Bukefalos 28 år!

Ohanterad och respektlös häst...

S

susanna.davidsson

Hej!

Jag hoppas kunna få lite tips i hur jag bäst sätter mig i respekt hos en häst som jag lånat i sommar. Hästen i fråga är ett åtta årigt fjordsto, med lite tråkig bakgrund. Fram tills hon var tre var hennes ägare var jag har förstått någorlunda aktiv med henne, pysslade med henne och ledde henne ut i skogen någon gång då och då. När hon var tre hyrdes hon ut över sommaren till några tjejer som skötte henne och ”satt på henne nån gång”. Efter det, de senaste fem åren, har stoet gått alldeles ensamt i sin hage vid skogskanten. Ägarna har blivit för gamla för att ha intresset kvar för henne, men inte kommit sig för att sälja henne. Den enda människokontakten hon fått har varit in och utsläpp till hagen. Eftersom ägarna varit lite till åren har hästen nog fått göra i princip som hon velat utan tillsägningar.
Förra sommaren lånade jag hem hästen till vår gård över sommarmånaderna, försökte pyssla med henne och i allmänhet hantera henne så mycket som möjligt. Vissa perioder gick det jättebra och jag kunde till och med rida ut på henne, vid andra tillfällen var hon väldigt avig och svår att ha att göra med (hon kunde till exempel få för sig att vägra gå mitt ute i skogen när man ledde henne). Efter sommaren var jag tvungen att lämna tillbaka henne eftersom jag skulle flytta hemifrån och bara skulle vara hemma på helgerna. Jag fortsatte dock att åka och hälsa på henne när jag var hemma.
Nu är jag hemma igen, och hämtade hit hästen igen förra veckan. En kompis till mig ska även ha sin häst här i sommar, så nu fick fjordingen äntligen hästsällskap. Hon var överlycklig! De första dagarna gick hon högst en halvmeter ifrån den andra hästen, och fick panik om hon inte såg honom. Nu har hon dock lugnat ner sig, och är nog mer normalstirrig då hon blir lämnad själv i stallet.

Hästen är väldigt ouppfostrad. Hon är jätttesvår att leda, vill hon inte gå måste man i princip ha en extraperson med sig som går bakom och manar på henne. Hon nafsar, och ha till och med försökt bitas och sparkas. Ofta när hon kommer fram till en har hon öronen bakåt.
Härommorgonen när jag gick till hästarna kom fjordingen fram till mig och jag ställde mig och klappade henne och gosade med henne som jag brukar göra. Jag stod och kliade henne på manken när hon helt plötsligt vänder huvudet och hugger mot mig! Jag blev helt överrumplad och tog något steg bakåt, och då vänder hon baken mot mig och sparkar (hon träffade inte, vet inte om det var meningen att hon skulle göra det eller ej). När jag pratar lugnande med henne och närmar mig bogen på henne försöker hon bita mig igen! Jag går då och hämtar närmaste tillhygge, en pinne, innan jag går fram till henne igen. Efter det var hon dock inte dum mer, och jag kunde ju inte slå till henne sådär i efterhand, så därför blev det aldrig att jag kunde sätta henne på plats för det. Sedan dess har jag haft med mig spö när jag varit i hagen, och inte låtit henne komma nära så länge hon haft öronen bakåt, och likaså viftat till med spöet när hon nafsat.
Vad ska man göra åt sånt här? Tycker verkligen inte om att slå djur, men i sådana här lägen känns det som det är det enda man kan göra. Hästen har ju verkligen inte någon respekt för en alls, och jag vet inte om det har blivit värre nu på grund av någonting med den andra hästen, att hon är rädd att jag ska ta honom ifrån henne eller att hon skyddar honom kanske. Är det enda att ha spö med sig hela tiden och vänta på att hon ska bitas igen så man kan slå till henne för att visa att hon gör fel? Någon som har tips om hur man kan sätta sig i respekt hos en häst som denna som antagligen fått sin egna vilja igenom nästan hela tiden de senaste åren…

Tacksam för svar.
/Susanna
 
Sv: Ohanterad och respektlös häst...

Tag hjälp av erfaren "problem"-hästhanterare gärna med NH-inriktning!

Och då menar jag inte i första hand att du ska lämna hästen och tro att allt kommer att ordna sig, utan var med när hästen tränas. Träna hästen tillsammans med denna erfarna person.

Risken annars är att hästen får respekt för tränaren men likväl skiter i dig.

Hoppas att det blir bättre.

När hästen gör fel försöker komma undan på ett farligt sätt (kommer emot dig när du trycker undan etc) så MÅSTE man markera det på ett sätt som fungerar och då kan ett kraftigt slag vara en bra utväg. Det skall dock inte användas som del av en senare träningsmetod, men i starten kan det vara helt nödvändigt.
 
Sv: Ohanterad och respektlös häst...

Ytterligare:
Du har precis rätt, ett eventuellt slag MÅSTE komma omedelbart när hästen GÖR fel. Inte efteråt, då får det bara fel effekt.

Än en gång, hoppas att allt blir bättre!
 
Sv: Ohanterad och respektlös häst...

Att få hästens förtroende till 100 % kommer nog tyvärr att ta bra mycket längre tid än sommaren.
Det är tålamod som gäller, vara bestämd, visa vad som är rätt och fel. Och ändå vara lugn och inte tappa tålamodet. Så att hästen känner att han kan lita på dig.

Ett av mina russ jag har tog det mig nästan 1 ½ år innan jag hade hans förtroende och han visade att han litade på mig. Du skulle bara veta hur många gånger jag höll på att ge upp, och kom hem från stallet svärandes över denna häst j*vel. Men då jag är ganska en vis utav mig, så tillslut en dag bara vände hästen totalt och blev som en helt annan häst. Och började lyda så gott som allt jag bad den om, kom alltid springande i hagen när jag kom dit och om jag var i närheten så stod han alltid och följde mig med blicken.

Men bara forsätt att ha tålamod, så kommer du säkert en bra bit den här sommaren och det är inte omöjligt att hästen sedan skulle känna igen dig nästa sommar om du då skulle ha hand om den då.
Lycka till.
 
Sv: Ohanterad och respektlös häst...

Tack så mycket för tipsen.

Att ta hjälp av någon kunnig inom NH vore väldigt intressant både gällande att få fason på denna hästen och för en att lära sig i allmänhet. Dessvärre bor jag ganska långt ifrån de större städer som anordnar kurser och har inte heller hört talas om någon inom rimligt avstånd man kan ta hjälp av. Men jag ska höra mig för lite och se vad jag hittar.

Jag har möjlighet att behålla hästen över vintern också, och bara jag får utvecklingen av henne att gå någorlunda åt rätt håll så har jag nog kvar henne här ett tag, kanske närmare ett år. Med lite tålamod och mycket hantering av henne får man hoppas att hon med tiden blir lättare att ha med att göra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
541
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 585
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 962
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp