Bukefalos 28 år!

Övningar till bättre sits

I

Ivylin

Nån som Kan tipsa om några bra övningar som man kan göra FRÅN MARKEN för att bättra på sitsen.
Och generellt ge lite tips om bättre sits.


Jag har väldigt lätt för att falla framåt, och tårna pekar för mycket utåt!
Känns som att jag sitter som en hösäck.

(men kom inte men nån skit om att jag ska söka i forumen. Jag HAR sökt och hittar inte det jag letar efter)
 
Sv: Övningar till bättre sits

barbacka,barbacka,barbacka! sen kan man ju, för att hamna i bättre possiton, om man tippar lite frammåt , ta tag , i låret, nere vid knät typ å vinkla ut de, hajjar du ? :P
 
Sv: Övningar till bättre sits

Det enda jag kan tipsa om är en bra tränare som kan ge dig ordentlig, bra och handgriplig sitsträning som ger dig ökad förståelse och aha-upplevelser. Lättare sagt än gjort att hitta en sådan dock..
 
Sv: Övningar till bättre sits

du vill val ha tips du sjalv kan gora fran marken? alltsa utanfor ridtid?
jag har sjalv problem med att jag sjunker ihop, detta pga av att jag inte har muskler nog i ryggen och forkorta muskler, jag har fatt mycket battre sits efter att jag borjat motioner och styrketrana och byggt upp de musklerna.
pass eller gym spelar ingen storre roll, men det gor enorm skillnad
 
Sv: Övningar till bättre sits

Det enda du kan gör i ridningen när det gäller att förbättra sitsen är att träna och åter träna. Att alltid titta dit man ska och inte ner i marken eller på hästen. Börja att tänka igenom hur du rider, eller be någon filma så att du även kan se dina egna fel lättare. Börja att nysta ifrån många olika håll, tillexempel hur du håller händerna, skänklarna, att endast trampa ner lite med hälarna och den lodräta sitsen mm. Det kan även vara bra att ta ut en tränare som kan lära bort små "ovanor" som man lätt lägger till med, samt att man inte får fler.
Vad jag förstår vill du ha tips på saker man kan göra från marken först och främst(?)
Försök att tänka på hållningen och blicken, titta dit du ska och inte i marken och sträck på dig. För att få bättre hållning kan man göra situps som stärker bålen och därmed kan bära upp och få "ihop" hästen bättre.
 
Sv: Övningar till bättre sits

En sån där balansboll är bra. Tränar upp stadgan i överkroppen.

Sen gamla vanliga hederliga sit ups. Jag faller också ofta framåt och känner att det mest beror på att jag är för svag i magmusklerna.
 
Sv: Övningar till bättre sits

Håller med föregående talare. Mag- och ryggövningar på balansboll är såå underskattat. Det hjälper hållningen i sadeln sååå mycket.
 
Sv: Övningar till bättre sits

Ja, just det ja. Jag håller med de andra om att balansbollen och varför inte en film eller kurs i yoga(?) Det stärker mer än man tror, jag har en balansboll och tkr faktiskt att den är rolig. :)
 
Sv: Övningar till bättre sits

Mitt recept är att träna styrka och smidighet (finns ju massa olika träningssätt numera - yoga och simning är mina favoriter).

Yogan blir du mjuk och stark av så du kan sitta stabilt men avspänt i sadeln. Den förbättrar även balansen. Simning ger kondition och stärker alla stora muskelgrupper. Ger stabilitet i ridningen.

Det bästa man kan göra för att förbättra sits och ridning avsuttet; titta ofta på dina förebilder och ta med dig bilden av honom/henne när du själv rider (själv har jag en vältittad dvd med Anja Beran, som är min främsta förebild. Har jag lite tid över så tittar jag på den och njuter av ridning när den är som bäst. Det blir bra inspiration till nästa ridpass det!). :idea:
 
Sv: Övningar till bättre sits

balansboll är bra, likaså sitta bakoframvänt på stolar inte så skönt att sjunka ihop då... annars rek jag ridning u stigläder/byglar och utan tyglar, låt någon longera dig, vad gäller att få ner hälarna så korta upp lädrena nästan som jockey och rid 1 timme så ska du se hur mkt bättre du sitter när du länger lädrena igen, har fungerat utmärkt på alla jag har rek det till! good luck!!
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: Nepenthe
·
L
  • Artikel
Dagbok Det blev massa krångel med den klänningen som jag ville ha så nu måste jag hitta nåtannat. Och det är inte så jätte lång tid kvar så det...
Svar
15
· Visningar
872
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 547
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp