Överhettningsskydd/säkring ?????

gylle

Trådstartare
Igår sa min dator upp sig från allmän tjänstgöring och tackade för sig. Den har ett tag väsnats en del i fläkten och nu la den väl av så att datorn blev för varm. (Har råkat ut för det innan på samma dator fattar inte varför den fläkten hela tiden skall gå sönder den nya har max suttit där 2 år). Men denna gången var det inte lika enkelt som sist då det bara var att låta den svalna och så i med ny fläkt och så var vi igång igen. Nu får jag ingen som hellst reaktion när jag slår på strömmen så min gissning är att det borde finnas ett överhettningsskydd/säkring någonstans som har bränt. Men var hittar jag denna ? Kan man byta det själv ? Eller är det bara att hosta upp en förmögenhet för att få ett datasnille att få igång den ? Känns surt att betala en massa då jag precis håller på och skall byta upp mig vad gäller dator MEN jag måsta ha tag på allt på hårddisken, så den måste ju igång först. HJÄÄÄÄÄLP !!!!
 
Sv: Överhettningsskydd/säkring ?????

För att få tag på det som ligger på hårddisken behöver du inte få igång datorn. Du plockar ut hårddisken och monterar den i den nya datorn ihop med den/de hårdiskar som redan sitter där. Det kan vara smart att googla lite på det hela eller ta hjälp av någon som vet hur man gör i din närhet så att byglarna på hårdiskarna blir rätt (man vill att den nya hårdisken ska vara "master" och den gamla "slave" om man sätter dem på samma kabel osv), om båda är IDE-diskar (har kabelmattor som förbinder dem med moderkortet och inte en centimeterbred kabel kallad SATA).

Beroende på hur nyinstallerad din gamla dator är kan du dock behöva konvertera din gamla hårddisk från något FAT-filsystem till NTFS. Det går att googla för att få mer information om det också.


Man kan inte så noga veta vad som är fel om den inte startar (alls?). Är det processorfläkten, grafikkortsfläkten eller fläkten till nätaggregatet du pratar om, för att börja någonstans?
 
Senast ändrad:
Sv: Överhettningsskydd/säkring ?????

För övrigt är det inte så konstigt att fläktarna går sönder. Det är väl små plastfläktar med billiga lager som förväntas snurra fort och länge och dessutom i en ofta väldigt dammig miljö. När fläkten börjar väsnas tyder det på obalans, och till slut skär lagren helt enkelt. För att de ska hålla bättre bör man köpa så stora fläktar (och kylflänsar) man hittar. För processor och grafikkort kan man ibland göra helt passiva kyllösningar med en enorm kylfläns och helt utan fläkt. Så slipper man både att byta fläkt och höra eventuellt väsen.
 
Sv: Överhettningsskydd/säkring ?????

Ps: Om det lät krångligt eller kanske till och med helt oförståeligt det jag pratade om när det gällde att flytta gamla hårddisken till nya datorn så är det nog bäst att du lockar hem någon åtminstone halvdatornörd som kan hjälpa dig. Det är inte alls särskilt komplicerat egentligen, men det kan nog vara lite lurigt om man aldrig gjort något liknande tidigare. Man vill ju inte gärna att sakerna på den gamla hårddisken ska försvinna!
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler Jag har en bärbar dator. När jag skriver dokument använder jag programmet Works (det följde med datorn - har inte installerat Word då...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: Skuggabaldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp