Ojämn man efter ryckning, varför?

Alexandra_W

Trådstartare
Ägnat två jäkla h åt att rycka fbl man. Hon var ju trimmad med kniv när hon kom *argh*, så jag har låtit eländet växa ut för att få den jämnare. Så hon har gått och sett ut som en ovärdad nordsvensk hela vintern. Har REJÄLT tjock man sin ras till trots.

Nåväl, nu har jag ryckt ner den och tunnat ut den, kunde göra en kudde med allt jag ryckt bort, typ 75% av tjockleken är borta. Jättefin och prydlig blev hon.

MEN, slutresultatet blev ojämnt, och jag begriper inte riktigt varför? Aldrig haft det problemet innan när jag ryckt ner en lång man. Har jag på något vis lyckats 'klanta' mig, eller kan det bli så när de varit knivtrimmade innan?
(Dvs ordnar det till sig med tiden)

Manen är ju lika tjock/tunn hela vägen utom det parti där hon har extratjock man (där delar den sig med när den är lång, mitt på ungefär), och jag ju bara rotryckt långa strån (dvs inget rycka av änden bara för att korta så). Men man ser att hårstråna är olika långa, och i 'änden' av manen är det olika längd på hårstråna. (om nån fattade hur jag menade)
 
Sv: Ojämn man efter ryckning, varför?

Njae...ärligt talat förstod jag inte riktigt....men det kan vara jag som är snurrig. Har du nån bild på "din" skapelse av frisyr?:)
 
Sv: Ojämn man efter ryckning, varför?

Kan ta bilder. Fast det ojämna syns inte så på bild så bra.

Alltså, förr när jag ryckt ner en 'hellång' man, så har jag ju ryckt likadant. Dvs ryckt de längsta stråna hela tiden, och med roten. Vilket gör att manen då blir både tunnare och kortare hela tiden.

Slutresultatet har då varit jämnt, både sett lodrätt, men alla strån har också varit lika långa sen, så manen har varit jämntjock ända ner.

Nu med den här damen så är hårstråna olika längd ändå, om du tänker dig att man i topparna hade använt en urtunningssax ungefär. Den är tunnare i topparna alltså, eftersom hårstråna är olika långa längst ner.

Blev det lättare fatta nu? =)

Ska ta och knäppa kort snart, ska bara käka lunch först.
 
Senast ändrad:
Sv: Ojämn man efter ryckning, varför?

Vet precis vad du talar om. Mitt fullblod blir likadan, jag tror det är för att stråna går av när man rycker. Jag har också låtit min gå och se ut som ett troll hela vintern (fast jag har klippt lite för att hålla den jämn. Röck honom häromdagen och det blev skitfult, kommer inte att bli lätt o fläta...........
Han har också väldigt tjock man och har uppenbarligen inte läst de böcker där det står att fullblod har måttlig manväxt.
 
Sv: Ojämn man efter ryckning, varför?

Fast jag försökte kika när jag ryckte, och det var med rot 'alla'. Fast det är ju möjligt det går av tillräckligt många ändå..

Den här damen har heller inte läst boken, däremot läste hon kapitlet om tunn svans :crazy:

Håller på och laddar upp före och efterbilder nu
 
Sv: Ojämn man efter ryckning, varför?

Hmmm...kan det bero på hur de friserat henne innan...?
Kanske att man försökt tunna ut den där den varit som tjockast och typ snaggat henne "under"? .....är kanske inte helt på det klara med hur hon ser ut.... Har dock fått en häst som de tunnat ur manen på genom att snagga halva manen under och låtit halva hänga över. När det sen skulle växa ut blev det konstigt. ( Ja först stod ju hela manen rakt ut när stubben blivit 2-3 cm)

Jag inväntar dina bilder med spänning
 
Sv: Ojämn man efter ryckning, varför?

Fast jag försökte kika när jag ryckte, och det var med rot 'alla'. Fast det är ju möjligt det går av tillräckligt många ändå..

Det tycker jag alltid också att jag gör, har kämpat med hans man i sju år nu och blir aldrig nöjd............
 
Sv: Ojämn man efter ryckning, varför?

Mycket bättre än innan, men stör mig ändå, det är fult när den är ojämn. Och jag begriper inte VARFÖR (om det inte är ett spår efter knivtrimningen då)
 
Sv: Ojämn man efter ryckning, varför?

det ser bra ut ju, iaf så här "på håll"!

snacka skillnad före-efter!

jag förstår din ojämnupplevelse, har jobbat i försäljningsstall dit det kommer hästar med "alla möjliga" frisyrer, och överlag blir det så med klippta/skurna manar. det rättar till sig.
jag bruka trimma till lite i topparna, med saxen vänd uppåt, det ger ett jämnt ochnaturligt resultat.

fin pålle!:)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Så, nu fick jag ut min frustration inför den stundande tränings/tävlingssäsongen. Min häst ser totalt hemsk ut i manen. Jag har testat...
2
Svar
38
· Visningar
5 029
A
Hästvård Hej , jag äger ett litet Welsh Mountain sto sedan i höstas och nu ska vi ha en liten utställning i vår lokala hästklubb där hon skall...
Svar
1
· Visningar
870
Senast: clubman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp