Ofarligt tugg som tar lite tid?

Bukefalos 30 år!

Red_Chili

Trådstartare
Jag skulle vilja hitta några bra tuggpinnar eller liknande som jag kan ge till damerna när de kommer till jobbet och ska ligga ensamma i personalrummet. Något som inte blir liggande, inte riskerar att de sväljer för stora bitar och skadar sig och inte är såpass onyttigt att de far illa av att äta det flera gånger i veckan.

Jag tänker mig typ sådana där malda, smala tuggpinnar som förvisso äts upp på typ 1 minut, men inte tillverkade utanför EU och om möjligt att det tar åtminstone 5 minuter att äta upp det istället för 1 minut.

Hundarna är inte kräsna, men tex morötter strimlar de mer än vad de faktiskt äter upp dem (så det blir lite väl mycket att städa efteråt).

Finns det öht något i stil med det jag efterfrågar? Pris irrelevant just nu då jag bara vill se om det alls finns alternativ.

Jag skulle vilja hitta några bra tuggpinnar eller liknande som jag kan ge till damerna när de kommer till jobbet och ska ligga ensamma i personalrummet. Något som inte blir liggande, inte riskerar att de sväljer för stora bitar och skadar sig och inte är såpass onyttigt att de far illa av att äta det flera gånger i veckan.

Jag tänker mig typ sådana där malda, smala tuggpinnar som förvisso äts upp på typ 1 minut, men inte tillverkade utanför EU och om möjligt att det tar åtminstone 5 minuter att äta upp det istället för 1 minut.

Hundarna är inte kräsna, men tex morötter strimlar de mer än vad de faktiskt äter upp dem (så det blir lite väl mycket att städa efteråt).

Finns det öht något i stil med det jag efterfrågar? Pris irrelevant just nu då jag bara vill se om det alls finns alternativ.
Stora rauh ben?
Tar tid för dem och är ju inte onyttigt.

Njord är ju med bra, men upplever ibland att de är "för goda" så de trycker i sig dem.

RAUHs crunchy moose sticks är ett bra alternativ till vanliga malda tuggpinnar men inte håller de länge 😁

Är det just tugg du är ute efter eller sysselsättning? Annars tycker jag olika tycker av slickmattor och skålar/behållare med fryst innehåll är bra och ofarligt så länge hunden inte har tendens att börja bita i gummit.

Jag gillar eat rustics nötskalp.
Håller kanske 20 minuter om de tuggar ihärdigt.
När du säger inte bli liggande, ska det ätas upp eller kan det vara Rauh med fyllning som kanske inte äts upp vid ett tillfälle? (Jag tycker även monsters är helt okej men äts dock snabbare.)

Monster Rawhide Beef Hairy Chips, tar en stund att tugga upp, för mina hundar i alla fall.
Jag gillar dom också, samt Njords variant. Men, ett stort men här, är att jag personligen aldrig skulle våga lämna hundarna med dessa då jag fler gånger än en behöver dra ut den sista biten ur halsen på mina hundar då de fastnat. De blir glupska och försöker svälja den sista plattan som lägger sig som ett lock över struphuvudet eller fastnar mellan överkäkens tänder uppe i gommen. Rätt läskigt faktiskt.

Jag gillar dom också, samt Njords variant. Men, ett stort men här, är att jag personligen aldrig skulle våga lämna hundarna med dessa då jag fler gånger än en behöver dra ut den sista biten ur halsen på mina hundar då de fastnat. De blir glupska och försöker svälja den sista plattan som lägger sig som ett lock över struphuvudet eller fastnar mellan överkäkens tänder uppe i gommen. Rätt läskigt faktiskt.
Men fy så läskigt :nailbiting: Det har som väl inte hänt för mina hundar, men tack för påminnelsen om att hålla extra koll!

Hur länge räcker det?
Fick tips av en kollega av nån variant som hon sa att hennes glupska hund kunde tugga på en hel dag. Tog 20 min för min :meh:
En kvart-20min om jag valt en påse med tjocka bitar i 😅 finns inget som min hund skulle kunna ha en hel dag. Så detta är typ det jag testat som räcker längst utan att bli extremt mycket i magen liksom. Så klart att ett i storlek L eller XL från typ Rauh räcker längre men tycker inte det känns bra att han trycker i sig så stor mängd😬

Det enda malda ben jag tycker har hållit lite längre är FourFriends nya Munchy BAR. Men det måste vara just den rektangulära baren, deras runda malda ben går för fort. De håller i vart fall längre än tex Rauh Nutriments malda ben.

Behöver det vara luktfritt? Om personalen inte har något emot doften av stall föreslår jag klövar av nöt. Billigt (ca 15 kr/st) och håller länge. Men ja det stinker lite.

Kaninöron. Större varianter utan päls bör räcka i fem minuter för en saluki. Inga konstigheter gällande innehåll, finns flera olika märken och köttråvaran har i de jag testat alltid kommit från EU (har fått från Finland, Grekland och Polen). 4Dogs har i storpack med päls och kanske utan också. Det finns att köpa i vanliga matvaruaffärer här på Åland, fempack. Men jag tror att det är ett finskt märke.

Kaninöron. Större varianter utan päls bör räcka i fem minuter för en saluki. Inga konstigheter gällande innehåll, finns flera olika märken och köttråvaran har i de jag testat alltid kommit från EU (har fått från Finland, Grekland och Polen). 4Dogs har i storpack med päls och kanske utan också. Det finns att köpa i vanliga matvaruaffärer här på Åland, fempack. Men jag tror att det är ett finskt märke.
Mina dvärgschnauzrar tuggar upp även de stora både med och utan päls på typ 2 minuter 😝

Liknande trådar

• "Permanent" tugg?
  • Då hundlivet inte blev som man tänkt
  • Vilken handväskhund ska min man ha?
  • Budget samt tid för hund

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn