Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Jag har då aldrig jobbat med något som jag har tyckt varit tråkigt.

Och då så har jag jobbat som kassabiträde på bensinmack, IT-ingenjör och busschaufför.
Samtliga yrken har haft med någon av mina hobbies att göra.
Jag gillar motorer och stora fordon, inte bara hästar på 4 ben.

Och så hoppas jag att det är för de flesta.
Att de kan hitta ett arbete som på något vis har med deras intresse att göra.
Och jo, det har ofta varit roligare att arbeta än att vara ledig, särskilt under vissa tider som IT-ingenjör.


Jag jobbade ett tag med min hobby hästarna och det höll jag på att kräkas på.

Omväxling förnöjer faktiskt.
Just nu så lägger jag all min tid på min egna verksamhet men längtar verkligen tills att jag får köra buss i sommar.
Och ja, jag får nya jobb även efter 50.

I vinter så skall jag plugga och skaffa mig ytterligare ett yrke.

Jisses!:crazy:
Vi är ju verkligen i helt olika generationer, utan tvekan. Dagens "ungdom" får ta de jobb som finns. Jag har haft massor av olika jobb, och däribland sånt som varit skittråkigt! Sitta och ringa runt till folk och sälja prylar eller göra marknadsundersökning, inte är det roligt att bli utskälld i telefon, inte få prata med sina kollegor. Men nog fasen var jag tvungen att göra det för att överleva, och jag var dessutom bra på det! Så kom inte och säg att gjorde ett dåligt jobb för det.
På din tid kanske du kunde välja bland det du tyckte var skoj, eller din hobby.

Sen tror jag inte riktigt på dig, du älskar alla dina jobb men vissa har du kräkts på :cautious:.

Kul för dig att du hellre jobbar än att ta hand om din häst. I min värld betyder min häst mest av allt. Synd att det inte är så för dig.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

och det precis när man ska offra några sovtimmar på en troligen kostsam utbildning.

Offra sovtimmar?
Jag går inte och lägger mig kl 14 på dagarna. Det jag offrar är en halv ledig dag för att åka dit, och att komma hem vid midnatt på fredagen.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Vem kräks på sitt jobb?
TS?
Det verkar ju inte bättre.


Jag tror säkert att många har massor av olika hobbies - men vad har det med saken att göra?
Det är bland dessa som man skall leta någon trevlig syssla att försörja sig på.
Ju fler hobbies desto flera möjligheter.
Och så kan man ju skaffa flera för att öka på möjligheterna.
Men det handlar nog allra mest om en förmåga att roa sig med vad som står till buds.

Och många är faktiskt rätt nöjda med att ha det så - gå in och gör dina timmar, sen släpper man jobbet och ägnar sig åt annat.
Visst, och det är ju bra så länge som man är just nöjd.
Det är när man blir missnöjd som det behövs en ändring.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Vi är ju verkligen i helt olika generationer, utan tvekan. Dagens "ungdom" får ta de jobb som finns.
Jag tror inte att det är en generationsfråga utan en kulturell fråga.
Mina barn gör också vad de är intresserade av.
Utbildning är ju en grund och förutsättning för det.
Universitetet är en enorm källa till roliga aktiviteter.

Sen tror jag inte riktigt på dig, du älskar alla dina jobb men vissa har du kräkts på :cautious:.
Det kan jag inte minnas att jag har påstått.
Visst kan det bli litet mycket av något ibland, men då så får man hitta på något annat ett tag.

Kul för dig att du hellre jobbar än att ta hand om din häst. I min värld betyder min häst mest av allt. Synd att det inte är så för dig.
Varför är det synd?
Mina barn betyder mest av allt för mig.
Och så tycker jag att det är väldigt roligt att arbeta.
Så roligt att jag gör det även om jag inte behöver.

Jag har provat att vara ledig på heltid samt att bara arbeta med mina hästar.
Det var kul ett tag men i längden så tog det nöjet av hästarna att göra dem till arbete.
 
Senast ändrad:
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Och du tycker verkligen att det är orimligt med hänsyn till utbildning?

Då ska du absolut se dig om efter ett annat jobb. Känns inte roligt för arbetsgivare att satsa på någon som inte tycker det är lönt med utbildning.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Men det är ju inte sant. Att resa på kvällen annandag påsk har knappast med kursendatum att göra. Utbildningen ligger sedan på arbetsdagar.

JOUREN (arbetsgivarens beslut) ligger däremot på långledighet. Inte utbildningen. Men ärligt: att åka en kväll tidigare är väl inte hela världen, ens som hästägare?

ah ok... bara en väll sabbad :D (jag är inte kontorsnisse å kan inte röda dagar å helger... annandag påsk är alltså påskens sista dag :idea::up: )

Ja då kan man ju ha hästen på dagen...
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Jag kan förstå att du blir irriterad av att tiden för utbildningen blivit ändrad för tredje gången och att den nu kommer att infalla på en för dig olämplig tid, då när du har planerat att göra något annat. Det skulle jag också bli - och jag har ett jobb som jag tycker om. Jag skulle försöka trixa så att det blev så bra som möjligt utifrån förutsättningarna, t ex åka bil som någon föreslagit. Sedan tror jag att jag i slutändan skulle vara nöjd och glad över min utbildning i alla fall. Men knorra lite först skulle jag nog.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Offra sovtimmar?
Jag går inte och lägger mig kl 14 på dagarna. Det jag offrar är en halv ledig dag för att åka dit, och att komma hem vid midnatt på fredagen.
Fast det är ju så livet är liksom. Det är så det är. Nu är det ju inga helgdagar nästa vecka, men då ska jag iväg på utbildning i Stockholm och missar en massa kul på hemmaplan jag hade kunnat fått uppleva. Men jag tänker positivt att när jag på kvällarna sitter i bubbelpoolen på konferencehotellet så kommer jag att må betydligt bättre än vad jag gör i tanken på kursen just nu.

Däremot håller jag med flera andra som ifrågasätter varför du stressar över det? Du hinner ju rent tidsmässigt och det kommer inte att vara några problem alls att kunna tävla den 27:e. Varför du stressar över tävlingen den 20:e har jag ingen aning om, du åker ju inte iväg förrän dagen efter, så du kommer ju hinna gå upp på morgonen, skritta ut hästen dagen efter tävling, fixa lite inför nästa helg och sen åka iväg på kursen på eftermiddagen. Sadeln och tränset är väl typ putsat från tävlingen den 20:e så det behöver du knappast göra inför tävlingen den 27:e. Min enda tanke är att jag vill att hästen ska få röra lite på sig under veckan för att jag ska känna att jag kan rida den ordentligt på tävlingen, men det beror ju på vad det är för tävling också. En hopptävling känns inte alls lika viktig att vara genomriden inför som en dressyrtävling. Men någon måste ju mocka och ta hand om hästen ändå när du är borta, det torde ju inte vara en orimlig lösning att denne också rider hästen ett par gånger.

Det är inte jobbet som felar denna gången. Det är att du är för stresskänslig.

Och sen ska det ju vara kul att tävla och rida. Känner man att det bara blir stressigt med tävlingar så ska man inte hålla på.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Jag håller med aprilmaj.

TS - självklart få du lov att bli irriterad! Du hade sett fram emot några trevliga tävlingsdagar och lite ledighet ovanpå det - och så kör det ihop sig fullständigt istället. Och det pga omständigheter som du inte kan råda över eftersom kursen har blivit flyttad ett antal gånger. Jag hade också blivit irriterad och stressad över en sådan sak. Och det tror jag faktiskt de flesta hade blivit - oavsett vad vissa skriver här i tråden.

Men nu är det ju som det är - bara att gilla läget, andas lugnt och planera allt så gott det går (det blir inte bättre av att du ligger stressad och sömnlös på nätterna!).

Hoppas tävlingarna går bra för dig - och att kursen är givande!
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Instämmer, jag skulle med största sannolikhet fortsätta arbeta även om jag hade x antal miljoner på banken o inte behövde arbeta för att försörja mig.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Finns knappast AG som vill satsa på folk som tycker att det är pest o kolera att behöva arbeta.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

I värsta fall så kan man ju betala en tränare för att rida igenom hästen någon gång medan man är borta.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Jisses!:crazy:
Vi är ju verkligen i helt olika generationer, utan tvekan. Dagens "ungdom" får ta de jobb som finns. Jag har haft massor av olika jobb, och däribland sånt som varit skittråkigt! Sitta och ringa runt till folk och sälja prylar eller göra marknadsundersökning, inte är det roligt att bli utskälld i telefon, inte få prata med sina kollegor. Men nog fasen var jag tvungen att göra det för att överleva, och jag var dessutom bra på det! Så kom inte och säg att gjorde ett dåligt jobb för det.
På din tid kanske du kunde välja bland det du tyckte var skoj, eller din hobby.

Men så är det ju idag också, att man kan välja roliga jobb, eller sin hobby, men man måste förstås jobba för det. Sällan slänger folk roliga jobb efter en, oftast måste man först utbilda sig, och/eller skaffa sig erfarenhet utan att få betalt. När man kan något, genom erfarenhet och/eller utbildning, då brukar det också gå folk att betala en för att göra det.

Sen har naturligtvis olika människor olika förutsättningar, beroende på vilken samhällsgrupp man tillhör osv, men det har inget med ålder att göra. Det har alltid varit så.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Ja.. klart det finns ett mellanting...
Men jag tror ändå att det finns skitmånga som går till sitt jobb bara för att de måste.
Inte att de vantrivs på sitt jobb, inte att de mår dåligt på sitt jobb, inte ens att de tycker illa om sitt jobb - men helt enkelt bara det att de mycket hellre skulle vilja göra nått annat än att gå till sitt jobb.

Det tror jag varken är ovanligt, eller konstigt...

Nej, men inte heller ohjälpligt. Man behöver inte ha det så.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Nej, men inte heller ohjälpligt. Man behöver inte ha det så.

Tja.. det beror väl lite på helt enkelt.

Många kanske är ganska nöjda med sitt liv i övrigt, de kanske inte har någon som helst önskan att tex flytta från vänner och familj i en hembygd de älskar för att hitta den typen av jobb som är "mer än bara ett jobb".
De kanske inte är beredda att ge upp hus och det liv de lever idag för att ta den ekonomiska smällen av att plugga till nått (och de kanske inte ens är nog "duktiga" för att klara av utbildningen) som "är mer än bara ett jobb".

Och om man nu inte tycker att det är ett stort problem att jobbet "bara är ett jobb" så varför skulle man känna att man måste göra nått åt det?
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

KL
Visst att man kan bli irriterad på att en kurs flyttas tre gånger, det är ju fullt förståeligt. Men att bli det över en jourtjänstgöring som ingår i arbetsuppgifterna man har det är det inte. Det är ju något man troligen varit insatt i redan när man tog jobbet att det kan hända.

Själv har gått i ovisshet om mina arbetstider i år sedan i höstas. Det har varit klart att dom skulle bytas ut men inte när och inte hur. Äntligen är det klart och det nya träder i kraft på måndag. Men det innebär att t ex att jag kommer att jobba både påsken och hela julen (för tredje året i rad p g a byta av tider nu). Plus att tre omgångar utbildning som jag ska på i vår kommer att komma just på mina fridagar. Jobbar skift så kan ju bli så då, men det är något man vet när man tar jobbet, eller?
Jag kommer ju att bli kompenserad för mertid/övertid alt få ledigt andra dagar vid kurstillfällena och inte rasar min värld för detta. Blir inte ens stressad av det. Det ingår helt enkelt i mitt jobb och den tjänst jag har. Skulle jag inte god ta detta så är ju bara alternativet att byta jobb, även om det kan vara svårt.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Och om man nu inte tycker att det är ett stort problem att jobbet "bara är ett jobb" så varför skulle man känna att man måste göra nått åt det?

Det måste man så klart inte, om man inte vill. Men om jobbet i så hög grad är "ett jobb" (dvs en försörjning) att man tycker att det är jobbigt på riktigt att behöva lägga lite extra tid och energi på det ibland, så får jag en känsla av att man nog skulle må lite bättre om man kunde hitta ett jobb som man kände ett lite mer genuint engagemang i.

En utbildning, som det handlar om i TS fall, är ju ändå något man får, ett slags förmån, arbetsgivaren satsar på en. Det är ju tråkigt om det då känns som ett slags straff, närmast.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Jag skulle också tycka att det är jobbigt när de ändrar tid sådär upprepade gånger.

Men sen "släppa" och gå vidare. Det blir ju bara jobbigare ju mer du stör dig på det. Nu är det som du är och ha ett jobb som skickar en på utbildningar gör ju att man får utvecklas :)
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Det är inte jobbet som felar denna gången. Det är att du är för stresskänslig.

Och sen ska det ju vara kul att tävla och rida. Känner man att det bara blir stressigt med tävlingar så ska man inte hålla på.

Viktigt med en sådan insikt. Att arbeta heltid (?) och ha häst kräver en del. Ännu mer om man dessutom har familj.

Livet är värdefullt, så det är viktigt att ibland fundera igenom vad man vill och värderar.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Att skära bort sådant man tycker om i livet är inte vägen till en stressfri vardag. Snarast så uppmuntras man av sjukvården att ha saker att göra förutom arbetet för att undvika utmattning.

*kl*
Sedan går det alldeles utmärkt att bränna ut sig trots att man tycker jättemycket om sitt jobb och sina arbetskramrater risken är snarare större.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 471
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 104
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 295
Senast: hastflicka
·
Relationer Hej Bukare, Jag vill gärna ha er input på en sak.. Jag har ganska nyss (snart 4 mån) sedan inlett ett förhållande med en kille som bor...
2
Svar
20
· Visningar
2 626
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp