Bukefalos 28 år!

Överhet häst! HELP!

Okh

Trådstartare
Jag har precis köpt en ny häst på 150 i manken, korsning.. Jag vet inte alls varför jag köpte den här hästen, jag bestämde mej för att inte ta hand om mer tillridningar, inridningar och problemhästar, jag ville ha en lugn och rolig häst, jag såg den här på hästnet och kände i hela kroppen att det var hästen för mej, har haft endel som inte känts rätt för mej så nu skulle jag hitta den rätta, jag åkte iallafall upp och provred den här hästen och den var superhet och lyssnade inte alls på bettet, tog ett par varv för mej att få stopp på henne, hon var även överkänslig för skänklarna men endå så kändes det så himla rätt!! Hon hade gett henne havre i hela sitt liv och red med pessoa som jag absolut avskyr så jag bytte till ett snällare bett och tog bort havren men det är verkligen precis samma sak varje gång jag rider, det tar inte stopp!! Behöver er hjälp, vad tycker ni jag ska köpa? Jag älskar den här hästen av hela mitt hjärta och jag tänker inte ge upp! I skogen är hon underbar, gör det man ber henne om och är snäll men på banan ska allt gå i 140!! :( har gjort en fullständig veterinärbesiktking, fullt frisk, sadeln sitter perfekt och massören sejer att hon är i toppskick, vad tusan sla kag göra?
 
Sv: Överhet häst! HELP!

Jag skulle testat att ta ett bettlöst på henne inne på banan? Eller om hon beter sig likadant vid tömkörning, longering osv där inne som vid ridning bör man ju nästan börja från början där inne. Satsa på att allt ska gå lugnt till. Ge henne en speciell uppgift där inne som gör att hon måste tänka till och ta ett steg tillbaka.
Jag är inte proffs på något av detta då jag inte upplevt detta tidigare utan jag spånar mest bara :)
 
Sv: Överhet häst! HELP!

En av hästarna i stallet är/var exakt likadan. Allt hon tänkte var framåt, i 140.. Hon hade även världens underhals så att få ner nosen på henne var i princip omöjligt. De red henne med bettlöst ganska länge och då gick det lite bättre, arbetade mycket med henne från marken, och uppsuttet, med övningar där hon verkligen måste tänka till en extra gång och nu ca ett halvår senare så har hon blivit superfint musklad och går i stadig form större delen av ridpassen, det går fortfarande lite väl fort men hon börjar förstå nu att man inte behöver stressa genom allt. I övrigt är hon världens mest sociala häst, just denhär behöver ha en och samma person som handskas med henne så jag tycker inte att du ska ge upp! Ta hjälp av en bra tränare lite då och då som kan kolla från marken och ge lite tips man kanske inte tänker på själv när man väll sitter uppsuttet. Jag hoppas verkligen att det löser sig för er :)
 
Sv: Överhet häst! HELP!

Jag har försökt hackamore, förra ägaren tipsade om det men varje gång jag använder det så är det värre, jag är ingen ryttare som vill slita och dra i hästen och hon lyssnar inte så bra på hackamoret heller, vågar inte ta tag i henne då jag hört mycket dåligt om hackamore, jag köpte ett sidepull för någon dag sen som inte kommit ännu, i skogen kan jag lixom rida med grimma och grimmskaft och hon stannar direkt när jag ber henne om det, tömköra är inte heller något problem sålånge det inte är på banan för då släpas man nästan efter och får springa för allt man har typ, longering på banan går ju fort men när hon sprungit ett par varv så brukar hon lugna ner sej
 
Sv: Överhet häst! HELP!

Om du ägnar dig några veckor åt enbart skritt? försök få henne att slappna av och lyssna på ditt säte så du inte behöver ta så mycket i henne? Lugn och ro känns det som om ni båda behöver. Vissa hästar kan man inte "rasta av" utan det blir bara värre, de behöver lära sig ett helt nytt ridtänk.
 
Sv: Överhet häst! HELP!

Jo det har du nog rätt i, vi får se hur det funkar, brukar inte gå att få henne att skritta men det löser sej! :)
 
Sv: Överhet häst! HELP!

Jo det har du nog rätt i, vi får se hur det funkar, brukar inte gå att få henne att skritta men det löser sej! :)

Det man inte kan göra fort kan man kanske göra långsamt. :)

Uppenbarligen är det något med ridbanor som gör henne fruktansvärt stressad. Hon förstår att du vill att hon ska stanna men hon kan inte. Hade tidigare ryttare problem med att stanna henne också, eller hur gjorde hen för att bromsa? Har hon "alltid" varit sådan, har något hänt eller har det växt fram?

Antingen sätter du in ett skarpt bett eller en graman och tvingar henne att bromsa/stanna med våld så att säga, eller också lär du henne att hon kan vara trygg och harmonisk med dig även på banan. Vilken metod som går fortast beror både på häst och ryttare, vilken som är mest PK är tydligt och vilken metod som ger tillbaka mest förtroendekapital mellan häst och ryttare är entydigt. Är stressen/rädslan så stor att risken finns att ni gör illa er så kan den där gramanen/bettet hänga där som en katastrofförstärkning även om du väljer att tackla problemet på ett (ur min synvinkel) vettigare sätt.

Om du nu är van vid att rida "problemhästar" och ändå inte kan få stopp på henne på flera varv så låter det ju som att hon är väldigt rädd. Inte bara stressad eller bara hetsig. Är hon lugn och harmonisk i stallet, i hagen och i skogen? Kan hon skritta på långa tyglar i skogen? Kan hon stå helt stilla när du står bredvid? När du hoppar upp? Flippar hon direkt om du rider in på banan? Kan hon skritta vid hand på bana, eller går hon i filipper ändå? Longeras? Tömköras? Äta lite godis? Kan du skritta en sväng i skogen och på väg till stallet bara kika in på banan för en kort sväng på långa tyglar och ut igen utan att hon börjar stressa upp? Skiljer beteendet mellan ridhus, grusbana och gräsbana? Gräshage? Grusparkering? Testa var gränsen går och utifrån det brukar man kunna få en del teorier om vad problemet egentligen är, och var man egentligen ska börja ta i det hela.

Passa på att träna henne i skogen och låt banan få bli ett eget arbetsmoment där du bara inriktar dig på att få henne trygg och bekväm med dig. Och det tänker du säkert redan på, men var konsekvent och låt henne inte stressa och hetsa i skogen heller, ens på en hanterbar nivå.
 
Sv: Överhet häst! HELP!

Låter som om hästen har fått för mycket "info" på banan tidigare och stressar upp sig! Jag skulle börja med att jobba på en nivå INNAN hästen stressar upp sig.
Leda runt på banan och träna in ett lugnande ljud, på min häst hummar jag när hon stressar upp sig.
När det funkar så kan du långtygla, alltså gå brevid sadelläget och öva på att stanna.
När det funkar sitta upp, stå still få en godis, hoppa av, leda runt, hoppa upp, stå still godis hoppa av...
När det funkar testa att skritta på en volt, bara tre-fyra steg, stanna, ge godis hoppa av...
Ja du fattar... Detta kan ta ett halvår beroende på hur stressad och blockerad hästen är!
 
Sv: Överhet häst! HELP!

Det jag gjort med andra problemhästar samt tillridningshästar var att ta det lugnt, rida med sitsen och ord och bara prata, använder inga starka grejer så med henne har jag ett vanligt tredelat bett bara, i skogen rider jag oftast bara med grimma men då kan jag inte gå in på banan, det jag reagerade mest på var när jag provred, hon som ägde innan sa att hon inte var van med att inte gå i form, när jag provade så blev hon helt knäpp, hon kunde alltså inte bli riden på banan med lösa tyglar eller att man inte har henne i form, jätte konstigt tyckte jag iallafall, mina andra hästar rids alltid på lösa tyglar i början innan jag jobbar dom till form.. Jobbar med det just nu, att gå fram på banan på lösa tyglar och då trippar hon såklart och ibland galopperar men då låter jag henne göra det men bara på lösa tyglar :)
 
Sv: Överhet häst! HELP!

Om hon funkar bra i skogen så rid henne i skogen. Du kan göra det mesta dressyrarbetet i skogen. Sedan kan du rida en kort stund på bana och ge jättemycket beröm (och kanske några sockerbitar) när hon sköter sig.

Så gjorde jag med min valack, fast jag hade det omvända problemet. Han hade gått på ridskola och tyckte det var pest att gå på bana så han blev seg som tuggummi så fort man red i paddock. Efter två månader började han tycka det var kul igen.
 
Sv: Överhet häst! HELP!

Det är lätt att man börjar nödbromsa när man har en sån häst. Det blir en ond cirkel som ger en hetsig häst.
Bromsa aldrig en het häst med båda tyglar, utan böj eller lägg volt.
Så fort/ innan hästen går fortare än du tänkt så måste du agera.
Böj/ställ hästen med att ta ena tygeln mot motsatt höft. glöm inte att släppa lite på den andra, endast en tygel ska inverka. så fort hästen släpper så ge eftergift.
Eftergiften i rätt tid är nyckeln till framgång.
Böj och ställ utan att du bromsar.
Funkar i paddock och ute.
I paddock så låt hästen aldrig rusa i trav, samma som i skritt böj/ ställ eller lägg en volt så fort hästen ökar.
I början så kommer det kännas som böj och volt är det enda du gör. Men efter ett tag så kommer hästen att lugna sig.
Hästen kommer att lugna sig lyssna mer utan att du sitter och nödbromsar.
Det mesta sitter i att behålla lugnet och hur snabb du är med eftergiften. Gör man så här så så behöver man inte skarpare bett, för det är inte bett och två tyglar som avgör farten.
 
Sv: Överhet häst! HELP!

Tack för tipsen alla, ska prova det idag när min kompis rider min andra polle :)
 
Sv: Överhet häst! HELP!

Jag är dressyrmupp ut i fingerspetsarna och är intre så intresserad av hackamore eller andra utrustningslösningar.

Om vi utgår från att hästen är helt frisk är det ju bara att spotta i nävarna och sätta på bästa tålamodshjälmen och börja från början. Övergångar är förblir det mest utvecklingsbara du kan göra för med din häst, det är övergångar som gör den lydig. Om det för dig innebär att du i 20 minuter gör: skritt, halt, skritt, halt, skritt, halt, så är det just det du ska göra.
Vanligt bett, vanlig sadel. Vad vet jag, efter en vecka kanske du kan: skritt, halt, skritt, halt, två meter trav, skitt, halt osv. Och att du är stenhård med dig själv, gör minst 300 övergångar i veckan.

Varva med att "skita i vilket" och bara rid ut.
 
Sv: Överhet häst! HELP!

Bra tips, jag skulle bara vilja tillägga att akta sig för att stressa i övergångarna, en del hästar behöver "andas" i varje gångart/halt för att lugna ner sig (speciellt i halten eller om du saktar av från trav till skritt, dvs alla övergångar neråt i gångart). Annars går bara stressen upp ännu mer.
 
Sv: Överhet häst! HELP!

Fick hem mitt nya träns idag, western träns typ sidepull quarter någonting, provade direkt och det gick jätte bra, lyssnade otroligt bra ända fram till galoppen, eftersom hon är så otroligt känslig för skönklarna så råkade jag såklart nudda lite och det blev en mellanstor stegring och sen dårgalopp ungefär 7 varv runt banan innan jag fick stopp, skrittade då av henne runt 20 minuter och sen lugn trav och fick upp henne i galopp, först stod hon på stället för jag vägrade låta henne rusa runt men sen gick det jätte bra! Hon galopperade i lugnt tempo och det blev riktigt bra pass, ska rida ut imorgon på en äng och låta henne sträcka ut sej ordentligt :)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 703
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej kära Buke! Jag letar häst till mig och familjen och skulle bli så tacksam för lite hjälp och råd här! Flera av mina absoluta...
Svar
15
· Visningar
2 980
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp