Bukefalos 28 år!

Övervakning

Fast Apple och Microsoft är ju ingen app. Ändå har de företagen i det finstilta de flesta godkänt gått med på att ens information samlas in.
Fast det var ju ditt svar på min fråga om vilka appar som vill ha åtkomst till din privata mail och dina telefonsamtal, som du skrev? Jag har lite svårt att följa ditt sammanhang nu, känns som att du mest skriver om saker medier rapporterar?

Det är ju få journalister som har koll på hur det faktiskt fungerar i praktiken.
 
USA kommer ju att sätta in en "lag" som säger att människor som reser in till USA ska uppvisa sina sociala medier innan inresa och isåfall få ett godkännande eller inte.
Har du tryckt gilla-knappen på någon som skrivit något illa om USA på sociala medier kommer du kanske inte in i landet. Eller bara läst något liknande inlägg.

Kan du länka källan? :)
 
Fast det var ju ditt svar på min fråga om vilka appar som vill ha åtkomst till din privata mail och dina telefonsamtal, som du skrev? Jag har lite svårt att följa ditt sammanhang nu, känns som att du mest skriver om saker medier rapporterar?

Det är ju få journalister som har koll på hur det faktiskt fungerar i praktiken.

Det är få som vet överhuvudtaget hur det fungerar i praktiken. Inte bara journalister.
Tveksamt ens om experter vet hur det fungerar i praktiken, förrän någon skandal uppdagas ( Ex Cambridge Analytica). Var var experterna då? Foliehattarna varnade, och blev avfärdade med " äash det är inte så farligt".

Windows exempelvis... det har tagit TVÅ år innan microsoft gick med på att visa vad för information de samlar. ( https://www.theverge.com/2017/4/5/1...10-data-collection-documents-privacy-concerns ).

Då kan man fråga sig, är det verkligen allt? Eller kan de göra lite som de vill?

Just nu så kan de alla (apple, sony, appar etc) göra lite som de vill, tills de blir påkomna. Då pudlar man, sen fortsätter som vanligt...
 
Allmän reflektion.

Genom att använda olika It-program och appar, lämnar vi ut ganska mycket information om oss själva.
Exempelvis facebook.
Exempelvis via en del funktioner i mobiltelefonerna.

Jag brukar inte vara uppkopplad via min mobil. Den har internet, som används sparsamt.
Så åkte jag till Kungsbacka för ett par veckor sedan, skulle leta upp ishallen på hitta.se.
Jag erkänner att jag blev lite överraskad över att mobilen tydligen identifierades eftersom det som hände var att jag fick en vägbeskrivning och inte en prick på en karta.

Men egentligen vet jag ju att moderna mobiltelefoner har en GPS för att kunna hittas. Bra vid olyckor, inte självklart nödvändigt i andra situationer.

Tycker jag att det är upprörande?
Nej.

Tycker jag att jag är övervakad?
Nej.

Men jag är medveten om att jag (eller åtminstone min mobiltelefon, vilket inte självklart är samma sak) är spårbar via GPS.
 

Tack!
Intressant men föga överraskande att USA vill ha koll på eventuella besökare.
Tycker att den blankett jag fyllde i när jag var dit på semester -00 mest var naiv och lite underhållande
"avser du att idka handel med droger eller sex?"
eller till Kina (lite svårare att veta hur man borde svarat)
"för du med förbjuden litteratur?"
 
Tack!
Intressant men föga överraskande att USA vill ha koll på eventuella besökare.
Tycker att den blankett jag fyllde i när jag var dit på semester -00 mest var naiv och lite underhållande
"avser du att idka handel med droger eller sex?"
eller till Kina (lite svårare att veta hur man borde svarat)
"för du med förbjuden litteratur?"

Jag är inte helt säker, men jag misstänker att det har med efterföljande rättsprocesser att göra, ifall man blir ertappad. Typ, vi frågade ju, men du ljög!
 
Det är väl både positivt och negativt med det digitala samhället tänker jag. Själv känner jag mig inte det minsta övervakad även om jag kanske är en sådan som borde oroa mig med tanke på mannens namn och mitt kommande yrke. Jag har via nuvarande extrajobb haft en del kontakt med SÄPO, och kan trots allt känna att det är ganska positivt att de kan ha viss koll på vem som rör sig i Sverige och vem som planerar vad.

Att visa upp sociala medier när man reser utomlands är inget konstigt och sker i betydlig fler länder än USA, jag har ju rest mycket i Mellanöstern och bland annat Israel släpper helst inte in folk, vilket de ibland vill kolla upp via sociala medier, förra gången gick de igenom både min facebook och instagram. Samma i Iran och Algeriet som dras med mycket extremister på genomresa bland annat. Även min man har fått visa upp detta när han rest till Sverige innan han fick uppehållstillstånd, så det är egentligen inget konstigt.

Som privatperson är jag inte särskilt oroad, nej. Men ett hett tips om man är orolig är ju att läsa avtalen ordentligt.
 
Det är väl både positivt och negativt med det digitala samhället tänker jag. Själv känner jag mig inte det minsta övervakad även om jag kanske är en sådan som borde oroa mig med tanke på mannens namn och mitt kommande yrke. Jag har via nuvarande extrajobb haft en del kontakt med SÄPO, och kan trots allt känna att det är ganska positivt att de kan ha viss koll på vem som rör sig i Sverige och vem som planerar vad.

Att visa upp sociala medier när man reser utomlands är inget konstigt och sker i betydlig fler länder än USA, jag har ju rest mycket i Mellanöstern och bland annat Israel släpper helst inte in folk, vilket de ibland vill kolla upp via sociala medier, förra gången gick de igenom både min facebook och instagram. Samma i Iran och Algeriet som dras med mycket extremister på genomresa bland annat. Även min man har fått visa upp detta när han rest till Sverige innan han fick uppehållstillstånd, så det är egentligen inget konstigt.

Som privatperson är jag inte särskilt oroad, nej. Men ett hett tips om man är orolig är ju att läsa avtalen ordentligt.

Precis, det är ju inget nytt.
När jag var i Israel tog det väl en timme i säkerhetskontrollen, de ställde tusen frågor, tittade igenom mina saker noggrant, min mobil osv.
Hem tog det ännu längre tid, då tittade de på alla bilder jag tagit, frågade noggrant vilka jag pratat med osv osv.
Inga konstigheter
 
Precis, det är ju inget nytt.
När jag var i Israel tog det väl en timme i säkerhetskontrollen, de ställde tusen frågor, tittade igenom mina saker noggrant, min mobil osv.
Hem tog det ännu längre tid, då tittade de på alla bilder jag tagit, frågade noggrant vilka jag pratat med osv osv.
Inga konstigheter
Ska vara att de inte släpper in palestinavänliga folk :-P, försvann lite där. Nä precis, finns många länder som håller kontroll på vad de släpper in via sociala medier.
 
Det är få som vet överhuvudtaget hur det fungerar i praktiken. Inte bara journalister.
Tveksamt ens om experter vet hur det fungerar i praktiken, förrän någon skandal uppdagas ( Ex Cambridge Analytica). Var var experterna då? Foliehattarna varnade, och blev avfärdade med " äash det är inte så farligt".

Windows exempelvis... det har tagit TVÅ år innan microsoft gick med på att visa vad för information de samlar. ( https://www.theverge.com/2017/4/5/1...10-data-collection-documents-privacy-concerns ).

Då kan man fråga sig, är det verkligen allt? Eller kan de göra lite som de vill?

Just nu så kan de alla (apple, sony, appar etc) göra lite som de vill, tills de blir påkomna. Då pudlar man, sen fortsätter som vanligt...
Fast då blandar vi ju vad de kan göra och vad de får göra och det blir ju lite missvisande, tycker jag. Att Cambridge Analytica blev en skandal var ju just för att de gjorde otillåtna saker, förutsätter man sånt så blir ju problemen betydligt större. Då kan man ju inte lita på banker heller?

Och när GDPR träder i kraft kommer de stora dataföretagen granskas stenhårt.
 
Kan inte ni som bara vill förstöra trådar sluta upp med det och fortsätta med era tankar om vilken färg ett schabrak ska ha istället?
Eller hålla tyst och lyssna om ni inte har något vettigt att komma med?
Det förstör många trådar här på buke när folk ska komma och förlöjliga.
Bara vill förstöra trådar? Så ett liten ynka kommentar på ett litet sidospår är att förstöra en tråd, intressant.
Du kanske borde följa dina egna råd istället för att komma med pekpinnen. Ibland svävar diskussionerna iväg på flera håll. Angående övervakningen rekommenderar jag att rösta eller kolla upp piratpartiet då de jobbar med just dom frågorna.
 
Fast då blandar vi ju vad de kan göra och vad de får göra och det blir ju lite missvisande, tycker jag. Att Cambridge Analytica blev en skandal var ju just för att de gjorde otillåtna saker, förutsätter man sånt så blir ju problemen betydligt större. Då kan man ju inte lita på banker heller?

Och när GDPR träder i kraft kommer de stora dataföretagen granskas stenhårt.


Vad de kan göra, och vad de får göra är ungefär samma sak, ända tills någon blir stämd och går i konkurs. Men då är all data på vift redan.

I vissa fall är vad de faktiskt gör, en affärshemlighet. Som microsoft, och windows 10. Man har hittills bara fått veta att de samlar " viss data för bättre upplevelse." och sen har de tagit två år på sig för att berätta vad det är de samlar in. Och då ska man, blåögt och godtroget tro att det inte är mer än det de berättar. Jo tjena.
 
USA kommer ju att sätta in en "lag" som säger att människor som reser in till USA ska uppvisa sina sociala medier innan inresa och isåfall få ett godkännande eller inte.
Har du tryckt gilla-knappen på någon som skrivit något illa om USA på sociala medier kommer du kanske inte in i landet. Eller bara läst något liknande inlägg.

Jag tror inte de bryr sig om folks filtrade löjliga selfisar, utan riktar in sig på dina politiska åsikter.

Och det handlar om intrigritet, varför ska appar ta del av mina privata mail-meddelanden, samtal, osv? I vilket syfte skulle det ge någon hintning till reklam? Vi snackar inte om cookies som man lämnar efter sig som de kan ta del av vilka sidor man varit inne på och handlat. Även om det också är irriterande.


"The State Department wants to require all U.S. visa applicants to submit their social media usernames, previous email addresses and phone numbers, vastly expanding the Trump administration's enhanced vetting of potential immigrants and visitors."

Nej, det sager inte att USA kommer inte att "satta in en lag" ... Det sager att State Department ANSOKER om att fa anvanda sociala media nar de "vettar" nagon som ansoker om visa att komma in till USA.

Dessutom ar The Bloomberg Report "left wing", den ar helt klart "trustworthy" rent faktamassigt, men bor lasas med den forstaelsen att de ofta anvander "laddade" ord och uttryck for visa sitt missnoje med "right wing" ...
 
Vad de kan göra, och vad de får göra är ungefär samma sak, ända tills någon blir stämd och går i konkurs. Men då är all data på vift redan.

I vissa fall är vad de faktiskt gör, en affärshemlighet. Som microsoft, och windows 10. Man har hittills bara fått veta att de samlar " viss data för bättre upplevelse." och sen har de tagit två år på sig för att berätta vad det är de samlar in. Och då ska man, blåögt och godtroget tro att det inte är mer än det de berättar. Jo tjena.
Om du anser att vad de kan och får göra är samma sak har du uppenbarligen relativt dålig koll på EUs datalagringslagar?

I övrigt är det ju mest spekulationer. Det är ju begränsat vad de kan samla in och använda också. Och jag ser fortfarande inte hur de ska kontrollera oss med denna datan och vad de vinner på det?
 
Det är få som vet överhuvudtaget hur det fungerar i praktiken. Inte bara journalister.
Tveksamt ens om experter vet hur det fungerar i praktiken, förrän någon skandal uppdagas ( Ex Cambridge Analytica). Var var experterna då?
Vad menar du med ”var var experterna”? Jag kände till Cambridge Analytica innan skandalen och visste vad de gjort och hur. Det har publicerats artiklar i ämnet från personer som jobbar med datainsamling och marknadsföring, Cambridge Analytica hade själva också gått ut med detta, fanns YouTube-videor att se gällande det, bl.a. Med experter menar jag såna som själva jobbar med datadriven marknadsföring, vilka menar du?
 
Det här med övervakningssamhälle...
Lever vi redan i ett Orwell-1984-samhälle utan att folk har en aning om det?

Funderar inte ni några varv varför Facebook, Google, Apple och andra appar mm, ska ha tillgång till dina meddelanden, e-post, sätta igång mikrofonen på din enhet, din position, vart du rör dig, hur många minuter i veckan du lägger på att öppna din mobil, lyssna på musik mm. För att sedan sälja allt detta till andra som vill köpa.

Om ni svarar reklam, så känns det väldigt naivt.

Min fetning. Varför skulle det vara naivt? Du tror inte att kommersiella krafter främst vill åt dina pengar, dvs lättast genom riktad reklam? Varför ska Ica regga vad jag handlar mest om inte för att rikta erbjudanden aka jobba på mersälj, liksom många andra kedjor? Vad skulle de ha att vinna på att veta att jag köper Pampers om inte just det?

Jag tycker inte mitt liv är intressant alls för staten.
Men tycker det är intressant att staten och andra företag tycker det är av högsta intresse att ha koll på oss alla människor och därmed samlar in information om oss.

Vad menas med koll? Jag kan förstå oro om det gäller politisk tillhörighet etc eftersom historien char en del otrevliga exempel på dylikt, men när det gäller merparten av det som samlas in har det ju inte med sådant att göra.
 
Har du en Iphone? Den kan koppla upp dig även om du har stängt av wifi.

https://www.independent.co.uk/life-...-off-turn-toggle-control-center-a7959301.html

Man kan tro att man har full koll på vad som övervakas och vad man delar. Sen visar det sig att en uppdatering ändrar funktionerna helt.

Det finns också appar (av den sorten som inte går att köpa i Itunes) som kan använda telefonens kamera, mikrofon och gps även när telefonen är "avstängd". Så man kan aldrig vara helt säker på vad ens telefon hittar på.
 
Jag tror nog inte att den aktive bukefalisten (jag har höga förväntningar på bukemaffian) är dom som kommer att gå på försöken med politisk påverkan för att "manipulera" val.
Men jag har vänner på facebook som verkar gå på varje fake news som skapats - och dom röstar också. Jag blir mörkrädd när jag tänker på hur lätt det skulle gå att styra dessa människors röster i ett val. Det är ju inte strumpreklam vi pratar om. Det är demokratiska val.
Dom läser rubriker som "politiker XX plockade upp barn utanför förskolan". Sen följer en artikel med smååå bokstäver att XX hämtat sitt barn och barnbarn utanför förskolan för att skjutsa hem dom. Ingen har ljugit. PANG så är XX peddo. Och rubriksättaren i motståndarpartiet gnuggar händerna. Så enkelt är det. Redan i dag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp