca 5 veckor gamla, en av dem bara skinn och ben och de andra också magra och skriker konstant hysteriskt!
Flyttade ner dom till en av de tomma boxarna i stallet och när man sätter sig där kommer den ena och letar frenetiskt efter ngt att sutta på. Jag tror att ngt har hänt mamman och att de är övergivna, men de vill inte äta torrisarna jag har lagt ut till dem. Vad ska man ge dessa småttingar att äta om de är moderslösa?
Tacksam för all hjälp!!
 
Sv: Övergivna kattungar

De har nog inte lärt sig äta fast föda än. Köp mjölkersättning och mata handmata dem. KMR mjölkersättning finns i djuraffärer, hos veterinärer och på Apoteket.

Du kan även försöka vänja dem vid fast föda parallellt med handmatningen. Blanda färsk köttfärs med lite mjölkersättning, peta in i munnen och håll tummarna. Du bör nog även avmaska dem. Kör en Banminth först och främst. Sedan kan du ta en kur Axilur när de tagit sig i hull.
 
Sv: Övergivna kattungar

Var precis på apoteket, men de hade ingen mjölkersättning hemma, kunde inte få förrän mitten av nästa vecka. Ringde djursjukhuset och de gav mig rådet att ge bebeis-mjukmat och köttfärs. Jag försökte med köttfärsen, men de var inte alls intresserade, ska man försöka tvångsmata dem då? Eller finns det något flytande "hemmakok" man kan ge dem?
Det skär i hjärtat när de skriker hela tiden...
 
Sv: Övergivna kattungar

En nödlösning är att handmata dem Anderssons välling tills du fått hem mjölkersättning.

Koka ihop 5 dl standard mjölk, 1-2 msk maizena och 1 msk druvsocker och låt detta svalna. Låt svalna och tillsätt därefter 1 msk smör och en äggula.

Med fast föda kan du inte göra mycket mer än att stoppa in lite i munnen och hoppas att de får smak för det. Man brukar få prova några gånger varje dag för att de ska fatta vad det handlar om.
 
Sv: Övergivna kattungar

Hjääääääälp!
Jag behöver hitta en tillfällig kattmamma till mina 6 kattungar , dom är tre veckor gamla , deras mamma blev överkörd igår kväll..
Så nu håller jag på och letar överallt efter en kattmamma.. Är så fruktansvärt ledsen , tycker så synd om mina älsklingar..
Hör av er , behöver all hjälp jag kan få.. Jag bor i Skåne i Fjälkinge , mitt nummer är 0730-488788 , Kriss
 
Sv: Övergivna kattungar

Hjääääääälp!
Jag behöver hitta en tillfällig kattmamma till mina 6 kattungar , dom är tre veckor gamla , deras mamma blev överkörd igår kväll..
Så nu håller jag på och letar överallt efter en kattmamma.. Är så fruktansvärt ledsen , tycker så synd om mina älsklingar..
Hör av er , behöver all hjälp jag kan få.. Jag bor i Skåne i Fjälkinge , mitt nummer är 0730-488788 , Kriss

Köp spädbarnsmat för människobebisar ca 1 vecka gamla finns i mataffären. En bra lösning tills apoteket har öppet. Sätt ett ventilgummi till cykel på ett sugrör och använd till nappflaska tills apoteket öppnar och du kan köpa en liten djurnappflaska.

DE är tre veckor, vilket innebär att prognosen är ganska god att flaska upp dem. Om ca 10 dagar kan du börja ge dem tex köttfärs som du blandar med mjölken till en krämig massa.

/KT
 

Liknande trådar

Katthälsa HJÄLP! Vad kan jag AKUTMATA till kattungar som är ca 2 veckor gamla? Gårdens ena katt har fått ungar ute och vi hittade dom först nu...
Svar
5
· Visningar
5 437
Senast: TinyWiny
·
S
Övr. Katt Jag hoppas verkligen att någon läser denna tråden och kan hjälpa oss..Det är så hemskt att se dom små liven lida.. Här kommer...
Svar
16
· Visningar
1 821
Senast: Sarasara
·
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Uterätt för kor
  • Vad nynnar ni på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp