Ojämnt stallgolv?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sóley
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 057
S

Sóley

Vi har tillgång till ett stall i närheten som står tomt nu. Tidigare var det ladugård med kossor, men nu är det ombyggt med stooora fina boxar. Problemet är bara att golvet är ojämnt. Stallgången liknar en hög trottoar med skarpa cirka 15 cm höga kanter vid boxdörrarna och ut mot resten av stallet. Vet inte om jag beskriver det så att ni förstår hur det ser ut, men dessa kanter ger mig en massa mardrömmar om hästar och ffa barn som snubblar och DET kan ju sluta olyckligt.

Kanterna måste mao jämnas ut och frågan är om det är tillräckligt att göra de raka "trottoarkanterna" sluttande eller om de måste plana ut mer så att de blir mer som uppförsbackar..? Jag borde kanske göra ett besök i Paint och göra en liten illustration till dessa kanter, men jag håller tummarna för att någon vänlig själ med huvudet på skaft förstår hur jag menar ändå:rofl:

Sv: Ojämnt stallgolv?

Är väl efter gamla gödselrännorna? En del fyller ut med cement, andra har kraftiga brädor, kanske kan man också fylla på andra sätt.

fyll ut med cement eller så är det bara o "bila" till en mjukare kant.

Du menar att stallgången är högre än boxarna va? Och inte tvärtom? 15 cm är ju inte jättemkt, man fyller ju ändå upp boxarna med strö...

Såna kanter har vi i ett par boxar i vårt stall och har fyllt upp allt med permanentbädd så allt är i samma höjd nu.

Det ar inte sa farligt som det ser ut. Tva av mina boxar ligger lite hogre an stallgangen och hastarna maste liksom kliva upp nagon dm och det funkar prima. Ingen hast har nagonsin slagit i sej eller ens funderat i de banorna. Nagon hast har tittat till och "hoppat" in i boxen, men det har aldrig skett nagon skada och jag tror inte att det kommer att gora det heller.
Dessutom, som andra har sagt, sa fyller du ju boxen md stro sa det kmmer inte att bli lika hogt da.

Förstår inte riktigt hur du menar med kanterna:S
menar du som:

box (kankten) l_____stallgången______l (kanten) box?

Om det är så som min sk. "ritning" att det är en upp höjd kant när hästarna ska gå IN i boxen så kan man ju alltid fylla ut stallgången med exempelvis spån, eller sand.

ramonarunds skrev:
Det ar inte sa farligt som det ser ut. Tva av mina boxar ligger lite hogre an stallgangen och hastarna maste liksom kliva upp nagon dm och det funkar prima. Ingen hast har nagonsin slagit i sej eller ens funderat i de banorna. Nagon hast har tittat till och "hoppat" in i boxen, men det har aldrig skett nagon skada och jag tror inte att det kommer att gora det heller.
Dessutom, som andra har sagt, sa fyller du ju boxen md stro sa det kmmer inte att bli lika hogt da.

Trådskaparen:
Vi har ombyggd ladugård där boxarna ligger högre och stallgången lägre. det är alltså ett kliv på 1 dm ner från boxarna ut i stallgången. har heller aldrig varit ngra problem, men givetvis måste man ha koll och inte gå och drömma när man leder in och ut. Hästarna har dock stenkoll så fort de är vana, kliver lugnt och säkert.. skulle inte oroa mig så mycket om det inte är vassa, ofilade hackiga kanter vi pratar om (förstår inte riktigt från din förklaring)

Tack för alla svar! :bow: Jag tror att jag kan andas ut och sluta nojja mig - det blir nog snarare jag som snubblar än hästarna :crazy:

Stallgången är högre än boxarna och slutar tvärt mitt i stallet. Men om hästarna fixar det utan att snubbla så låter jag det vara så tills vidare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Husvagnsrenovering
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka