Bukefalos 28 år!

Övervakning

Det är ju inte riktigt övervakning, snarare informationsinsamling. Övervakning låter ju som att nån sammanställer informationen om en individ för att hålla koll just på den, och det gör ju ingen.

Att lura till sig information om folk, och använda sig av den informationen för att åstadkomma Brexit och Trump, det ser jag som det stora problemet här. Det är ju något som gör världen sämre.

Hillary och Obama använde på samma vis sociala medier och medlemars information för att försöka vinna valet.
Så det är inte Trump som är frågan och svaret, utan att information säljs vidare och används för att påverka olika val.

Stefan löven och de andra politikerna måste vara riktiga paranoida folk då de själva lägger ifrån all tekniskt utrustning när de har möte i en låda som ska hindra att samtal spelas in. :grin:
 
Eller så bryr man sig bara inte.
Jag är mycket väl medveten om att det samlas information om mig och jag är helt okej med det.
Har viktigare saker att bry mig om, som vilka färger jag ska välja på nästa schabrak och om jag ska köpa en grå kavaj eller inte.

Om det viktigaste i din lilla värld är vilken färg ett schabrak har, vad gör du då i denna tråd förutom att komma med förlöjligande uttalanden?
 
Hillary och Obama använde på samma vis sociala medier och medlemars information för att försöka vinna valet.
Så det är inte Trump som är frågan och svaret, utan att information säljs vidare och används för att påverka olika val.

Stefan löven och de andra politikerna måste vara riktiga paranoida folk då de själva lägger ifrån all tekniskt utrustning när de har möte i en låda som ska hindra att samtal spelas in. :grin:
Nej, Obama och Hillary använde inte information från sociala media på det här sättet. Detta är något nytt. Det är ju därför det har blivit så uppmärksammat, har du helt missat vad alltihop handlar om?

Högt uppsatta politiker i möte är intressanta för andra att spionera på. Vad Pelle Svensson gillar på fb - not so much, annat än som information om vad en sån som Pelle gillar, och kan vara intresserad av att köpa.

Det är ju knappast svenska staten statsministern vill skydda sig mot, det är främmande makt, som kan tänkas vilja åt den information som delges på mötet. Alltså gammalt hederligt spioneri. Som vanlig dödlig utan tillgång till någon som helst känslig information, så är ingen intresserad av att spionera på dig.
 
Nej, Obama och Hillary använde inte information från sociala media på det här sättet. Detta är något nytt. Det är ju därför det har blivit så uppmärksammat, har du helt missat vad alltihop handlar om?

Högt uppsatta politiker i möte är intressanta för andra att spionera på. Vad Pelle Svensson gillar på fb - not so much, annat än som information om vad en sån som Pelle gillar, och kan vara intresserad av att köpa.

Det är ju knappast svenska staten statsministern vill skydda sig mot, det är främmande makt, som kan tänkas vilja åt den information som delges på mötet. Alltså gammalt hederligt spioneri. Som vanlig dödlig utan tillgång till någon som helst känslig information, så är ingen intresserad av att spionera på dig.

"I USA har framförallt Demokraterna, men även Republikanerna, utvecklat "micro marketing" – direkt marknadsföring.
Detaljerad information om enskilda väljare samlas i enorma databaser: etnicitet, religion, vad man röstade på i förra valet, köpvanor och vad man äter till frukost.
I valet för fyra år sedan hade Demokraterna fjorton sådana parametrar om varje väljare i sin databas. I år trehundra."
I höst har svenska politiker, partistrateger, reklamguruer och opinionsbildare rest i skytteltrafik över Atlanten för att följa den amerikanska valrörelsen.
Intrycken från USA kommer att prägla det svenska valet 2014.
För fyra år sedan väckte Barack Obamas kampanj om "Hope" och "Change" uppmärksamhet över hela världen för förmågan att sprida entusiasm och engagera gräsrötter."

https://www.sydsvenskan.se/2012-11-21/valkampanj-pa-export

https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/639007-obamas-dottrar-far-facebook-forbud

"Även Obama använde sociala medier
Men frågan är om det är kampanjmetoderna som främst upprör många kritiker. Eller om det är Trump som är problemet. Alltså det faktum att det var just Trump som använde metoderna som har utlöst kritikstormen.

För, som många bedömare påpekar, också Barack Obama använde framgångsrikt data från sociala medier och förde målgruppsinriktade kampanjer under sina två segerval 2008 och 2012. Och han fick mycket beröm för att han skickligt utnyttjade sådana sofistikerade och moderna hjälpmedel. Också Hillary Clintons kampanj 2016 utnyttjade sociala medier."

https://www.expressen.se/nyheter/fo...-men-tva-miljarder-anvandare-raddar-facebook/
 
Att lägga bort mobiler/paddor/datorer under känsliga samtal är väl inte direkt någon nyhet, jag undrade mer hur du menade med paranoida (som ju innebär att man är sjukligt och ogrundat misstänksam)...?

Jag tycker inte att de är paranoida. Jag la till det ordet för att många här i tråden tycker att folk som bryr sig om insamling av information är paranoida.

Jag har heller inte påstått att just svenska staten är den enda som skulle samla in information.
Jag snackar om det stora USA företagen, som sedan säljer vidare den informationen till olika länders myndigheter,företag osv.
 
Är det därför jag blir bländad? ;) (kunde inte låta bli). :p

Kan inte ni som bara vill förstöra trådar sluta upp med det och fortsätta med era tankar om vilken färg ett schabrak ska ha istället?
Eller hålla tyst och lyssna om ni inte har något vettigt att komma med?
Det förstör många trådar här på buke när folk ska komma och förlöjliga.
 
Man behöver inte hålla med mig i sak. Det är ett diskussions forum, men när folk ska slänga in ord som paranoia och zombisar för att förlöjliga folk. Har man gått för långt.
 
Prism är ett signalspaningsprogramsom används av amerikansk underrättelseverksamhet för insamling av uppgifter från hela världen. Dokument som den tidigare CIA-anställde visselblåsaren Edward Snowden läckte i juni 2013 visar att programmet har gett NSA och FBItillgång till realtidskommunikation såväl som lagrad information från människor över hela världen via nio Internet-företag: Microsoft anslöts 2007 (inklusive Skype 2011), Yahoo! 2008, Facebook 2009, Paltalk 2009, Google2009 (inklusive Youtube 2010), AOL2011 och Apple 2012. Data som amerikanska myndigheter kan inhämta med Prism inkluderar inloggningsuppgifter, e-post, meddelanden på sociala nätverk, porträttfotografier (som kan användas för ansiktsigenkänning), videoklipp, video- och röstchatt, IP-telefoni och filöverföringar. I de läckta dokumenten anges att Prism:s signalspaning är "den främsta källan för underrättelser i NSA:s analysrapporter", och ofta används i analysrapporter till presidenten.

Avslöjandet visar att även personer i USA avlyssnats i stor skala men enligt chefen för National Intelligence James Clapper får Prism inte avsiktligen användas för insamling riktad mot amerikaner eller någon i USA. Insamling av utländska underrättelser är emellertid tillåtet enligt avsnitt 702 av Foreign Intelligence Surveillance Act (FISA) från 1978 med tillägg från 2008.
Fast att de kan få reda på det säger ju ingenting om vad de faktiskt får från apparna? Låter inte du appen få tillgång till infon kan den ju heller inte skickas vidare.
 
Det här med övervakningssamhälle...
Lever vi redan i ett Orwell-1984-samhälle utan att folk har en aning om det?

Funderar inte ni några varv varför Facebook, Google, Apple och andra appar mm, ska ha tillgång till dina meddelanden, e-post, sätta igång mikrofonen på din enhet, din position, vart du rör dig, hur många minuter i veckan du lägger på att öppna din mobil, lyssna på musik mm. För att sedan sälja allt detta till andra som vill köpa.

Om ni svarar reklam, så känns det väldigt naivt.

Efter Cambridge-skandalen med att Facebook sålt medlemmars uppgifter vidare, tänker ni lämna Facebook?

Jag har lagt märke till att desto fler människor är "tysta" på Facebook och varken delar/gillar något längre som de gjorde för några år sedan. Känns som fler och fler insett att det man delar med sig samlas in och säljs vidare.
Egentligen är det inget nytt men fått större proportioner och folk överlag är mer medvetna nu än för bara några år sedan.
Tänker mig att stor bidragande orsak är mediernas rapportering om just insamlandet av data.
För hur många människor läser egentligen det finstilta innan de godkänner något och blir medlemmar? Långt ifrån alla och de som ändå gör det kanske inte förstår orsak och vad det innebär i praktiken.

Jag är långt ifrån lika aktiv på facebook nu som för tolv år sedan. Då var det roligt med diverse grupper och tester.
Nu finns det i bakhuvudet hela tiden att det jag skriver idag kommer alltid finnas kvar oavsett om jag raderat det eller inte.
Jag har ändå valt att ha kvar facebook då är med i några intressanta grupper och för att kunna både läsa och lägga ut annonser. Samt info och träningar och tävlingar. Det uppdateras betydligt fortare där än på respektive hemsidor.
 
Fast att de kan få reda på det säger ju ingenting om vad de faktiskt får från apparna? Låter inte du appen få tillgång till infon kan den ju heller inte skickas vidare.

Fast Apple och Microsoft är ju ingen app. Ändå har de företagen i det finstilta de flesta godkänt gått med på att ens information samlas in.
 
Tycker det finns flera aspekter i en sådan här fråga.

1, många appar och program ber om tillåtelse till tillgång till funktioner som är helt irrelevanta för appens/programmets egentliga funktion. Detta tycker jag är skrämmande och jag är själv noga med att neka sådana saker (tex ville MSpaint ha tillgång till min mikrofon???). Har aldrig positionering tillåten heller, om jag inte tex kör bil och behöver hjälp att hitta.

2, Win 10 har en skrämmande massa grejer de vill logga och använda för att, i verkligheten, spionera på dig. "För att anpassa datorn efter dina behov!" Vilket är något jag konstant bråkar med det om. Jag tycker inte riktad reklam är ok, tex. Jag undviker i mångt och mycket allt som kan leda till detta.

3, vad som kan verka vara paranoia för en person, är det inte för någon annan. Vi är slarviga i vårt vardagsspråk och använder detta ord slarvigt. Men, vissa är mer öppna än andra, och vissa är mer misstänksamma. Inget av detta är fel att vara, speciellt eftersom vi idag inte vet EXAKT vilka verkningar all denna 'övervakning' kommer att leda till.

4, Hur man väljer att reagera på "nyheter" om denna sorts "övervakning" är upp till en själv. Vissa bryr sig inte, för att de inte bryr sig. Det betyder inte att de inte har annat i huvudet än att matcha shabraket med lindorna. De kanske har gjort ett informerat val och utifrån stående kunskap bestämt att de ändå inte kan göra något åt det.

5, Själv är jag lite orolig för hur mycket information som är lättillgänglig. I vissa fall kanske för lättillgängligt. All info om mig som finns på nätet går att hitta på andra sätt också, men det hade tagit mer tid/mer jobb.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp