Övervintra Hortensia och Bambu?

Lily_Sthlm

Trådstartare
Efter första sommaren med terass så börjar det ju bli dags att fundera på hur jag ska få blommorna att överleva vintern.

Har en jättefin trädgårdshortensia som står planterad i kruka, gissar att den inte överlever ute hela vintern?
Har googlat lite och de flesta verkar rekommendera att den ska stå i plusgrader, svalt och ljust. Kan inte komma på vart jag ska ställa den i sånna fall om det ska vara ljust också.
Bor i lägenhet så nån charmig trädgårdsbod finns inte att tillgå :p

Alternativen som kan erbjudas är
1. Ute, med krukan inpackad i typ frigolit eller nåt annat isolerande
2. I källaren, där är det ca 10 plusgrader men mörkt
3. I trapphuset, där är det varmare än utomhus men det blir minusgrader när det är riktigt kallt ute
4. Inomhus, men det måste ju vara på tok för varmt..

Nåt tips på hur jag ska göra?
Ska jag klippa ner den eller hur gör man?

Har även 2 bambubuskar, på lappen står det att de är härdiga till zon 3 (bor i Sthlm).
Kan det räcka att bara täcka krukorna med nåt isolerande och låta dem stå ute?
Hur gör man med vattningen? Ska jag vattna igenom dem ordenligt efter första frosten och sen låta dem vara?

Alla tips mottages tacksamt :) :bow:
 

Liknande trådar

L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 310
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 153
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Nu kommer jag med lite fler frågor :p Min valp har börjat skälla så fort han hör något i trapphuset (bor tyvärr ganska så lyhört...
Svar
3
· Visningar
1 963
Senast: Blandrastik
·
Övr. Katt Nu har min astma blivit värre och jag har kommit till den gräns där jag inser att jag måste göra något drastiskt för att kunna behålla...
Svar
4
· Visningar
1 516
Senast: Majvi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp