Bukefalos 28 år!

Övervakning

Facebook visste visst att de delade vidare medlemmars uppgifter, så de är visst en del av skandalen.
Sedan har inte alla 87miljoner människor tillåtit själva att dela med sig av denna information. Tex här i Sverige var det 12 människor som delat med sig av sin information till appen, som sedan tog information av 55 000 andra Facebook-medlemmar.
Ja, men fb har inte sålt informationen. Det var info som fanns på fb, och som CA tankade ner, eftersom användare godkände att CA tog deras och deras bekantas och bekantas bekantas uppgifter.

Självklart är fb involverade, det var ju fb-plattformen som gjorde det hela möjligt, men fb sålde inte informationen. Fb sålde inte informationen, och de samlade inte in information från användarna i syfte att ge den till CA.

All information man ger till Fb har man lämnat ifrån sig, så det är snarare så att man via fb i kombinationen med att utnyttja folks nyfikenhet på personlighetstest fått detaljerad info om personlighetsdrag och info om intressen och värderingar som man kunnat koppla ihop på ett sätt som inte har varit möjligt. Det är ju det som är skandalen - att det varit möjligt för en massa externa aktörer att med användarnas godkännande tanka ner hur mycket info som helst som användarna lagt ut om sig själva på fb. Plus att CA lurade användare att ge dem information som de sa enbart var till forskning, men istället såldes till högstbjudande politisk kandidat.

Det som faktiskt har hänt är ju deprimerande nog, tycker jag, man behöver inte fara med osanning för att det ska bli en farlig historia.
 
Men alltså, "ha koll"? Vad tror du att det de samlar in ska användas till?

Kanske en "Citizen Social Score" t.ex. som ar pa vag i Kina, dar allt som staten vet om dig sammanfattas i en slags social kreditvardighet, vilken sedan kommer att avgora vilka universitet du kommer in pa, din tillgang till sjukhus och andra form av valfard och allmannytta.
https://theconversation.com/chinas-...ple-under-pressure-to-be-model-citizens-89963

Eller hur bekvamt ar det inte att veta exakt vilka medborgare som stottar ett parti du inte nodvandigtvis haller med om, sa att de kan overvakas och novandiga atgarder sattas in...

Alltsa, det ar ju inte JAG som person som ar intressant - men jag som en medborgare eller konsument ar ju superintressant for bade stat och foretag.
 
Kanske en "Citizen Social Score" t.ex. som ar pa vag i Kina, dar allt som staten vet om dig sammanfattas i en slags social kreditvardighet, vilken sedan kommer att avgora vilka universitet du kommer in pa, din tillgang till sjukhus och andra form av valfard och allmannytta.
https://theconversation.com/chinas-...ple-under-pressure-to-be-model-citizens-89963

Eller hur bekvamt ar det inte att veta exakt vilka medborgare som stottar ett parti du inte nodvandigtvis haller med om, sa att de kan overvakas och novandiga atgarder sattas in...

Alltsa, det ar ju inte JAG som person som ar intressant - men jag som en medborgare eller konsument ar ju superintressant for bade stat och foretag.
Jag kan väl spontant tänka att om det handlar om att kontrollera folk från en statlig nivå så har de möjligheter till det ändå, med eller utan den datan. Klart att det blir enklare, men jag inbillar mig att vi är nog medvetna om vår frihet och våra rättigheter att vi kan undvika att bli någon sån diktatur ändå.

Vad gäller företagen så ÄR det ju marknadsföring det handlar om idag, så därför har jag svårt att se varför det är så intressant med varför företag vill "ha koll" på oss.
 
USA kommer ju att sätta in en "lag" som säger att människor som reser in till USA ska uppvisa sina sociala medier innan inresa och isåfall få ett godkännande eller inte.
Har du tryckt gilla-knappen på någon som skrivit något illa om USA på sociala medier kommer du kanske inte in i landet. Eller bara läst något liknande inlägg.

Jag tror inte de bryr sig om folks filtrade löjliga selfisar, utan riktar in sig på dina politiska åsikter.

Och det handlar om intrigritet, varför ska appar ta del av mina privata mail-meddelanden, samtal, osv? I vilket syfte skulle det ge någon hintning till reklam? Vi snackar inte om cookies som man lämnar efter sig som de kan ta del av vilka sidor man varit inne på och handlat. Även om det också är irriterande.
 
:DFolk verkar löjligt naiva på detta forum..
 

Bifogade filer

  • IMG_2155.JPG
    IMG_2155.JPG
    65,6 KB · Visningar: 122
Det jag oroar mig är vad man lämnar för digitala fotavtryck med kundkort tex.
Man har nu en algoritm för livsmedels butiker där man kan med stor säkerhet avgöra när en kvinna är gravid och kan börja med tex Blöjreklam. Bara baserat på köpvanor och förändringar i denna.
Denna infon blir säkrare om du gillar tex kedjans FB sida.
Det är mycket mer övervakning än vad man vanligtvis tänker på.
Detta är intressant teknik som avhandlas i radiolab avsnittet.
http://www.radiolab.org/story/eye-sky/
 
Och det handlar om intrigritet, varför ska appar ta del av mina privata mail-meddelanden, samtal, osv? I vilket syfte skulle det ge någon hintning till reklam? Vi snackar inte om cookies som man lämnar efter sig som de kan ta del av vilka sidor man varit inne på och handlat. Även om det också är irriterande.
Vilka appar har du som vill ha tillgång till dina privata mail och telefonsamtal?

Bilder och kamera är ju ett måste för appar där du ska kunna publicera bilder/ta foton och ladda upp. Mikrofon krävs ju för samtalsappar, t.ex. Jag tror inte jag stött på nån app som bett om tillgång till något som inte krävs för att använda appen fullt ut?

Undantag typ tester på Facebook som ibland begär onödig information om mig eller vänner, men det går ju oftast att välja bort eller bara låta bli testet (men deras syfte är ju i regel att samla in data, medan ”företagsappar” samlar in data för att ha koll på sin prestation samt nå ut till rätt personer).

Och jag frågar för att jag är uppriktigt intresserad av ämnet.
 
USA kommer ju att sätta in en "lag" som säger att människor som reser in till USA ska uppvisa sina sociala medier innan inresa och isåfall få ett godkännande eller inte.
Har du tryckt gilla-knappen på någon som skrivit något illa om USA på sociala medier kommer du kanske inte in i landet. Eller bara läst något liknande inlägg.

Jag tror inte de bryr sig om folks filtrade löjliga selfisar, utan riktar in sig på dina politiska åsikter.

Och det handlar om intrigritet, varför ska appar ta del av mina privata mail-meddelanden, samtal, osv? I vilket syfte skulle det ge någon hintning till reklam? Vi snackar inte om cookies som man lämnar efter sig som de kan ta del av vilka sidor man varit inne på och handlat. Även om det också är irriterande.
Problemet är ju att du kan ha anonyma konton så jag tror inte det funkar med någon lag.
 
Det här med övervakningssamhälle...
Lever vi redan i ett Orwell-1984-samhälle utan att folk har en aning om det?

Funderar inte ni några varv varför Facebook, Google, Apple och andra appar mm, ska ha tillgång till dina meddelanden, e-post, sätta igång mikrofonen på din enhet, din position, vart du rör dig, hur många minuter i veckan du lägger på att öppna din mobil, lyssna på musik mm. För att sedan sälja allt detta till andra som vill köpa.

Om ni svarar reklam, så känns det väldigt naivt.

Efter Cambridge-skandalen med att Facebook sålt medlemmars uppgifter vidare, tänker ni lämna Facebook?

Jag har lagt märke till att desto fler människor är "tysta" på Facebook och varken delar/gillar något längre som de gjorde för några år sedan. Känns som fler och fler insett att det man delar med sig samlas in och säljs vidare.

För att tala med Bildt - frågan är fel ställd. Det är klart att vi i stor mån är övervakade. Och människor vet om det.

Frågan är väl om man bryr sig. Många här gör det inte. Och det behöver inte handla om naivitet som du vill ha det till. Bara att man inte ser någon fara i att företag eller stater har detaljerad kunskap om en. Många tycker kanske till och med att det är en bra sak att få riktad reklam istället för en massa spam.

Personligen är jag något oroad. För det är inte frågan om informationen kommer att hamna i orätta händer. Informationen är redan i orätta händer (ur mitt perspektiv). I de allra flesta fall är det inte heller någon fara ändå. Det är de andra fallen som är oroande. Nu är jag perifert en del av samhällets övervakning och har en hyfsat god bild av vad som går att samla in. Det gör mig inte mindre oroad.
 
Men alltså, "ha koll"? Vad tror du att det de samlar in ska användas till?
Jag tror inte ”insamlingen” är särskilt medveten. Facebooks mål är ju att överleva, då måste folk använda plattformen och det gör de om de tycker det finns bra innehåll där. Bra innehåll = sånt som dina vänner har lagt ut.

Att innehållet folk lägger ut om sig själva också går att använda för att göra personlighetsanalyser, vilka i sin tur går att använda för att göra väljaranalyser inför val är ju inte planerat av fb. De jobbar inte med sånt.

När det gäller den data som staten samlar in är syftet inte att övervaka individer, utan att samla in statistik. Som individ är man bara en prick i den statistiken, och ingen får dessutom veta vilken prick just du är.
 
USA kommer ju att sätta in en "lag" som säger att människor som reser in till USA ska uppvisa sina sociala medier innan inresa och isåfall få ett godkännande eller inte.
Har du tryckt gilla-knappen på någon som skrivit något illa om USA på sociala medier kommer du kanske inte in i landet. Eller bara läst något liknande inlägg.

Jag tror inte de bryr sig om folks filtrade löjliga selfisar, utan riktar in sig på dina politiska åsikter.

Och det handlar om intrigritet, varför ska appar ta del av mina privata mail-meddelanden, samtal, osv? I vilket syfte skulle det ge någon hintning till reklam? Vi snackar inte om cookies som man lämnar efter sig som de kan ta del av vilka sidor man varit inne på och handlat. Även om det också är irriterande.
Vad är en ”lag”? Och vadå ”kommer sätta”? Det jag har hört om det där med sociala medier och inresa till USA var att Trump ville ha det så för ett år sen, när han blev president. Har det hänt något mer på den fronten nu då?
 
Utan att ha läst tråden så känner jag såhär:
Övervaka mig så mycket ni vill, jag kunde inte bry mig mindre! Drar väl gränsen vid att filmas dygnet runt hemma.. vore nice att kunna gå omkring naken om jag skulle vilja :D
Det är ju inte riktigt övervakning, snarare informationsinsamling. Övervakning låter ju som att nån sammanställer informationen om en individ för att hålla koll just på den, och det gör ju ingen.

Att lura till sig information om folk, och använda sig av den informationen för att åstadkomma Brexit och Trump, det ser jag som det stora problemet här. Det är ju något som gör världen sämre.
 
Vilka appar har du som vill ha tillgång till dina privata mail och telefonsamtal?

Bilder och kamera är ju ett måste för appar där du ska kunna publicera bilder/ta foton och ladda upp. Mikrofon krävs ju för samtalsappar, t.ex. Jag tror inte jag stött på nån app som bett om tillgång till något som inte krävs för att använda appen fullt ut?

Undantag typ tester på Facebook som ibland begär onödig information om mig eller vänner, men det går ju oftast att välja bort eller bara låta bli testet (men deras syfte är ju i regel att samla in data, medan ”företagsappar” samlar in data för att ha koll på sin prestation samt nå ut till rätt personer).

Och jag frågar för att jag är uppriktigt intresserad av ämnet.


Prism är ett signalspaningsprogramsom används av amerikansk underrättelseverksamhet för insamling av uppgifter från hela världen. Dokument som den tidigare CIA-anställde visselblåsaren Edward Snowden läckte i juni 2013 visar att programmet har gett NSA och FBItillgång till realtidskommunikation såväl som lagrad information från människor över hela världen via nio Internet-företag: Microsoft anslöts 2007 (inklusive Skype 2011), Yahoo! 2008, Facebook 2009, Paltalk 2009, Google2009 (inklusive Youtube 2010), AOL2011 och Apple 2012. Data som amerikanska myndigheter kan inhämta med Prism inkluderar inloggningsuppgifter, e-post, meddelanden på sociala nätverk, porträttfotografier (som kan användas för ansiktsigenkänning), videoklipp, video- och röstchatt, IP-telefoni och filöverföringar. I de läckta dokumenten anges att Prism:s signalspaning är "den främsta källan för underrättelser i NSA:s analysrapporter", och ofta används i analysrapporter till presidenten.

Avslöjandet visar att även personer i USA avlyssnats i stor skala men enligt chefen för National Intelligence James Clapper får Prism inte avsiktligen användas för insamling riktad mot amerikaner eller någon i USA. Insamling av utländska underrättelser är emellertid tillåtet enligt avsnitt 702 av Foreign Intelligence Surveillance Act (FISA) från 1978 med tillägg från 2008.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp