Bukefalos 28 år!

Hjälp! behöver tips på hur man snyggar till manen ?

A

Anikin

Hej , jag äger ett litet Welsh Mountain sto sedan i höstas och nu ska vi ha en liten utställning i vår lokala hästklubb där hon skall vara med.:).. Det är bara en inofficiell så det är inte extrem noga men man vill ju visa upp en prydlig häst.

MEN hennes man är hemsk ! Troligen har hon gått med en häst på förra stället som tyckte om att klia och tugga på henne för manen är i 3-4 olika längder varav den kortaste biten står rakt upp.:mad:
Manen är också ganska tjock ...

Hur gör jag för att få den tunnare , jämnare och framförallt hängande ?
Jag vågar inte klippa av allt till samma längd av rädsla för att hon plötsligt kommer att se ut som en fjording :confused: !!!

Beskriv noggrant hur ni gör för att antingen rycka , tunna eller klippa manen rätt ! Har läst att welsh manen skall se naturlig ut men inte vara så lång att den räcker nedanför halslinjen ( ingen risk här då kortaste biten max är ca 15 cm!! ...)

Väntar ivrigt på tips ;)
 
Sv: Hjälp! behöver tips på hur man snyggar till manen ?

jag hade nog börjat med att blöta och fläta hela mannen så den ligger ner på en sida...sen hade jag tunnat ut den underifrån med att rycka! Inte klippa för då gör det korta under att manen ställer sig...sen kan man rycka den jämn eller som jag har en trimsax så det inte ser klippt ut...

Lycka till!!
 

Liknande trådar

Utrustning Så, nu fick jag ut min frustration inför den stundande tränings/tävlingssäsongen. Min häst ser totalt hemsk ut i manen. Jag har testat...
2
Svar
38
· Visningar
5 047
Hästvård Min halvblodsvalack har en bedrövlig man & svanstillväxt. När jag köpte honom förra sommaren så hade han i princip bara några "testar"...
Svar
1
· Visningar
812
Senast: bananflugan
·
B
Hästvård 1. Har ni några bra tips för att tunna ur manen på hästen? Min ponny har oerhört tjock man, jag har alltid försökt få den tunn, men...
Svar
2
· Visningar
834
Senast: Mitrolle
·
L
Hästvård Okej, jag har ingen aning om vart jag skall lägga denna tråden, men verkar ju passa mest in här. Min häst har väldigt lång man...
2
Svar
29
· Visningar
2 869
Senast: Lantlolla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp