övningar med "skrämmande saker"

B

**BORTTAGEN**

övningar med \"skrämmande saker\"

jag behöver tips på övningar gällande "skrämmande saker" t.ex. presenningar och sånt. Vilka saker kan man använda? Gärna prasslande saker. Jag har nämligen idé torka! :crazy:

Tacksam för svar
 
Re: övningar med \"skrämmande saker\"

Idétorka här oxå men plastpåsar brukar ju funka bra.. :idea:
 
Re: övningar med \"skrämmande saker\"

jag brukar ta allt som går att använda! kasta hinkar, skramla med plåt, leda förbi nån som håller på med vinkelslip,slänga omkull cyklar mm. allt som bara går att använda och som man tror sig att hästen skall reagera mot. jag brukar även lägga typ presseningar över hästen för att den skall vänja sig,,,, :p
 
Re: övningar med \"skrämmande saker\"

Vi tränade våra hästar att kliva upp på (och över) en lastpall (man måste bara kolla så att den är såpass hållbar att den tål hästens vikt först!). Hästarna tyckte det var lite läskigt i början men dom vande sig ganska snabbt...

Ett annat förslag är att vänja dem vid paraplyer, det tycker i alla fall min häst är jätteläskigt :crazy: Speciellt såna där som dom har på barnvagnar (med volanger i kanten...).

Plastband kan också vara otäcka, speciellt om det blåser i dem så att de rör på sig...

Kanske inte så jätteläskiga saker men tillräckligt för min lille räddhare i alla fall...
 
Re: övningar med \"skrämmande saker\"

Jag tycker att människor som inte har kroppskontroll eller mentaltfokus (finns ganska många av den sorten) kan vara ganska bra för hästen att vänja sig vid se och träffa, på samma sätt som plastpåsar och dyl. Lärorikt. :)
 
Re: övningar med \"skrämmande saker\"

Japp, det var något min häst lärde mig förra veckan då det blåste så förfärligt.... att plastband är LIVSFARLIGA. :crazy:
Så nu blir det till att gå och köpa en rulle :)
 
Re: övningar med \"skrämmande saker\"

Haha :D
Min pålla kan gå med huvudet in i plastband, bryr sig inte ett dyft om pressäningar (hur dt nu stavas?), men hon avskyr om man släpar nåt efter sig (tyngre rep, planka, sopkvast, ja allt som låter)!
Nåt att testa?!
 
Re: övningar med \"skrämmande saker\"

Regnställ är jättenyttigt, likaså paraplyer. Miljöträna gärna också.
Niklas
 
Re: övningar med \"skrämmande saker\"

Min häst kan (troligen) gå igenom en byggarbetsplats när det är vindstilla - men blåser det får hon panik av sin egen skugga.

Hur fasen tränar man bort det? Jag vet att jag borde vara hennes lugn i stormen men hon får ju panik på en nanosekund...

mandalaki
 
Re: övningar med \"skrämmande saker\"

Det kan du inte, men du kan få henne att fråga dig om hon ska flippa ut innan hon blir panikslagen. Få henne att känna sig trygg i sin roll som nästhögst i rang i er lilla flock. Lättast att göra det, är att få henne att tänka på annat. Ge henne en uppgift.
Niklas
 
Re: övningar med \"skrämmande saker\"

Det kan du inte, men du kan få henne att fråga dig om hon ska flippa ut innan hon blir panikslagen.

Jo, jag vet att det där är teorin... Men med tanke på hur fort en häst flippar så undrar jag om det verkligen kan funka. Jag har grubblat en hel del ett tag på om man kan skapa så stor trygghet så att...inte flyktinstinkten, men flyktbeteendet sätts ur spel.

Att ge en uppgift brukar jag däremot försöka göra. Är hästen fullt sysselsatt kan det gå bra en stund. Men till slut går hon i luften - förmodligen för att inte jag orkar sysselsätta henne längre :smirk:.

Kan en lösning helt enkelt vara allmän desensibilisering? Ju mer skrämmande prasselsaker man vänjer henne vid, desto mer ökar sannolikheten att hon blir så trygg att inte blåsten påverkar henne? Om inte annat så kanske desensibiliseringen ökar min trygghet. Jag är en hare som behöver verktyg, och ju fler verktyg, desto större trygghet hos mig = större chans att hästen lugnar ner sig.

Och med verktyg menar jag inte kedjor ;)

mandalaki

PS Ursäkta trådkapningen, men jag tyckte att mina frågor hör hemma i sammanhanget.
 
Re: övningar med \"skrämmande saker\"

Men sen är det ju faktiskt så att en del hästar HAR fobier, mer eller mindre....eller en del hästar har det mer och andra mindre, samma som vi människor är olika...Vad händer när/om din häst får memorera sig själv och "se" situationen" en stund??? Jag har haft hästar som blir livrädda för nya situationer, tex nya saker som inte funnits på plats förut, dom är istort sett okontaktbara, men får dom bara kolla läget ett tag så är det bra sen...hästar som är höga i rang har jag märkt kan vara såhär , dom tar på sig en ansvarsroll och är spejare och det är naturligt för dom att kunna hantera situationer MEN då krävs det att dom VET vad det handlar om...dvs checka läget..
Mina hästar har ju aldrig varit NH "tränade" nångång, trots det så klarar dom presseningar och fladdrande ensilageplast, bara dom får tid att kolla ordentligt, klart dom blir rädda först, men jag låtsas som ingenting och dom köper hela kittet

Sen finns ju hästarna som är rädda för "allt" för stenen som ligger på en viss plats, den kan ligga däör i flera år...SEN blir dom lika rädda när stenen en vacker dag är borta :rofl: :rofl: :rofl:

Du tror inte att du kan vara en bricka i spelet??? att du kanske OMEDVETET vet att hon kommer att bli rädd och "förbereder" dig för att hon ska spåra ur??? Din häst kanske inte litar på dig i dessa situationer och svarar med att flippa ur??

Jag har ju den fördelen att jag jobbar med konvalecenter, ganska så tidigt insåg jag att det enda jag kan göra är att göra så gott jag kan, jag utgår ALTID från att det ska gå bra och målar aldrig upp bilder om vad som KAN hända...jag har ju haft en hel del hästar att "öva" på om man säger så...och kors i taket så har det aldrig hänt någonting (och det ´kan vara unghästar som stått på box i 3 månader och man ska ut o köra första gången)

Kommer det upp en situation där hästen blir osäker, så säger jag bara till den att lita på mig, det är grönt och bara att fortsätta, jag förstår att du är rädd och det får du vara, men detta fixar du ändå :) och faktiskt så gör alla hästar det :)
 
Re: övningar med \"skrämmande saker\"

Sen finns ju hästarna som är rädda för "allt" för stenen som ligger på en viss plats, den kan ligga däör i flera år...SEN blir dom lika rädda när stenen en vacker dag är borta :rofl: :rofl: :rofl:

Aha, har min häst varit hos dig :idea:? En sommar placerades en gigantisk vattentank utanför en hage som vi brukade rida förbi. Pållan skar ihop. Varje gång vi skulle förbi där dansade vi ringdans.
Men jag fortsatte, vi tog oss förbi varenda gång, hon "vann" aldrig.
På det sättet blev hon lugn till slut.
Och en dag var vattentanken borta och då tvärdog hon igen :rofl: Sambon brukar kalla henne "400 kilo flyktinstinkt och tre hjärnceller" :D

Jodå, jag är en bricka i spelet. Jag kämpar som fasen med att antingen tänka positiva bilder av hur vi klarar saker, antingen titta lååångt förbi farligheterna och om inte annat så LJUGA med kroppspråket - jag hänger och försöker se avslappnad ut även om det inte är sant.

Fladdrande plast och sånt går ju att gå fram och nosa på. Men så händer det där oväntade när nån står på en bergknalle längre fram och plötsligt slänger ner gammalt ris - och i samma stund som jag upptäcker det kastar sig pållan runt och i väg. Jag hatar att tappa kontrollen men måste kanske lära mig att man gör det med hästar ibland, det är ingen katastrof :smirk:

mandalaki
 
Re: övningar med \"skrämmande saker\"

Det värsta är att det går inte att ljuga med sina tankar elle kroppsspråk :crazy:...dom genomskådar dig direkt :D :D..du måste vara ärlig med allt du gör...så det är bara att inse att man är stålkvinnan :D
 
Re: övningar med \"skrämmande saker\"

Nej, sitter jag i sadeln kan jag inte ljuga. Men jag tror faktiskt att jag kan det från marken - det var det jag menade. Insåg efteråt att jag skrev lite snabbt.

Men det jag egentligen undrar: KAN man uppnå det där läget att hästen frågar innan den flippar? Jag håller med om att man, om man är lugn och trygg, kan sänka spänningsnivån i hästen så att den inte flippar lika lätt.

Men kan man verkligen få den att i ALLA lägen, när nåt oväntat händer, reagera "Matte får ta ansvar för det här, hon är inte rädd, alltså är inte jag rädd heller"?

mandalaki
 
Re: övningar med \"skrämmande saker\"

Nej, jag har aldrig varit med om att den frågar innan dom ska flippar...däremot att man kan "hjälpa" dom när dom SKA flippa.

Jag tar ALDRIG ansvar över situationer, det får hästen själv göra, däremot kan jag vara ett stöd med att ge hästen förtroende i vissa situationer,.säg såhär...är du livrädd när situationer uppstår, eller är du trygg...detta känner hästen, men du kan aldrig ta ansvaret från hästen....du är människa och hästen är häst....det vi tycker är fjompigt är oftast helt normalt för hästen...hästar ska och får visa osäkerhet o rädsla, sånt skall man inte ta ifrån dom, men vi behöver inte förstärka såna känslor....Min "gamla" (ja han är 10 år men för att vara travare är han gammal :D) Honom brukaar jag fråga: Hur ska du lösa det här då????? Jag hjälper aldrig honom, utan han får lösa situationerna själv...det stärker hans självförtroende mycket mer än om jag skulle hjälpa till så fort det uppstår nåt konstigt...för det uppstår konstigheter stup i kvarten för hästar, sånt man ofta inte kan förutse....mina yngre hästar får man lotsa fram lite försiktigare, men det är ung samma förfaringssätt på dom också.... :)
 
Re: övningar med \"skrämmande saker\"

Jag känner av direkt om en häst är påväg att flippa ut, innan den väl gör den. En häst går väldigt sällan från att vara coollugn och att vara med en till att försvinna helt och hållet. Gör det det dock så få tillbaka den. Man kan inte träna bort flyktinstinkten helt och det behöver vi inte heller, vi behöver bara kunna få ner hästen på jorden igen på ett smidigt sätt. Tänk koncentrerad träning med din häst och skit i om hon är stirrig. Tillslut kommer hon ner och lyssnar. Har bara klara regler. Att vänja henne vid saker är bra, men det löser inte allt.
Niklas
 
Re: övningar med \"skrämmande saker\"

Tack :)! I stället för att ägna all min koncentration åt hur mycket det faktiskt blåser får jag väl ge mig fan på att sysselsätta oss :smirk:. Är nämligen egentligen övertygad om att hon lugnar ner sig bara JAG gör det.

mandalaki
 
Re: övningar med \"skrämmande saker\"

Förra veckan råkade jag finnas på plats när danska polisen valde ut och köpte två nya polishästar. De använde sig av en trumma som de slog på, ett paraply och en presenning för att testa hästarna.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag ska hyra ponny från Skällsta ryttarcenter och undrar om ni har några tips på övningar jag kan göra eller saker jag kan...
Svar
3
· Visningar
1 045
Senast: EquusCaty
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
864
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 277
Senast: Acto
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 872
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp