Ögonskada - behöver täcka ena ögat

Bukefalos 30 år!

Rimfaxe

Trådstartare
Min häst har fått en skada på hornhinnan och ska därför ha det ögat täckt.

Jag har nu fixat en flughuva som jag hade hemma och täckt med någon skapligt häftande veterinärtejp plus silvertejp över.

Flughuvan har har nu är några år gammal. Märket Jacson i storlek M. Den är elastisk och lite fluffig över nacken. Täckta öron och ögon med svart nät.
När jag googlar hittar jag inte bilder på just den! Nu söker jag något som hästen kan ha och som är lite mjuk och skön så att hästen inte får skav av flughuvan. Tips på mjuka flughuvor sökes!

Hur har ni löst det när ni behövt mörklägga för hästens ögon? Vad har ni för bra att fästa på flughuva?

Jag sydde in mörkläggningsgardinstyg i en rambo-kopia-flughuva, så inget skulle ligga mot, med låång sömsmån som låg å täckte mot nosryggen.
Pålle va måttligt imponerad, och den behövdes bara nått dygn, men funkade iaf.

Jag sydde på en stor, svart lapp (jag tog mjukt läder, för det hade jag tillgång till där och då) på utsidan av en flughuva. Det funkade bra, men tyvärr kommer jag inte ihåg vad det var för huva eftersom det är några år sedan nu.

Sydde tyg på en flughuva bara, gjorde två lager för att det skulle funka med det tyg jag använde. Valde ett tyg som inte drar åt sig vatten och använde en helt vanlig flughuva.

Min behövde inte ha mörkt så fruktansvärt länge, det läkte riktigt fort som tur är. Jag tejpade en flughuva med silvertejp av lite bättre kvalitet att ha medan jag försökte hitta en bättre lösning men det funkade så bra att vi hade det hela tiden.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka