Bukefalos 28 år!

Övervakning

glimmer

Trådstartare
Det här med övervakningssamhälle...
Lever vi redan i ett Orwell-1984-samhälle utan att folk har en aning om det?

Funderar inte ni några varv varför Facebook, Google, Apple och andra appar mm, ska ha tillgång till dina meddelanden, e-post, sätta igång mikrofonen på din enhet, din position, vart du rör dig, hur många minuter i veckan du lägger på att öppna din mobil, lyssna på musik mm. För att sedan sälja allt detta till andra som vill köpa.

Om ni svarar reklam, så känns det väldigt naivt.

Efter Cambridge-skandalen med att Facebook sålt medlemmars uppgifter vidare, tänker ni lämna Facebook?

Jag har lagt märke till att desto fler människor är "tysta" på Facebook och varken delar/gillar något längre som de gjorde för några år sedan. Känns som fler och fler insett att det man delar med sig samlas in och säljs vidare.
 
Jag tänker inte lämna Facebook pga det. Jag tycker det är obehagligt och framför allt jobbigt att det i perioder rasar in mail jag inte har efterfrågat.
Men samtidigt har jag inga hopp om att det ska bli bättre och för mig är det omöjligt att komma undan.
 
Staten har använt alla till buds stående medel fram tills datorn och internet etablerade sig..då hamnade man lite på efterkälken. Nu har både myndigheter o företag fått upp ögonen för möjligheterna. Så som en följd av det finner de som verkligen är i behov, andra vägar. Finns med å bla Facebook..men delar inget och medge släpper heller inte in dem till mina kontakter . Har en gammal burk för detta ändamål, Samma burk som jag använder nu. För personliga mail, affärskontakter, bildhantering använder jag en annan och en annan mail.
 
Att staten redan samlar in information om oss medborgare är ingen nyhet.

Att företag tillåts samla in information och sedan sälja detta vidare till myndigheter, är något staten kan reglera.

Företag går under lagar som stiftats av regeringar. Men då företag lobbar aktivt för att ändra politiska lagar och fixa kryphål i lagen för de själva, så kommer de undan sånt.



FRA-lagen:

"Lagen har fått hård kritik från flera håll för att vara ett allvarligt ingrepp i den personliga integriteten och kallas av vissa kritiker för "Lag 1984" eller ”Lex Orwell”, efter författaren till romanen 1984.[24][25][26]

Den 17 juni 2008 meddelades det att Electronic Frontier Foundation, en USA-baserad organisation som bevakar civilrättsliga frågor kring internetanvändande, hävdar att Sverige med den nya lagen får den mest långtgående lagstiftningen på signalspaningsområdet bland världens alla demokratiska länder.[27]

Lagen har även kritiserats för att urholka meddelarskyddet samt att den strider mot Europakonventionen, som sedan 1995 har särställning i svensk lag. Denna syn delas av bland andra Per Broström, folkrättsjurist vid Försvarshögskolan.[28] I Belgien har det statligt tillsatta organet Commission de la protection de la vie privée("Kommissionen för skydd av privatlivet", förkortat CPVP) uttryckt oro för att lagen kan strida mot Europakonventionen och att en prövning bör ske i antingen EG-domstolen i Luxemburg eller i Europadomstolen i Strasbourg.[29] Den svenska ideella organisationen Centrum för rättvisa har förklarat sig vara villig att driva frågan i domstol.[30]Organisationen meddelade den 14 juli 2008 att den nu anmält lagen till Europadomstolen eftersom den anser att lagen bryter mot Europakonventionen.[31]"

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/FRA-lagen

IB-skandalen

"I tidningen Folket i Bild/Kulturfront nr 9 den 3 maj 1973 avslöjade journalisterna Jan Guillou och Peter Bratt [4] :

  • att det fanns en tidigare okänd underrättelseorganisation i Sverige.
  • att inte ens riksdagen kände till byråns existens.
  • att denna hade åsiktsregistreratvänstersympatisörer.
  • att denna även hade spioner utomlands.
  • att denna hade gjort inbrott på Egyptens ambassad i Stockholm.
  • att denna samarbetade med den israeliska säkerhetstjänsten Shin Bethoch amerikanska CIA.
Avslöjandet byggde till största delen på uppgifter som lämnats av den tidigare IB-anställde Håkan Isacson."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/IB



Facebook:

"Klickar du fram användarvillkoren får du en nästan 3 700 ord lång sammanfattning. Datapolicyn innehåller i sin tur 2 700 ord om hur Facebook samlar information om dig."

https://www.expressen.se/dinapengar/det-har-har-du-godkant-pa-facebook-utan-att-veta-det-/



https://www.expressen.se/nyheter/allt-detta-vet-google-och-facebook-om-dig/

"Under 2010-talet har det blivit allt tydligare hur världens mäktigaste medieföretag har opererat helt utanför de regler som gäller för alla de övriga. Länge hänvisade Facebook och de andra till att de bara var neutrala "plattformar". Den strategin håller inte längre. Under den senaste veckans skandal försökte man först hota The Guardian med stämning, sen utmåla sig som offer för dataintrång, sedan tiga. Ingenting funkade. Till slut tvingades Mark Zuckerberg till en uppvisning i självkritik. Nu säger han sig rentav välkomna "rätt sorts" reglering.

Google, Amazon och Facebook
Vad detta betyder är att Facebook önskar sig något i utbyte av staten. Någonting som kan höja trösklarna mot konkurrens, allra helst en politik som leder till att alla medborgare måste använda tjänster som levereras av Facebook, exempelvis för betalning och identifiering. Givetvis kommer Google och Amazon att förvänta sig liknande gentjänster som befäster deras monopol inom var sin del av den västdigitala kapitalismen.

Digitaliseringen överläts länge, i flera decennier, åt marknadskrafterna. Visst spelade militär finansiering alltid en viktig roll för den digitala teknikutvecklingen, men massmarknaden betraktades som civil. Detta har nu förändrats.


Företag som Google, Amazon och Facebook betraktas nu som som säkerhetspolitiska tillgångar, i dubbelt avseende. Dels för sin makt över det offentliga samtalet och som potentiella arenor för desinformation."


"Att inte reglera Facebook är orimligt, men det är naivt att hoppas på att den stundande regleringen inte kommer gå hand i hand med en militarisering. Allra naivast är dock de liberala debattörer i USA som vill hitta lösningen i att göra Facebook till en betaltjänst. Visst stämmer att när vi inte själva betalar är det vår uppmärksamhet som blir såld. Men för den breda massan finns ingen väg bakåt. Däremot finns vägar ut ur Facebook. "


https://www.expressen.se/kultur/ide/facebook-ett-farligt-vapen-i-fel-hander/



Cambridge analytica försökte även sälja uppgifter till svenska politiker men de "säger" att de tackade nej till detta.
 
Hela tiden, jag ser till att blocka info om mig så när mina vänner på fb gör misstag så drabbar det inte mig lika hårt. Nyttjar flera mailadresser, flera konton osv. Dock ger jag ut en del info tex här på buke, för jag känner mig anonym och ibland behöver jag stödet för att överleva. De som känner mig irl vet redan det som står här.

Vad jag däremot är orolig för är nya förslaget att endast journalister ska kunna få ut information om vissa saker mm. Denna särskiljning är oroande och mycket skandaler skulle inte kommit fram.
 
Det här med övervakningssamhälle...
Lever vi redan i ett Orwell-1984-samhälle utan att folk har en aning om det?

Funderar inte ni några varv varför Facebook, Google, Apple och andra appar mm, ska ha tillgång till dina meddelanden, e-post, sätta igång mikrofonen på din enhet, din position, vart du rör dig, hur många minuter i veckan du lägger på att öppna din mobil, lyssna på musik mm. För att sedan sälja allt detta till andra som vill köpa.

Om ni svarar reklam, så känns det väldigt naivt.

Efter Cambridge-skandalen med att Facebook sålt medlemmars uppgifter vidare, tänker ni lämna Facebook?

Jag har lagt märke till att desto fler människor är "tysta" på Facebook och varken delar/gillar något längre som de gjorde för några år sedan. Känns som fler och fler insett att det man delar med sig samlas in och säljs vidare.
Cambridge Analytica är en skandal, absolut. Men om rätt ska vara rätt så var det inte så att FB sålde medlemmars uppgifter vidare. Uppgifterna fanns på fb, och CA lyckades sedan få användarnas godkännande att spara ner de uppgifter användarna hade lagt ut om sig själva på fb. Men fb själva var inte involverade och fick inte betalt. Här är en artikel som förklarar hur det hela gick till:
How Researchers Learned to Use Facebook ‘Likes’ to Sway Your Thinking https://nyti.ms/2u5YSDs
 
Kommer inte lämna Facebook (ser inte varför pga det här?) och ser i dagsläget inget farligt med datan. Visst är det bra att vara medveten och ha koll, men idag används det ju trots allt främst till marknadsföring och att optimera användarens upplevelse.

Vad gäller det politiska är väl det också en form av marknadsföring och jag ser väl hellre att folk ser kritiskt på sånt de ser på nätet snarare än att det regleras vad som får finnas.

Vad gäller lagrande av uppgifter blir det väl mer kontrollerat när GDPR träder i kraft.

Men oavsett så tror jag att den här rädslan för tekniken kommer försvinna med generationerna som inte är uppväxt med den. Tekniken går framåt, AI är inte sci-fi längre utan självlärande robotar börjar användas för fullt, det har tagits fram chip för att ersätta kort/biljetter för kollektivtrafik och snart behöver vi inte ens köra bil själva. Hushållsapparater kopplas upp mot nätet och de kommer med röststyrning... Alltså, de generationer som växer upp med detta, varför ska de bry sig om att någon samlar in personlig data om dem? De kommer ju ha hela sitt liv i molnet, det kommer ju vara en självklarhet för att få allt att fungera och rulla på smidigt.

Så nej, jag är inte rädd och jag tänker inte ändra mina beteenden för jag hade koll på vad som samlades in och sparades av mig och hur det kan användas innan Cambridge Analytica hamnade i blåsväder.
 
Varje gång dessa typer av trådar kommer upp förvånas jag över hur många vanliga människor som verkar tro att deras liv är av högsta intresse för staten.

Jag tycker inte mitt liv är intressant alls för staten.
Men tycker det är intressant att staten och andra företag tycker det är av högsta intresse att ha koll på oss alla människor och därmed samlar in information om oss.
 
Cambridge Analytica är en skandal, absolut. Men om rätt ska vara rätt så var det inte så att FB sålde medlemmars uppgifter vidare. Uppgifterna fanns på fb, och CA lyckades sedan få användarnas godkännande att spara ner de uppgifter användarna hade lagt ut om sig själva på fb. Men fb själva var inte involverade och fick inte betalt. Här är en artikel som förklarar hur det hela gick till:
How Researchers Learned to Use Facebook ‘Likes’ to Sway Your Thinking https://nyti.ms/2u5YSDs

Facebook visste visst att de delade vidare medlemmars uppgifter, så de är visst en del av skandalen.
Sedan har inte alla 87miljoner människor tillåtit själva att dela med sig av denna information. Tex här i Sverige var det 12 människor som delat med sig av sin information till appen, som sedan tog information av 55 000 andra Facebook-medlemmar.
 
Jag hoppas att jag är så intressant att staten spanar på mig. Hade varit lite coolt. Enda som är intresserade av mig är väl skattemyndigheten.. (fifflar ej, har superbra kontakt med de, min skatteperson får typ 100 frågor i veckan av mig :angel:).
 
Jag tycker inte mitt liv är intressant alls för staten.
Men tycker det är intressant att staten och andra företag tycker det är av högsta intresse att ha koll på oss alla människor och därmed samlar in information om oss.
Men alltså, "ha koll"? Vad tror du att det de samlar in ska användas till?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp