Överreaktion - eller?

L

Limen

Blev indragen på dagisets kontor idag för föreståndaren behövde prata privat med mig. Jag förstod direkt vad det handlade om, ett liknande samtal gjordes för ca ett år sen. Barn och sex.

Min dotter och bästa killkompisen har "lekt doktor" i myshörnan på dagiset och de hade tydligen klätt av sig helt. Och ett annat barn hade sett dem och sen gått hem och berättat så nu var cirkusen igång.

Och personalen säjer ju givetvis att de inte vill skuldbelägga barnen, men de får ändå inte leka såna lekar på dagis. Då säjer min dotter glatt att de har lekt likadant hemma hos henne. Och det har jag ju varit medveten om eftersom de har hade dörren stängd (har hänt en gång) och jag var tvungen att knacka innan jag gick in. Och för min del så tycker jag att barnen ska få vara nyfikna och få leka "förbjudna" lekar. Jag vill inte att nakenhet och sex (framöver;)) ska laddas negativt.

Jag har en känsla av att folk tycker att jag är för slapp, men jag har en avslappnad syn på nakenhet. Vi bastar gärna tillsammans hela familjen, och vi kan duscha samtidigt. För oss är nakenhet inget laddat.

Vill förstås inte skuldbelägga dottern och jag vill ändå slippa såna här samtal framöver. Jag tycker att "det är ju bara barn" men övriga vuxna tycker att det är för förbjudet med dessa lekar.

Vet inte vad jag vill egentligen med detta inlägg, skriva av mig. Hur hanterar andra föräldrar dessa lekar? Är jag så extremt annorlunda som tycker att dessa lekar behövs när man växer upp?
 
Sv: Överreaktion - eller?

Bra fråga... HUr hanterar man detta??

Jag vet att diskussionen har uppstått i andra sammanhang med liknande innehåll..
Jag har dessvärre inga svar, men hoppas att andra har..
 
Sv: Överreaktion - eller?

Jag har samma syn som dig, inte tycker jag att det är något konstigt att bada naken med sina barn, eller duscha tillsammans.

Sonen (2 år) har precis upptäckt sin snopp, och är väldigt imponerad över att han har mycket större än lillebror (1 år) :o:D

I lördags hörde jag hun äldste sonen föreställde sin röst, pratade kvittrigt gulligt om något, och mörkt och barskt om något annat. När jag kollade vad de egentligen sysslade med i duschen så satt den äldste bredvid sin bror, och sa "Ajjin liiiten booop *kvittrig röst* - Elis toooooor booop! *mörk röst*". Då jämförde han deras snoppar :rofl:

Sedan envisades han med att hela morgonen promenera omkring och säga "Pappa, tooor booop!". Dumt nog skrattade vi första gången, sedan tyckte han det var jättekul :o Men nu har vi fått honom att säga att pappa har ölmage istället :idea: :devil:

Ang. dagis. Om de nu är så säkra på hur de vill hantera det, så får ni väl försöka acceptera att de inte vill ha den sortens beteende på dagis. Är inte din dotter så pass stor att hon kan förstå att vissa lekar leker man hemma, och inte på dagis? Eller tror du att ämnet kanske blir för laddat då, om hon får veta att det inte önskas överallt? Tids nog måste hon ju få veta att man ändå inte gör vissa saker ute bland folk.
 
Sv: Överreaktion - eller?

Vad hade personalen för förslag på hur det skulle hanteras? Det är ju inte så lätt för er att hantera det hela på distans.

Det enda förhållningssättet jag kan komma på är att vissa saker gör man i enrum eller hemma. Om inte annat så känns det inte särskilt fräscht (alltså rent hygienmässigt) att vissa barn på dagis leker nakna med kuddar och leksaker som kanske inte tvättas varje vecka direkt.
 
Sv: Överreaktion - eller?

Ja, personalen tyckte väl att de inte heller vill ladda ämnet, men barnen får absolut inte klä av sig. Det tycker jag också är helt ok. Men jag förväntas då tydligen få dottern att sluta klä av sig på dagis, och det ska jag förstås prata med henne om. Men jag vill inte skuldbelägga nakenheten heller, bara prata om att man inte är naken på vissa platser.

Nu i helgen klädde hon och en vän av sig helt och sprang omkring i trädgården innan jag satte stopp för det. De lekte med vattenslangen och blev blöta och då ville de förstås klä av sig. Så vi har ändå inte nakenhet överallt och var som helst.
 
Sv: Överreaktion - eller?

Det är ju så man vill att det ska vara. Naturlighet inom gränser :D
 
Sv: Överreaktion - eller?

Vad det ändrar sig !

När mina barn gick på dagis oh det var tok-varmt så hade de en pool framme och alla barnen badade nakna.
 
Sv: Överreaktion - eller?

Fast visst är det skillnad på att bada i pool/springa i spridare en varm dag jämfört med att leka naken inomhus? På "min" förskola skulle det absolut inte vara något konstigt att ta av alla kläder och springa naken i en spridare, men att leka naken inomhus skulle vi inte tillåta. Skulle vara intressant att höra hur det fungerar på andra förskolor!
 
Sv: Överreaktion - eller?

Vet inte vad jag vill egentligen med detta inlägg, skriva av mig. Hur hanterar andra föräldrar dessa lekar? Är jag så extremt annorlunda som tycker att dessa lekar behövs när man växer upp?

Jättesvår fråga! Jag håller med om att lekarna behövs, att det är fullt naturligt för barn att leka sånt. Men samtidigt så förstår jag också på ett sätt andras reaktioner (tex dagispersonalens). Det svåra är ju att avgöra när/om alla barn är med på leken eller om vissa barn känner sig "tvingade" att delta. Å andra sidan så borde väl det gälla vilka lekar som helst? I vårt samhälle så ÄR ju kroppen ganska "privat". När små barn "onanerar" så kanske det ändå är på sin plats att tala om att man gör sånt för sig själv och inte när andra är i närheten....?

Det finns en tråd om sånt här inne på familjeliv där det handlar om en 8åring som blivit påkommen av mamman med att tillsammans med kompisar suga av varandra.
 
Sv: Överreaktion - eller?

Nu i helgen klädde hon och en vän av sig helt och sprang omkring i trädgården innan jag satte stopp för det. De lekte med vattenslangen och blev blöta och då ville de förstås klä av sig. Så vi har ändå inte nakenhet överallt och var som helst.

Men är inte det väldigt oskyldigt? Att bada naken som litet barn??
 
Sv: Överreaktion - eller?

Vad det ändrar sig !

När mina barn gick på dagis oh det var tok-varmt så hade de en pool framme och alla barnen badade nakna.

Att man inte drar fram badpooler längre beror mest på att det sprids bakterier där, nya direktiv...

Där jag har jobbat på somrarna har vattenspridaren åkt fram, med badbyxor på.
 
Sv: Överreaktion - eller?

På våran förskola kommer oxå vattenspridaren fram när det är varmt men där får de vara nakna. Kan det ha att göra med insyn? Den delen de är på med vattenspridaren är väldigt insynsskyddad, inga obehöriga ser barnen.
 
Sv: Överreaktion - eller?

Men är inte det väldigt oskyldigt? Att bada naken som litet barn??

Det beror väl på hur man bor? Flickorna är 6 år gamla och det går en gång och cykelväg precis förbi trädgården så det passerar mycket folk. Hade vi bott mer avskilt, inget problem alls, men nu bor vi inte så.
 
Sv: Överreaktion - eller?

Det finns en tråd om sånt här inne på familjeliv där det handlar om en 8åring som blivit påkommen av mamman med att tillsammans med kompisar suga av varandra.

Men inte kan man kalla det för "suga av varandra" när de är så små? :confused: Det är väl knappast det de gör?
 
Sv: Överreaktion - eller?

Men är inte det ganska så enkelt egentligen.
Att förklara att även om det är trevligt så är det något som man gör i avskildhet.
På samma sätt som med kissa, bajsa och duscha som ju också är trevligt att göra.
 
Sv: Överreaktion - eller?

Jag tycker också att det inte borde vara så svårt, men det kanske inte är så lätt när man väl är där.

Jag kan ju bara svara utefter hur jag skulle vilja göra när jag väl hamnar i den sitsen, för det lär jag väl göra också. Men mina barn är ju små än så länge.
 
Sv: Överreaktion - eller?

Jag har varit där.
Och det var inte alls svårt att få dem att förstå att sådant gör man inte på dagis, i skolan eller på jobbet.
Och att det gäller alla.
Det är en syssla för när inga andra finns där.
På toa stänger man och låser.
Samma sak liksom eftersom att samma kroppsdelar är med.
 
Sv: Överreaktion - eller?

De där gränserna sätter man ju när det gäller annat, så som du skriver bör det ju inte vara någon big deal. Hoppas bara dagiset kan hjälpa till med samma linje, så de inte får det där att bli tabu eller något hemskt.
 
Sv: Överreaktion - eller?

Lustigt, i vår familj duschar vi inte alltid ensamma, det kan lika gärna stå någon och borsta tänderna samtidigt eller någon kan sitta på toa. Låser aldrig toadörren här hemma. Och när vi bastar så duschar vi ofta direkt efter varandra. Någon kan stå och vänta meddans den första duschar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Tilly_85
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 962
Senast: jemeni
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 832
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp