överskottsenergi?

P

pluttis

börjar tröttna på att hästen blir okontrollerbar i vissa lägen. nu har han stått ett tag pga att han var svullen i en sena. men vet. har vart ute o sagt att allt var okej så nu är det dags att sätta igång honom igen. ja vet ju att han har en massa överskotts energi, de hade han även när han var i fullkondition och reds regelbundet ca 6-7 dagar i veckan. så ni kan ju tänka er hur han är nu när han knappt gått nånting på ett tag. men han får för sig att han ska vända mitt på vägen när vi är ute o rider, helt plötsligt stannar han och vägrar röra en fena sen så vänder han på en femöring o bröjar trippa hemåt. man tröttnar ganska lätt på det här. o ja vet att jag inte är världens bästa ryttare, men ja får honom o vända tillbaka igen o så fortsätter vi en bit så blir de samma sak igen. man tappar liksom lusten till o sätta sig på honom o rida ut en sväng. inte lika mysigt längre :cry:

ja har funderat på o skaffa en duktig medryttare som kunde hjälpa mig med problemet men de finns ingen som vill rida min häst :(
egentligen har ja inte tid med honom o de har jag skuldkänslor för! så ja skulle vilja ha ut honom på foder så han får en massa ompyssling och mys! men de ingen som vill ta honom på foder heller! usch, ibland tröttnar man!
ja skulle aldrig sälja honom! de vill inte min mamma heller!
nån som har några tips på hur ja ska göra? snälla!
 
Nu ska vi se...
Hur är det med maten, får han för mycket kraftfoder? Havre brukar vara en mkt bra "motor", och det finns andra fodermedel som ger sådär snabb energi. På foderforumet finns det en hel del kunniga människor om sådant.

Hur är hagen? En liten hage kan få vilken häst som helst att bli nipprig. Om hästen kan röra sig i en stor och intressant hage uppfyller han en stor del av sin rörelsekvot, vilket gör att han blir lugnare att rida på.

Finns det inte någon du kan rida ut med? Hästar som har "hemlängtan" blir ofta bättre om hästkompisar hänger med. Dessutom är det ofta trevligt att ha någon att prata med och någon som kan hjälpa till om något strular.

En medryttare är bra att ha, men det löser fortfarande inte problemet med att han trilskas ute.
Det är bra att du envisas att han ska gå dit du vill och inte vända hemåt bara sådär. HEJA!

Jag tycker inte att det låter som om han rids för sällan om det är ca 6-7 dagar i veckan, det låter till och med lite mycket.

Ni kanske ska hitta på något annorlunda? Är han mycket springig kanske du ska försöka sysselsätta hjärnan på honom istället? Gå över bommar, plockepin...
Det finns säkert en hel del lekar man kan göra också. Tänk hinderbana för hästar, med intellektuella hinder.

Jag önskar dig mod och lycka till!
/Emindy
 
han får mest ströfoder för energi har han så att de räcker och bli över, han får INTE havre.

hagen är lagom stor och de finns mycke träd o buskar och varierande "landskap" i den ;)

jag brukar rida tillsammans med andra för det mesta, han blir ännu mera nipprig om man är ensam med honom så vi rider nästan alltid med kompisarna.

jaa, grejjen är ju den att ja inte har så mycke tid o rida honom som ja skulle vilja. därför skulle ja vilja haft en medryttare. men ja vet inte om ja skulle klara av o ha en. vill alltid att allt ska göras på mitt sätt :P ja måste skärpa mig ja vet. men jag är ganska öppen för nya saker ändå :P

humm, joo. kanske ska dra ner lite. men när vi rider så rider vi inte alltid hårt lr mycke. ibland gör vi de men om han gått mycke så tar vi de lite lugnt o skrittar turer i skogen o så.

han har en gammal skada i sin sena och vetrinären tycker att vi ska rida i skogen bara. fast vi brukar ju klättra lite ibland o så också, vi försöker o hitta på roliga saker men det är inte så lätt när han inte får göra så mycke annat än o ridas i skogen o så :(

tack för hjälpen! nu ska ja gå o hitta på nåt roligt för honom :P
/ Ella och Maxie
 
Det låter ju jättebra!
Jag hoppas att det ordnar sig för er!
 
Jag har också, eller hade, kanske jag skriva en väldigt jobbig häst för något år sedan. Jag har han kvar nu men han får mat efter analys av hö och en riktig foderstat.Men då fick han för lite mat ja kanske inte för lite men fel. Kvoten var helt fel. Har du ditt hö analyserat? Vi kanske kan hjälpa dig att göra en foderstat till att börja med. För lite energi etc kan göra hästen het och orolig också.
 
Verkar mera vara en fråga om bristande kommunikation mellan dig och din häst.
Han är helt enkelt ouppfostrad.
Kanske därför du varken får medryttare eller fodervärd?

Även om hästen har överskottsenergi, så SKA han lyssna på dig/ryttaren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 321
Senast: MiniLi
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 431
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 015
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp