Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Martina_m

Trådstartare
Eller ja, lite åt det hållet iaf. Kanske inte så drastiskt.

Jag ska gå en utbildning på jobbet. Först skulle den gå i stockholm i feb, men för få anmälda, blir ändrat till Malmö i mars. Men för någon vecka sedan ändrades det igen till Göteborg i april. 22/4-25/4 (tis-fre). Inget fel med det egentligen.

MEN, jag ska börja tävla med min häst (har lovat vara med i laget och jag är riktigt taggad).
Först är det en tävling på hemmaplan helgen innan första omgången.

Så här ser det ut,
20/4 tävling påskhelg på hemmaplan (inte med laget)
27/4 Tävling Omg 1 i laget.

Och nu helt plötsligt ska det tryckas in en utbildning där emellan. Och i GÖTEBORG som inte alls har några smidiga förbindelser från där jag bor. Alltså måste jag åka på måndagen 21/4, vid ca kl 17. Detta är annandag påsk. Jag kommer komma hem ca 24.00 på fredagen.

Dessutom ska jag ha sk "beredskap" (lättare form av jour) veckan efter (från 28/4), som så klart innebär att jag måste jobba även 1 maj. När jag egentligen ska vara ledig. Jag har alltså ett kontorsjobb, och jag tycker inte att jag har med beredskapen att göra egentligen, men det är en annan sak.

Blir bara så jäkla irriterad, att när man ÄNTLIGEN ska får ha det lite ledigt, så ska jag lägga tid för jobb.

Jag vill ju gå på utbildningen, men jag vill inte offra mina lediga dagar. Är jag väldigt löjlig?
Hur hade ni reagerat? Jag känner mig jäkligt irriterad, men jag kanske överdriver :(:meh:....
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

För mig ingår resor och annat i jobbet, helt enkelt. Ibland lyckas jag få till det så att resorna stämmer med mina övriga planer, ibland inte. Det är som det är. Jag hade nog bedömt att livet totalt sett blir bättre om jag går den där utbildningen, och sedan tagit det onda med det goda.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Jag värdesätter min fritid högt. Jag blir alltid irriterad när det måste göras något utöver det vanliga, så jag ville mest framföra att jag inte tycker du är löjlig alls :)
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Beror nog på hur man är som person. Själv hade jag i ditt fall insett att jag måste tänka om, frågat mig om jag orkat med tävlingsbiten med jobbupplägget som nämns. Kontorsjobb, då utgår jag från att enda "inte-arbetsdag"-insatsen är kvällen på annandagen, då du åker till Göteborg. Övrig tid är väl arbetsdagar, s a s? D v s det är nog något du får räkna med, att det blir arbetsdagar du får gå kursen.

Att det sedan inte går att själv hålla igång hästen de dagarna du är borta, ja, det är ju som det är. Men att planera kurser efter hur du har din tävlingskalender känns ju också helt vansinnigt.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Jag värdesätter min fritid högt. Jag blir alltid irriterad när det måste göras något utöver det vanliga, så jag ville mest framföra att jag inte tycker du är löjlig alls :)

Håller också med. Nu är det inte riktigt samma sak som i TS fall, men jag har VALT att jobba natt, just för att kunna ha hund och vara ledig om dagarna. Ändå ska vi plötsligt "alltid" vara tillgängliga på jobbet på alla verksamhetsdagar, APT, APK, speciella personalmöten för oss på natten, vi ska på kurser, föreläsningar och utbildningar stup i kvarten. Visst, vi får betalt och kan ibland byta timmar så vi är lediga på natten i stället, men det ska ändå ordnas och krånglas med hundvakt, och man ska ställa om sig från nattarbetare till dagarbetare med kort varsel. Det sliter rätt hårt på kroppen. Jag kan bara tänka mig hur jobbigt det måste vara med barn i samma situation, då hunden iallafall går lämna några timmar själv om det skulle behövas.

Nä, till visst del får man väl offra sig lite för jobbet och kunskap är ju alltid bra, men så himla kul är det inte att sabba sina lediga dagar ofrivilligt.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Fast TS utbildning ligger ju på arbetsdagar? Den fritid som går åt är för resorna. Och där kan man nog inte lasta arbetsgivaren för att man bor så att förbindelserna är knöliga.

Jag hade kanske bett snällt om att kunna ta lite ledigt nån annan dag när det behövs, som kompensation för de två kvällar det handlar om.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Man kan förstås bli irriterad när det krockar. Men på mitt jobb måste jag räkna med att det ibland kan gå åt lite av min lediga tid till jobb eller jobbresor.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Fast TS utbildning ligger ju på arbetsdagar? Den fritid som går åt är för resorna. Och där kan man nog inte lasta arbetsgivaren för att man bor så att förbindelserna är knöliga.

Jag tror att TS menar att Göteborg ligger krångligt till i förhållande till hennes arbets- och bostadsort i Blekinge, inte att hon bor långt från all ära och redlighet.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Jag tror att TS menar att Göteborg ligger krångligt till i förhållande till hennes arbets- och bostadsort i Blekinge, inte att hon bor långt från all ära och redlighet.

Det är väl samma sak? Har man inte tillgång till Västtrafiks trafiknät så bor man väl per definition långt från all ära och redlighet? ;)
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

:D Jag hade faktiskt tänkt att skriva en lite passus om att ni västkustare kanske ser det på det sättet.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

För att återgå till ämnet så tror jag att det bara är att se glad ut och göra det bästa av situationen. Utbildning i jobbet är ju något som man allt som oftast har glädje av. Om inte praktiskt så åtminstone som något att skriva in i sitt CV. Restidsersättning och traktamente brukar ju utgå, så även om man tvingas resa på sin fritid så får man lite ersättning för besväret.

Våren i Göteborg är dessutom trevlig har jag hört. :)
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Jag fattar inte riktigt, du hinner väl åka till utbildningen den 21:a, dagen efter tävlingen den 20:e?

När det gäller valet mellan jobb och tävling, så brukar jag ser det som att jobbet försörjer jag mig på, ridningen är en hobby. Alltså går jobbet nästan alltid före ridningen, och tävlandet får anpassa sig efter jobbet. Sköter jag inte jobbet funkar inte ridningen heller, för blir jag av med jobbet har jag inte råd att rida. Så jag skulle nog inte bli arg, faktiskt, kanske lite besviken om jag sett fram mot tävlingen och inte kunde vara med, men jobbet måste självklart gå före.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

I mitt jobb är det en del av jobbet att ibland vara tillgänglig på andra tider än kontortid tex vid möten med allmänheten eller andra typer av "evenemang". Jobbresor är till större delen positivt även om jag i det här fallet tycker att det kanske är ett lite konstigt val av kursanordnaren att välja en lovvecka som kurstillfälle. Det borde generera betydligt färre deltagare än om de valt ett annat tillfälle, speciellt om de nu har svårt att få deltagare.

Man får ju givetvis betalt för restiden och frånvaron hemifrån och så får man sova på hotell och äta hotellfrukost :D.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Jag brukar också tänka att det är jobbet som möjliggör hästeriet, inte tvärtom. Jag tycker att den tanken gör det lättare att prioritera jobbet före ridningen, när det krockar så att jag måste prioritera.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Det kommer fler tävlingar som du hinner förbereda dig bättre på. Den här gången sket det sig tyvärr.

Välkommen till Sveriges framstjärt!
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Jag förstår mycket väl hur du känner och själv är jag inte intresserad längre av att ensidigt ge jobbet min fritid. I fortsättningen kommer jag göra det jag ska på arbetstid, dvs jag reser på möten osv de dagar jag har betalt, jag tänker inte åka kvällen innan för ev middagar och för att vara på plats 08:00 dagen efter.

Eftersom det hittills bara är vad som förväntats att jag slår knut på mig själv och jobbar dygnet runt för samma lön så får de i fortsättningen inse att jag gör mitt jobb efter schema. Är jag ledig åker jag ingenstans oavsett om det är möten eller inte. :meh:
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Jag förstår mycket väl hur du känner och själv är jag inte intresserad längre av att ensidigt ge jobbet min fritid. I fortsättningen kommer jag göra det jag ska på arbetstid, dvs jag reser på möten osv de dagar jag har betalt, jag tänker inte åka kvällen innan för ev middagar och för att vara på plats 08:00 dagen efter.

Jag är i och för sig inga problem att använda min fritid till mitt jobb, men det har faktiskt hänt att jag har gjort som du planerar att göra och vara på plats på morgonen istället för att åka med kvällen innan. T.ex. så ska jag åka till Åbo med jobbet i maj. Övriga åker med kvällsfärjan dagen före (en söndag), men eftersom jag redan hade planerat in ett prov med mina hundar dagen för avresan och inte skulle hinna hem till färjan så har jag valt att flyga dit på morgonen därpå istället.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Jag förstår inte problemet.
Du skall tävla 20de och 27de.
Och är borta 22dra till 25te.
Så du hinner ju bägge delarna.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Jag förstår dig, jag hade också varit väldigt irriterad.
Jag jobbar för att leva jag lever inte för att jobba. Min fritid och min tid med mina djur är mycket viktig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 490
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 109
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 316
Senast: hastflicka
·
Relationer Hej Bukare, Jag vill gärna ha er input på en sak.. Jag har ganska nyss (snart 4 mån) sedan inlett ett förhållande med en kille som bor...
2
Svar
20
· Visningar
2 628
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp