Bukefalos 28 år!

Ohyra och äckel på höns

Welsh

Trådstartare
Vår tupp har fått röda ben :cry: han har ont när han går det märks. Vi ahr skrubbat dem, tvättat och smort in med vaselin. När vi sedan tittade närmare i hans fjäderskrud så upptäckte vi vita kokonger (ganska stora) och små kryp som krälade omkring så vi fick pudra med Etotal och sanera alla hönshus samt pudra hela flocken. Ingen annan har det :confused:
Har ni tips och ideer att komma med?
Tuppen var välidgt tacksam efter åt och gal för fullt och sträckte på sig samt kom till oss och strök sig mot oss.
Vi är nybörjare på höns och behöver tips. Flocken har varit hos oss i 2 v nu. Enligt uppfödaren ska han och hönsen vara friska när de lämnade honom.
 
Sv: Ohyra och äckel på höns

Får de röda ben av det? Vi trodde först att det var kalkben han hade fått då hans fjäll på benen började resa sig. På bara 2 dygn så blev benen röda och lite svullna och fjädrarna såg malätna ut. Tycker så synd om honom. KOnstigt att ingen höna har fått det :confused:
När jag är inne på SVAs hemsidan och ser på löss/fjäderätare så ser äggen precis ut som på vår tupp :cool:
 
Sv: Ohyra och äckel på höns

Inte en aning om de kan få röda ben av det. Några av de löss som finns är blodsugande så det är kanske inte en omöjlighet
 
Sv: Ohyra och äckel på höns

Har inga tips egentligen, men ni verkar ju ha fått ordning på det i alla fall.

Värre är det för oss. För några dagar sedan fick min stora hund tag i en höna och skakade ihjäl den, hon kom loss från sin lina och jag hade ingen aning om att hon var lös förrän hon kom med en höna. Hon hade då varit ute i 10 minuter bara. Alla andra 6 hönor stack och på kvällen hade tre kommit tillbaka. Dagen efter försvann ännu en höna så vi hade bara två. Så jag bestämde att de skulle vara inne i två dagar och lugna sig. I dag när jag slängde i en maskin tvätt tog 3-åringen på sig skor och släppte ut alla hundarna och givetvis fick den ena tag på en av de två som jag just släppt ut. Den ligger i stallet nu. Bettet ser inte så allvarligt ut och hon har rört lite på sig och jag har tvättat med jodopax. Vi får se om ett par timmar om vi ska ha ihjäl henne eller om hon klarar sig. Så kvar har vi en höna av 7 från början. Det enda jag har hittat av de andra är fjädrar.....

Och vi som precis har hittat ett nytt hus til dem som vi ska hämta!!

Min man tycker att min hund är det dummaste kräk på denna jorden, och påstod att: " tänk om hon går på barnen nästa gång". Bara för att hon tar höns??
 
Senast ändrad:
Sv: Ohyra och äckel på höns

Enya skrev:
Har inga tips egentligen, men ni verkar ju ha fått ordning på det i alla fall.

Värre är det för oss. För några dagar sedan fick min stora hund tag i en höna och skakade ihjäl den, hon kom loss från sin lina och jag hade ingen aning om att hon var lös förrän hon kom med en höna. Hon hade då varit ute i 10 minuter bara. Alla andra 6 hönor stack och på kvällen hade tre kommit tillbaka. Dagen efter försvann ännu en höna så vi hade bara två. Så jag bestämde att de skulle vara inne i två dagar och lugna sig. I dag när jag slängde i en maskin tvätt tog 3-åringen på sig skor och släppte ut alla hundarna och givetvis fick den ena tag på en av de två som jag just släppt ut. Den ligger i stallet nu. Bettet ser inte så allvarligt ut och hon har rört lite på sig och jag har tvättat med jodopax. Vi får se om ett par timmar om vi ska ha ihjäl henne eller om hon klarar sig. Så kvar har vi en höna av 7 från början. Det enda jag har hittat av de andra är fjädrar.....

Och vi som precis har hittat ett nytt hus til dem som vi ska hämta!!

Min man tycker att min hund är det dummaste kräk på denna jorden, och påstod att: " tänk om hon går på barnen nästa gång". Bara för att hon tar höns??

Åh nej så hemskt! :cry:

Ja, ibland händer saker som man tyvärr inte kan råda över. Men visst är det ledsamt ändå.

Din man kan nog vara lugn, har svårt att tänka mig att hon skulle ge sig på barnen bara för att hon tagit hönsen.

Fraggel Tess: Man kan använda sig av frontline mot lus. En droppe i nacken och en uppe på gumpen.
 
Sv: Ohyra och äckel på höns

Ja, jag kunde inte låta bli att fälla några tårar. Har flera gånger varit och letat efter dem, men har trott att de har gömt sig här i vårt trädgårdsland som består av meterhögt ogräs och brännnässlor, men i dag hittade jag ingen och med tanke på fjädrarna så gissar jag på att de har blivit tagna antingne av rävarna här i närheten eller så har Enya mördat alla, men det tror jag knappt.

När jag var och tittade till Sandra som den skadade hönan heter så lyfte hon på huvudet och hade koll på mig. Kamn en höna få en sån chock att den inte rör sig när den blir skadad? Nu har jag sandra i stallet och den överlevande hönan Jill. Vi måste skaffa fler, de behöver kompisar väl?


Nej jag tror itne heller att hon går på barnen eller oss vuxna, hon har ju inga sånna tendenser alls. Men hon avskyr alla andra djur och hönsne har lärt sig att hålla ett avstånd till henne, och det hon inte kan nå bryr hon sig inte om. Katerna jagar hon också om hon får en chans och trots många försök att få henne att acceptera dem så har det itne gått alls. Det är väl bara att acceptera att min dobermann ÄR ett rovdjur och har ne instinkt att jaga. fast jag gilalr inte tanken på att hon faktiskt dödar höns, det stör mig faktiskt.
 
Sv: Ohyra och äckel på höns

Mysgrisen skrev:
Fraggel Tess: Man kan använda sig av frontline mot lus. En droppe i nacken och en uppe på gumpen.

Jo jag vet en bekant använde sig av det när hennes höns fick ohyra. Tack och lov har jag inte fått några löss på dom. Hade tidigare benkvalster och det var ju till bada fötter då :(
 
Sv: Ohyra och äckel på höns

Fraggel_Tess skrev:
Jo jag vet en bekant använde sig av det när hennes höns fick ohyra. Tack och lov har jag inte fått några löss på dom. Hade tidigare benkvalster och det var ju till bada fötter då :(

Äh, vad dum jag är. Jag menade ju till Welsh! :o
 
Sv: Ohyra och äckel på höns

Tänk på att du har en karenstid för äggen när du behandlat med Etotal!!!!!! Jag fick veta av min vet. att det var 7 dagar när jag behövde behandla mina höns!!!
 
Sv: Ohyra och äckel på höns

Etotal är inte godkänt till höns alltså finns ingen fastställd karenstid på ägg, skulle nog vänta mkt längre än 7 dgr.
PL
 
Sv: Ohyra och äckel på höns

Köp boken höns i trädgården
står om olika ohyra mm
Jag hade kalk ben på mina. Doppade dop i t sprit
försvann.
Bara benen
 
Sv: Ohyra och äckel på höns

peter_lundin skrev:
Etotal är inte godkänt till höns alltså finns ingen fastställd karenstid på ägg, skulle nog vänta mkt längre än 7 dgr.
PL
För ett antal år sedan så hade man Etotal på hästar mot löss. Vad hände med hästarna när de slickade i sig pulvret? Idag använder man det på jakt illrar. Det står inget om hur illrarna kan påverkas om de får i sig pulvret. Våra höns ser helt opåverkad ut och tuppen mår mkt bättre och lössen har försvunnit. Cypermetrin har medelhög akut frgiftning vid förtäring. Mest problem får man med huden. Undrar vad som händer om man äter ett ägg av en höna som är behandlad med Etotal. Frågan är hur fort det absorberas genom huden av hönan och hur det går vidare till äggen?
 
Sv: Ohyra och äckel på höns

En till fundering. Om man nu använder sig av Etotal på hönshuset och inredning då borde ju hönsen få det i sig hur som helst och är det karens på äggen då? På en sida som heter alternativ.nu så diskuterade någon etotal samt frontline på höns och enligt några där så var det ingen karens alls på äggen då äggen inte hade förbindelse med hönans blodomlopp :confused:
 
Sv: Ohyra och äckel på höns

Det är inte samma ämne i det Etotal som finns nu tidogare var det malation, det finns inga ordentliga studier som visar hur det omsätts. Det är inte meningen att vi skall äta ägg med nervgifter även om de bara är medelgiftiga.
PL
 
Sv: Ohyra och äckel på höns

Hua nej, varför äta gifitga ägg när det finns friska ;)
 
Sv: Ohyra och äckel på höns

Dom som tror att äggen inte har förbindelse med blodomloppet hur tror dom att ägg bildas.
Det behöver inte vara en direkt förbindelse, många nervgifter passerar lätt moderkakan o andra liknade barriärer både på människor o djur.
PL
 
Sv: Ohyra och äckel på höns

peter_lundin skrev:
Dom som tror att äggen inte har förbindelse med blodomloppet hur tror dom att ägg bildas.
Det behöver inte vara en direkt förbindelse, många nervgifter passerar lätt moderkakan o andra liknade barriärer både på människor o djur.
PL
Ingen aning vad de tror. Däremot vet jag att det finns fanatiker på den sidan som skrämmer mig en hel del :crazy: men mkt matnyttigt med att hämta.
Hur länge sedan är det som Etotal bytte substans? Mitt etotal som finns kvar sedan -94 har Cypermetrin. det användes på min häst -95 efter inrådan från veterinär. Hästen klarade sig utan men, men jag hamnade på akuten efter att ha inandats skiten och utlöst ett astma anfall :smirk: det kanske är därför som jag som jag är :idea:
 
Sv: Ohyra och äckel på höns

Rotterö skrev:
Köp boken höns i trädgården
står om olika ohyra mm
Jag hade kalk ben på mina. Doppade dop i t sprit
försvann.
Bara benen

Vore det inte bättre om ohyran försvann istället för benen?
:rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp