Bukefalos 28 år!

Övervakningskamera till stallet

bettysmatte

Trådstartare
Tack vare ett utmärkt tips från @Unafraid har jag börjat fundera på att installera en övervakningskamera i stallet, men ju mer jag tänker på det ju mer osäker blir jag...... Hur får man det till att funka :confused: ? Behöver jag ha wifi i stallet (det har jag inte!) för att kameran ska kunna sända till en app i telefonen eller hur sjutton funkar det? Hjälp mig - hur gör man :) ? Vad är det för funktioner jag behöver?

(Tack igen för tipset om specifik kamera @Unafraid , men när jag började fundera mer på det antar jag att det är en kamera för utomhusbruk som jag behöver eftersom den ska placeras i ett stall?)
 
Jag har min i hönshuset, det är ju rejält dammigt där, men den fungerar så länge den fungerar tänker ja. Och min går på wifi. Men det finns kanske åtelkameror som går på ett extra simkort?

Jag har inte inspelning, men funktionen finns. Helt onödigt känner jag, jag vill bara se "direktsändning". Att det går att röra kameran i sidled och komma åt den via en app känns som "måsten".

:)
 
En gammal kollega satte upp en åtelkamera i stallet, efter att de misstänkt att någon gav sig på ett av stona om nätterna. De fick identifierat personen av polis då denne inte var okänd av dem.
 
Tapo C200,. elgiganten,ca 400kr och tom jag som är teknisk idiot kan numera kolla mina hundar på mobilen när jag är borta
 
Tapo C200,. elgiganten,ca 400kr och tom jag som är teknisk idiot kan numera kolla mina hundar på mobilen när jag är borta
Men är hundar och wifi på samma ställe då? Det är ju det jag inte får ihop. Wifi i huset, men jag behöver ha koll på hästarna i stallet...... Hur löser man det??
 
Vi använder DLink på det stuteri jag jobbar. Har haft dem i 3-4 år tror jag. Åker upp i februari när fölningarna börjar och sitter sedan uppe i stallmiljö fram till sista ungen kikat ut i början juli ungefär.
Fungerar felfritt och vi har ändå övervakning i 8 boxar (det sägs att de kan störa ut varandra lite). Finns i olika prisklasser. Våra kostar 500 ca.
En router brukar kunna lösa problemet med Wifi om du har det i huset vill säga och det ligger inom rimligt avstånd.
 
Vi kommer sätta upp kamera nästa år pga av fölning och jag tror faktiskt vi ska använda en sådan jag har hemma då den helt Enkel och installera och har nattläge vilket såklart är viktigt om den ska sitta i stallet. Kostade runt 500-600 kronor på Clas i sjön som jag säger 😏 Och de finns fiber uppkoppling i huset drygt 100 meter ifrån så hoppas de ska räcka med router.
 
Men är hundar och wifi på samma ställe då? Det är ju det jag inte får ihop. Wifi i huset, men jag behöver ha koll på hästarna i stallet...... Hur löser man det??
Om jag har den i hundgården eller hundhuset så räcker mitt wifi dit,annars fanns det något (typ förstärkare) jag kunnat köpa o sätta på verandan o rikta.
 
Tack vare ett utmärkt tips från @Unafraid har jag börjat fundera på att installera en övervakningskamera i stallet, men ju mer jag tänker på det ju mer osäker blir jag...... Hur får man det till att funka :confused: ? Behöver jag ha wifi i stallet (det har jag inte!) för att kameran ska kunna sända till en app i telefonen eller hur sjutton funkar det? Hjälp mig - hur gör man :) ? Vad är det för funktioner jag behöver?

(Tack igen för tipset om specifik kamera @Unafraid , men när jag började fundera mer på det antar jag att det är en kamera för utomhusbruk som jag behöver eftersom den ska placeras i ett stall?)

Jag har använt Arlo med mobilt bredband när jag inte haft fast bredband att tillgå. Annars finns ju åtelkameror med simkort, men det är ju en annan sak.
 
Tack vare ett utmärkt tips från @Unafraid har jag börjat fundera på att installera en övervakningskamera i stallet, men ju mer jag tänker på det ju mer osäker blir jag...... Hur får man det till att funka :confused: ? Behöver jag ha wifi i stallet (det har jag inte!) för att kameran ska kunna sända till en app i telefonen eller hur sjutton funkar det? Hjälp mig - hur gör man :) ? Vad är det för funktioner jag behöver?

(Tack igen för tipset om specifik kamera @Unafraid , men när jag började fundera mer på det antar jag att det är en kamera för utomhusbruk som jag behöver eftersom den ska placeras i ett stall?)
En åtelkamera går på batteri och har ett sim-kort. Det vanliga är att den har ngn rörelse kännare och tar ett kort om den aktiveras (vet inte om det finns de med filmfunktion).
 
Behöver jag ha wifi i stallet (det har jag inte!)
Som @animalasia och @Lovisaleonora redan nämnt finns ju åtelkameror som använder 3G/4G med eget SIMkort. Men det finns flera sätt att ordna wifi i ditt stall, det ger dig flera möjligheter som t ex att lätt använda flera kameror än en, eller till en smidigare kontinuerlig övervakning vid fölning eller sjukdom.
Med litet flyt räcker det att flytta din befintliga trådlösa router. Alternativt kan det gå att skapa täckning genom att placera en extra trådlös accesspunkt (inte router) med riktad antenn i ett fönster inne i bostaden. Alternativt kan det gå att använda fastighetens elnät som brygga, och placera en accesspunkt ute i stallet. Alternativt helt enkelt dra en kabel dit och göra samma sak. Prata med någon nätverkskunnig bekant som får bistå, eller med personalen på t ex Kjell.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 254
Senast: super
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 118
Senast: Pinus
·
  • Artikel
Dagbok Jag har till slut fått inse att min telefon håller på att ge upp så jag snart måste köpa en ny :arghh: Jag är totalt STENKORKAD på...
Svar
10
· Visningar
956
Senast: starcraft
·
IT & mobiler Det finns ju en uppsjö olika! Är de något bra? Vad har man dem till? Vad har en sådan som en vanlig hederlig klocka inte har? Jag har...
Svar
10
· Visningar
1 220
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp