Bukefalos 28 år!

Övningar för sned och obalanserad medioker ryttare tack

krocket

Trådstartare
Jag skulle behöva lite tips till en okordinerad 15-årig tjej, lång som sjutton och dessutom sned i kroppen, speciellt vid ridning då hon lutar sig åt höger.

Hästen är hyfsat avancerad och kompenserar inte för dålig ridning, därmed kan ni ju räkna ut att det är mer eller mindre katastrof med ridvägar och både takt och tempo.

Den senaste veckan har vi mest skrittat och all ridning har skett utan stigbyglar. När vi travat har jag haft hästen i lina. Igår skedde stora framsteg och för första gången kunde ryttaren centrera sig i korta perioder.

Finns det någon som har några tips för denna ryttare (d v s tips till mig som försöker utbilda henne så att hon ska kunna rida i stället för att åka häst)? Det är ju en svår ålder då hjärnan är kollrig och kroppen skjuter iväg åt alla håll och kanter hyfsat snabbt. Jag funderar på styrketräning och pilates samt simträning.
 
Sv: Övningar för sned och obalanserad medioker ryttare tack

Core träning med pilatesboll är suveränt!!
På mitt gym har vi coreboll ett pass i veckan som jag o dottern brukar gå på, hon har fått grymt bra balans och bålstabilitet efter det.
 
Sv: Övningar för sned och obalanserad medioker ryttare tack

Tack för tipset, ska kolla med gymmet om det finns pilates där. :laugh:
 
Sv: Övningar för sned och obalanserad medioker ryttare tack

Är man sned i kroppen behöver man oftast ta vägen förbi en kiropraktor (eller liknande) innan man börjar träna upp sig, så har man ett rakt utgångsläge att börja på. Annars finns risken att man tränar sig fortsatt sned eftersom man belastar snett.
 
Sv: Övningar för sned och obalanserad medioker ryttare tack

Bra förslag om vi varit i Sverige, men i detta land ger jag inget för kiropraktorer och det säger jag efter att ha testat flera själv.

Gym med pilates och så något pass med personlig tränare ligger högst på listan just nu. :laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp