iPhone SE eller 12 mini?

Jag har till slut fått inse att min telefon håller på att ge upp så jag snart måste köpa en ny :arghh: Jag är totalt STENKORKAD på teknik så helst hade jag velat ha en likadan som jag har (iPhone SE gamla modellen) men eftersom jag hoppas ha nya telefonen i minst fyra år så inser jag ju att det inte är så smart att köpa en så gammal modell, plus att jag vill ha en betydligt bättre kamera.
Så nu står det mellan nya SE och 12 mini. Jag tänker såklart att det hade varit bäst att köpa en 12 mini eftersom den är nyare och något mindre men den är ju också rätt mycket dyrare.

Hur bra är nya SE? Är det värt att köpa en sådan eller är det bättre att spara lite till så jag kan köpa en mini? Jag har sett flera recensioner som klagar på batteritiden och det verkar som att minin har bättre batteritid men inte supermycket så det kanske inte spelar någon roll där? Dock använder jag telefonen konstant så jag tänker att ju längre batteritid desto bättre för det är så drygt att behöva ladda hela tiden.

Är det stor skillnad mellan deras kameror? Här räcker mina kunskaper verkligen inte till så jag har inte ens jämfört för jag fattar ändå inte. Kameran på min gamla SE är absolut den största svagheten och nästan enda anledningen till att jag inte köper en sådan igen. Samtidigt så klarar jag inte en kamera med massa komplicerade funktioner utan det måste vara så enkelt som möjligt att fota med den. Eventuell redigering sköter jag i appar.

Hur funkar det med laddare och hörlurar till nya SE och mini? Behöver jag köpa nytt av det? Jag har vanliga hörlurar och laddsladdar och har inga planer på att köpa trådlöst av någon av dem så det hade ju varit bra om jag kunnat använda grejerna jag redan har (speciellt eftersom jag nästan precis köpt nya laddkablar 😅) men vad jag tror jag har kunnat utläsa så verkar det inte funka med varken SE eller mini?

Är det bättre att köpa av tex Elgiganten eller någon annan teknikbutik eller vågar jag köpa från cdon? Cdon är mycket billigare men det känns som att det är lättare med eventuell garanti mm om jag köper från Elgiganten?

Är det något mer jag behöver tänka på?
 

Jag har gått från SE generation 1 till 12 mini tidigare i år, avgörande faktor var storleken. Vill inte ha för stor telefon eftersom jag helst har den i fickan.

3,5 mm uttag har ingen av telefonerna, men det finns ju en liten adapter mellan 3,5 mm och nya uttaget om man inte vill skaffa nya lurar.
 
Har just nu en av varje. SE II och 12 Mini alltså.

Senare vald för att den är liten i storleken. Jobbigt utan knapp tycker jag.
 
Jag har 12 mini och älskar den. Hade gamla SE innan och valde 12 mini för storleken. Jag funderade på nya SE, men hann inte komma till skott innan Infon om 12 mini släpptes. Nya SE är större, jag ogillade de rundande kanterna och lyckades tappa mobilen redan i butiken när jag klämde den. Tekniskt sett baserar sig en del på iPhone 8 gällande skärm bland annat och har en äldre generation av chip än 12an. Kameran är sämre - den har bara en kamera. Jag är glad att jag väntade på 12 mini. Fördelarna med SE skulle jag säga är priset och att den har en hemknapp. Även om jag lärt mig att vara utan den nu så kan jag sakna den ibland fortfarande. Men har man råd med 12 mini skulle jag tveklöst välja den.

Jag kör adapter för att kunna köra mina vanliga hörlurar med sladd, fungerar jättebra. Kan dock tycka det är snålt av Apple att inte skicka med ett vägguttag med telefonen, utan de skickar enbart en sladd som inte matchar med tidigare modellers vägguttag, dock kan man ladda med gamla modellers sladd+vägguttag även om det tar lite längre tid, så spara din gamla laddare om du byter!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag behöver pensionera min iPhone 6 eftersom jag inte är ett vandrande elverk, och den i det närmaste kräver att man har laddaren i hela...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 108
Senast: _Taggis_
·
IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :) Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 235
Senast: EmmaN
·
IT & mobiler Har en iPhone 6s som är runt 3,5 år gammal. Senaste halvåret har den börjat krångla, hakar upp sig när jag surfar och sidan fastnar...
Svar
18
· Visningar
1 654
Senast: Raderad medlem 6459
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp