Ofodrat regntäcke till islänning

Nea86

Trådstartare
Min islänning är orakad (eller ja, jag rakade henne fram på halsen och en bit under magen i början av oktober, men det har typ redan växt ut igen). Hon har enligt förra ägaren alltid gått ute dygnet runt året runt utan problem.
Jag har henne ute dygnet runt året runt jag också, (detta är första vintern jag har henne) om jag inte har ridit henne svettig, då får hon stå inne över natten/några timmar med fleecetäcke.

Men nu har det ju börjat bli riktigt kallt och ett riktigt skitväder här på västkusten och de går på en stor vall utan träd eller vindskydd. Så jag köpte ett ofodrat regntäcke till henne att slänga på ifall det är riktigt dåligt väder med snö och regn.
Dels för att det känns som att det kan vara skönt för henne emellanåt då det ju som sagt inte finns lä eller skydd i hagen och dels för att det slipper bli ett snölager som isar sig fast i pälsen på henne då man ska rida.

Nu till min fråga:
Eftersom hon har vinterpäls så borde det väl inte behövas ett fodrat regntäcke? Det kan väl bli alldeles för varmt?
Hörde av någon att ofodrade regntäcken kan trycka ner håren och göra hästen kallare ist? Stämmer detta?
 
Sv: Ofodrat regntäcke till islänning

Själv skulle jag inte lägga ett ofodrat regntäcke på en häst med vinterpäls. Just av den orsaken att pälsen trycks ihop och förlorar åtminstone en del av sin förmåga att hålla värmen inne.

Täcket skyddar givetvis mot blåsten, men jag tror inte att det ändå kompenserar den värmeförmåga hästen förlorar iom tillplattad päls.
 
Sv: Ofodrat regntäcke till islänning

Har de inget vindskydd/en lösdrift i hagen att tillgå ??

Enligt lag måste de ha ett vindskydd from 1 november om de går ute dygnet runt.

Fast min erfarenhet säger mig att de inte utnyttjar lösdriften men den måste finnas.

Får de fri tillgång på mat ?

Kylan är ingen fara så länge de har mat att tillgå kan de hålla värmen.
OM det är rusk och regn kan det funka att lägga på ett regntäcke (jag brukar ha med fleecefoder till mina vid behov ) men det bör inte vara på konstant.
 
Sv: Ofodrat regntäcke till islänning

En häst med bra vinterpäls klarar de flesta väder. Pälsen sköter det där själv, men trycker du ner håren som ska resa sig för att hålla värmen och delvis hålla blötan borta då förstör du mer än du förbättrar.
 
Sv: Ofodrat regntäcke till islänning

Regntäcket förstör mer än vad det gör nytta. Hästen håller sig varm genom att pälsen "reser sig" och bildar ett luftlager, med varm luft ifrån kroppen. Lägger du på ett täcke så blir stråna platta och det här luftlagret "försvinner".

Hästar måste enligt lag ha ett vindskydd om de går ute dygnet runt under vinter halvåret.
 
Sv: Ofodrat regntäcke till islänning

Okej, men OM det nu skulle bli riktigt skitväder, jättekallt och blåsa rakt från sidan i princip, då skulle det väl funka att lägga ett fleecetäcke under det ofodrade regntäcket?

Nej, hästarna har inget vindskydd eller någonting, inte ens ett sketet litet träd! Då vi har våra hästar innackorderade så har vi ifrågasatt ägarna (jag skriver vi eftersom vi är 10 st inhyrningar som undrat om detta).
Men de tänker tydligen inte sätta upp någon vindskydd el. liknande.
Vi undrade också om det inte var lag på detta, men inte enligt dom... Vi ska ta reda på detta mer ordentligt.
Hästarna har inte fri tillgång till mat. De utfodras 3 ggr per dag och får då 2 kg varje gång. (Detta är tydligen MINIMUM för vad en islandshäst bör få enligt en foderkurs två av tjejerna i stallet gick) Detta tycker många av oss är för lite, så när vi är där och rider så får våra hästar stå inne en stund och äta lite extra eller så får de stå inne över natten och få mer hö.
 
Sv: Ofodrat regntäcke till islänning

Ett ofodrat täcke blir för kallt, det finns många täcken med tunt foder av fleece eller liknande. jag lägger alltid ett sådant täcke på vid busväder.
Det här med hår som reser sig blir alltid så enkelspårigt här på nätet.
ja på hästar som inte rids och borstas för mycket så blir det en pansarpäls som klarar det mesta.
När hästar borstas och rids så försämras egenskaperna, speciellt där sadeln ligger.

Sadeln plattar till mycket mer än vad något täcke klarar av. Vid sadelläget får hästen en sämre motståndskraft mot regn vid dåligt väder.
Min häst har precis lika fluffig päls som alla ridhästar i hagen när det är kallt.
Man tar ju inte livet av pälsen så att den aldrig kan resa sig igen för att man har täcke då och då.
När jag började rida min häst för 10 år sedan ( foder först sedan köp).
Så var han oklippt och frös så han skakade vid dåligt väder samt svettades som en gris när det var för varmt. Alla hästar är olika och det finns många olika typer av päls. Min har lång päls som blir som tuggummi när den svettig och tar jättelång tid att torka. spårklippning ett måste för att han ska fungera.
 
Sv: Ofodrat regntäcke till islänning

Okej, men OM det nu skulle bli riktigt skitväder, jättekallt och blåsa rakt från sidan i princip, då skulle det väl funka att lägga ett fleecetäcke under det ofodrade regntäcket?

Nej, hästarna har inget vindskydd eller någonting, inte ens ett sketet litet träd! Då vi har våra hästar innackorderade så har vi ifrågasatt ägarna (jag skriver vi eftersom vi är 10 st inhyrningar som undrat om detta).
Men de tänker tydligen inte sätta upp någon vindskydd el. liknande.
Vi undrade också om det inte var lag på detta, men inte enligt dom... Vi ska ta reda på detta mer ordentligt.
Hästarna har inte fri tillgång till mat. De utfodras 3 ggr per dag och får då 2 kg varje gång. (Detta är tydligen MINIMUM för vad en islandshäst bör få enligt en foderkurs två av tjejerna i stallet gick) Detta tycker många av oss är för lite, så när vi är där och rider så får våra hästar stå inne en stund och äta lite extra eller så får de stå inne över natten och få mer hö.
Det där är ju ingen bra hästhållning alls och dessutom olagligt. Hästar ska ha tillgång till vindskydd under den period som gräset inte växer och det gör gräset definitivt inte i Uddevalla nu.

Hade jag varit du hade jag letat efter en annan stallplats omedelbums.
 
Sv: Ofodrat regntäcke till islänning

Det där är ju ingen bra hästhållning alls och dessutom olagligt. Hästar ska ha tillgång till vindskydd under den period som gräset inte växer och det gör gräset definitivt inte i Uddevalla nu. Hade jag varit du hade jag letat efter en annan stallplats omedelbums.

Om man har hästarna ute dygnet runt ja. Inte om dom stallas in på natten.
 
Sv: Ofodrat regntäcke till islänning

Måste kanske förklara min ståndpunkt lite tydligare.

Tycker alltså givetvis att det är ok att lägga på ett täcke nu och då vid riktigt busväder.

Det jag inte skulle göra är använda ett ofodrat regntäcke vid kall väderlek eftersom ett sådant täcke inte värmer någonting överhuvudtaget. Skyddar mot vinden, jo, men that´s it.
Använd hellre vid behov ett fleecefodrat regntäcke eller lägg ett skillt fleece el ylletäcke under det ofodrade. Alternativt något annat lite tjockare täcke som också håller regn.
 
Sv: Ofodrat regntäcke till islänning

Nej, här finns definitivt inte mkt för dom att äta ute nu...
Vi får väl se vad vi kan göra/säga så de bygger ett vindskydd.
Har verkligen ingen lust att flytta henne, för hon älskar sina kopisar och jag vill ha henne med andra islandshstar. Det funkar ju i övrigt...
 
Sv: Ofodrat regntäcke till islänning

Tycker att det låter som att det fungerar rätt dåligt? När jag hör "inget vindskydd, inte ens ett träd + för lite mat" så tycker jag att det låter som extremt icke-fungerande... Jag vill inte dra det så hårt att jag kallar det djurplågeri men jag personligen hade ju tio gånger hellre sett att hästarna får tillräckligt med mat och slipper än att de går med hästar av samma ras... Visst kan kompisarna värma varandra men de kan knappast göra varandra mätta. På en lösdrift såhär års så skulle jag kräva fri tillgång på grovfoder och en ligghall/vindskydd, med vikt på fri tillgång. Hästar som inte äter, fryser istället.
 
Sv: Ofodrat regntäcke till islänning

Nu vet jag inte var du står men det finns ju flera stall runt Uddevalla med islandshästar så det måste väl gå att hitta ett annat om inte nuvarande stallägare sätter upp ett vindskydd bums.
 
Sv: Ofodrat regntäcke till islänning

Min foderhäst går på lösdrift med ligghall och hö 4 gånger per dag. Skulle aldrig kunna lämna henne i en hage utan ens något vindskydd i huvudtaget!

Tycker att alla ni i stallet borde fundera på att flytta era hästar så att ägaren/ägarna förstår att ni tycker det är viktigt med maten, vindskydd osv. Om ägaren/ägarna ändå inte gör något åt saken så, flytta!
 
Sv: Ofodrat regntäcke till islänning

Vi pratade ihop oss några stycken igår och vi kom fram till att vi är beredda att ta ett krafttag och prata med ägarna om detta ordentligt. Vi är beredda att hjälpa till att sätta upp ett vindskydd om det skulle vara så även om det egentligen inte är vår uppgift...
Anledningarna till att jag så gärna vill stå kvar är att vi är ett så gott och tajt gäng i stallet, det finns bra ridvägar och bra träningsmöjligheter. Alla de andra hagarna är bra och det är inte långt för mig att åka mm.
Men jag vet att vissa saker fungerar sämre, men innan jag flyttar henne vill vi förstås se om det går att lösa problemen först.
 
Sv: Ofodrat regntäcke till islänning

I så fall måste ni göra det ganska omedelbart. Som hästägare är du ansvarig för att stå olagligt.
 
Sv: Ofodrat regntäcke till islänning

Ett ofodrat täcke skulle jag aldrig lägga på någon häst överhuvudtaget. De blir skitkallt på insidan om de regnar eller snöar på de. Jag hade hellre skaffat ett med 100 gr fyllning i så fall.
Har haft hästar som haft ofodrat täcke och de frös när de var dåligt väder och hade de på sig.
 
Sv: Ofodrat regntäcke till islänning

Som sagt, ofodrade regntäcken har en förmåga att bara kyla ner hästen eftersom de trycker ner pälsens naturliga värmeförmåga.

Antingen har du inget täcke alls, eller så kan det gå bra med ett tunt fodrat 100gr regntäcke. Dvs, då får de värmen från täcket. Sen kan man ju debattera om man skall ha täcke alls osv, men det är iallafall en lösning.

Jag slänger ett 100gr regntäcke på min gubbe om det är runt 0-an och regnar/snöar mycket och länge i sträck. Då kan det te sig att fukten kryper in mot skinnet, så då får han hellre ha täcke än at riskera att bli kall och stel.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 379
Senast: Shixle
·
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 344
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 634
Senast: Pilot
·
Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp