Övervintra pelargoner?

aemaria

Trådstartare
Hur gör ni med era pelargoner över vintern? Jag har två stiliga mårbackapelargoner som jag gärna vill hålla vid liv länge. Frågan är om jag ska ställda undan dom över vintern? Vi har ingen källare i huset men dock en jordkällare. Fungerar den miljön (ca 4 grader när det är som kallast) om jag nu ska ställda undan dom? När ställer jag i sådant fall bort dom och när ska de tas fram? Många frågor!
 
Förr i världen hade jag pelargonerna kvar i fönstret, bara i ett svalare rum. Det funkade utmärkt. Klippte ner dem bara så de inte hade fullt så stor bladmassa att försörja.

Nuförtiden rekommenderas ju att man ställer dem svalt och mörkt. Fast det gäller väl mest om de stått utomhus?
 
Jag har mina i köksfönstret. Klipper ner dem rejält framåt årsskiftet så blir de fina igen till våren!
De blommar konstant, året om. Brukar få klippa bort lite knoppar på vissa så de inte ska bli för spretiga.

De står i ett norrfönster över ett element, fast jag brukar inte ha igång värmen. Det blir varmt nog ändå.. Planterar om på våren i näringsrik kompostjord och vattnar regelbundet året om.

Mitt största problem är nog att jag egentligen inte gillar pelargoner men ändå köper flera stycken nya på Granngårdens rea varje år. . Plus att jag tar sticklingar lite titt som tätt. Har väl en 20nånting plantor utspridda över hela lägenheten. Nu har jag dessutom fått för mig att prova ta frön och kanske rent av korsa några egna sorter med.
 
Fram till i år har sambon övervintrat sina utepelargoner i gästhuset. Vet inte hur kallt det blir där när värmen inte är på, 10 grader kanske? Han har inte klippt ner dem men det är nog ett bra tips. Sen har de vattnats väldigt sällan, och ställs ut igen när risken för alltför mycket frost är över. Eftersom de varit ganska rejäla är det inte något man orkat gräva upp och ner, krukorna har bara ställts in som de är.

I år var det bara två pelargoner som överlevde, vi var alldeles för slarviga och jag var ändå sugen på något nytt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 958
Senast: Barbabelle
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 086
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp