Bukefalos 28 år!

Någon som vill hjälpa mig?

S

Skuggabaldur

Jag har en bärbar dator. När jag skriver dokument använder jag programmet Works (det följde med datorn - har inte installerat Word då det funkar bra som det är). Sen har jag en extern hårddisk som jag lägger över allt i efter ett tag (bilder, dokument m.m.) och med jämna mellanrum bränner jag över allt på dvd. Det finns ingen dvd-brännare i min dator, så jag brukar koppla in den externa hårddisken i pappas dator - och bränna allt via den.
Bilderna funkar bra, men med dokumenten är det värre. Om jag öppnar dem i pappas dator från den externa hårddisken, så går det inte att läsa dem. Bara en massa konstiga tecken och knas. Kan tillägga att i den datorn finns inte Works, utan Word, OpenOffice m.m.
Och när jag bränt dem på dvd och öppnar dem i pappas dator via dvd'n händer samma sak. Däremot går de att se hur bra som helst i min egen bärbara. Vad sjutton är det som blir fel :confused: ? Jag är verkligen inte bra på datorer och är så trött på att allting jämnt ska krångla :mad: . Hoppas ni förstår hur jag menar iaf och att nån kanske vet vad som är fel. Om min dator skulle krascha måste jag ju kunna se dokumenten i en annan dator...

Kan ju passa på att fråga en annan sak när jag ändå är igång:
I den vanliga datorn har pappa installerat nåt från en datortidning som gör att om man går in på Internet via Mozilla Firefox så är det vissa hemsidor man inte kan se hela eller delar av. Kollar man på t. ex. hussidor går det inte att se rundvandringar osv. På andra sidor kan halva texten vara borta. Använder man Explorer funkar det bra. Problemet är att han inte har en aning om vad han har installerat - minns inte ens att han gjort det :eek: .
Någon som tror sig veta vad det är för program och hur man får bort det?
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig?

men med dokumenten är det värre. Om jag öppnar dem i pappas dator från den externa hårddisken, så går det inte att läsa dem. Bara en massa konstiga tecken och knas. Kan tillägga att i den datorn finns inte Works, utan Word, OpenOffice m.m.

Eftersom att dokumenten är skapade i works så är det works filer... Om du då öppnar det i word måste det konverteras över (vet inte om det går att göra det från works till word) för att det skall funka... Det är olika sorters filer helt enkelt... Därför det blir konstiga tecken och knasigheter... I din egna bärbara dator så har du ju works och då går det ju bra att öppna works filer...
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig?

Ok, så det enda sättet att kunna se filerna i en annan dator är om jag installerar Word i bärbara datorn?
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig?

Det tror jag inte du behöver göra.

Däremot ska du kolla så att filen blir sparad i ett format som går att öppna i Word (eller nått annat ordbehandlingsprogram).

Jag rekommenderar OpenOffice som är gratis att använda. Det finns trådar om detta i forumet.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som vill hjälpa mig?

OpenOffice finns i andra datorn och jag gillar inte det programmet - inget är där det brukar vara :mad: :p !
Men i då får jag installera det i min dator och spara dokumenten i det? I så fall fattar jag!

Någon som har något att säga om problem nr 2?
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig?

Förmodligen är det något tillägg som inte är som det ska.
Tilläggen hittar du under verktyg.

Kolla oxå igenom inställningarna ordentligt.
Aven dessa hittar du under verktyg.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Behöver rådgivning hur jag ska göra med en gammal dator som jag släpat runt på sedan 15 år tillbaka. Den används inte längre men tänker...
Svar
12
· Visningar
1 051
Senast: Gunnar
·
IT & mobiler Min laptop verkar ha gett upp för gott och nu började jag fundera på om jag verkligen behöver en ny. Det enda jag använder den till är...
2
Svar
25
· Visningar
2 906
Senast: hoppsann
·
IT & mobiler Har på ena datorn Works och WordPad. På den andra WordPad och Microsoft Office Starter. WordPad funkar till en sida eller två väl? Jag...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Trott
·
IT & mobiler Jag behöver tips och råd hur jag ska göra med min dator. För några dagar sedan "kraschade" min hårddisk. Jag kommer in på datorn men...
Svar
16
· Visningar
1 143
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp