Oh, what a.../Oh, My...

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Ja, har sett flera stycken hästar och ponnyer med det prefixet nu på senaste.

En gemensam nämnare för alla verkar vara att de är från Tyskland. Och att de är födda inom spannet 95-05. Sedan spretar det desto mer. Det finns ju allt från småponnyer - stora storhästar, och vissa är ju korsningar/okända utan stam och uppgifter, andra har rastillhörighet, full stam och hela paketet.

Någonting inom mig börjar halvt omedvetet jämföra detta med Ballinaclogh/Kilbarry-Kilberry-osv./Munsboro, men samtidigt har ju åtminstone några både hästar och ponnyer jag sett en uppfödare angiven, som också enligt vad jag hittat på nätet faktiskt har jobbat som/(är fortfarande?) uppfödare.
De jag lyckats spåra har också varit reggade i Westfalens respektive...
Dock, även om jag (antagligen) hittat uppfödaren, har jag inte hittat något som binder honom specifikt till dessa hästar, och ingen "lista på uppfödda hästar och ponnyer" :confused:

De hästar jag sett/vet om har också sätt väldigt olika ut, allt från små tigrerade ponnyer och lite grövre bruna små stora till maffiga dressyrhästar och lätta/moderna "sport-fuxar".

Men är det någon som verkligen vet hur det ligger till? Är det ett "riktigt stuteri", men de med okända uppgifter har papprena försvunnit på vägen, eller är det bara ett handelsstall likt ovan nämnda?
 
Jag hade kompisar som brukade åka och praktisera i ett finare försäljningsstall i skåne runt 2007. Minns att jag kikade på deras hemsida (fantastiska bilder) och tyckte det var fint med att de hette "oh my" och oh what a" före namnet. Stallet lades ner pga ägarens sjukdom (runt 2009-2010?) Och hette nåt i stil med Östragård tror jag...
 
Stallet låg i småland, inte skåne ;) jag har varit där vid några tillfällen och känner även flertalet som köpt ponnyer där.

Det hette Östragårdens ponnystall men är nu nedlagt. Ponnyer importerades från tyskland som unga (ofta 3-5 år) och döptes i sverige till Oh, ...
Hon som hade försäljningsstallet har idag en ganska populär blogg där hon även har en sida där hon samlat alla hästar hon sålt. Vet inte om jag får länka?

Ponnyerna därifrån var omåttligt populära på den tiden :)
 
@Evolution Jaha, så det var alltså hon som döpte de?! :o
Jo, nog för att man har hört om namnlösa tyska hästar tidigare, men jag fick ändå för mig att de fått namn vid 3-5 års ålder...
 
Tror inte det är så dyrt att registrera om dom annars om dom har ett namn innan :) det blev ju hennes varumärke.

Vad jag har hört går det inte att byta namn på hästar "bara sådär", utan det gamla kommer ändå att stå kvar. Som i detta exempel: Samba (ex. Magda). Eller det är i alla fall det jag hört på SWB-sidan. Det kanske är andra regler för importponnyer, vad vet jag... :)
 
@Evolution Jaha, så det var alltså hon som döpte de?! :o
Jo, nog för att man har hört om namnlösa tyska hästar tidigare, men jag fick ändå för mig att de fått namn vid 3-5 års ålder...

Tyska hästar får (eller i alla fall fick) i regel namn när de visas eller tävlas. De kan alltså vara namnlösa ganska länge om de varken visas eller tävlas. Just i det här fallet du undrar över så har personen importerat namnlösa hästar som hon sedan namngett, vilket är ok.
 
Tyska hästar får (eller i alla fall fick) i regel namn när de visas eller tävlas. De kan alltså vara namnlösa ganska länge om de varken visas eller tävlas. Just i det här fallet du undrar över så har personen importerat namnlösa hästar som hon sedan namngett, vilket är ok.

Aha! Jag vet att de ibland får sina namn "senare", men trodde att de hade fått dem vid den ålderm. Varje dag lär man sig något nytt. ;) Tack!
 
En vän har en upphäst född i Sverige men registerad i ett tyskt avelsförbund och de krävde inga namn för att fixa pass så hennes häst var också namnlös i ett par år innan de bestämde sig tillslut.. ;)
 

Liknande trådar

Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp