Bukefalos 28 år!

ofrivilliga ryck i ben...

S

Soffipropp

Igårkväll började min tik bete sig jättekonstigt... började rycka i vänster bakben. Först bara lite, men det blev det värre å värre å tillslut låg hon å hoppade... Hon va mkt stressade över detta å det verkar INTE varit avsiktligt att sparka med benet/benen.
Åkte in till Ultuna (kostar FAAAN) men dom vet inte vad det kan va. Ska på återbesök idag å ta lite blodprover osv. Dom kollade nerver å grejjer inatt... Någon som varit med om liknande?
 
Sv: ofrivilliga ryck i ben...

dom nämnde det och fick även medicin utskrivet som är kramplösande ifall hon får ordentligt anfall någon gång. Dom tog blodprov på henne och så. får svar imorgon. Det hon oxå sa att det kunde vara lågt blodsocker för då stämmer tydligen symptomet, men det va normalt idag... får se om detta kommer tillbaka...
 
Sv: ofrivilliga ryck i ben...

Min hund fick alldeles nyligen epelepsi.. men hon hade inga kramper.. hon blev bara vinglig när hon blev upphetsad. ögonen kunde inte fokusera utan tickade lite. absolut inget rullande. hon verkade bara väldigt full så hon fick sätta sig ned med brett melaln bena så hon kunde hålla balansen..
de finns la olika grader men EP brukar väl inte bara visa i ett ben sådär?

något med nerverna?
 
Sv: ofrivilliga ryck i ben...

Det finns olika sorters anfall. Allifrån väldigt små där man endast märker att man inte får kontakt med hunden i några sekunder till riktigt stora där hunden ramlar omkull rycker i hela kroppen, tuggar fradga och ibland även kissar/bajsar "på sig". Alla varianter däremellan förekommer på både människor och hundar.

Det kanske endast blir ett enda anfall, eller så dröjer det ett eller ett par år till nästa anfall. Så finns det även hundar som får anfall varje dag, kanske t o m mer än ett per dag.

Det finns en massa olika orsaker till epilepsi / epilepsiliknande anfall. Bland annat har det hänt ett par hundar i bekantskapskretsen att de har fått denna typen av anfall av fästinghalsband / fästingmedel med vissa typer av gifter i. Det kan vara ärftligt, kan komma av skador t ex.
 
Sv: ofrivilliga ryck i ben...

jo de förstår jagj u att de finns olika sorters, men e de vanligt att de bara är ETT ben som skakar?

olika grader av anfall e förstår jag ju men har inte hört om att de skulle finnas bara en kroppsdel som skakar.. men jag e ingen expert på området..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 150
Senast: WildWilma
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 571
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 159
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp