Ok eller inte?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Generalen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 79
  • Visningar Visningar 4 958
Sv: Ok eller inte?

Dock, så har jag ett litet problem angående sängen. När vi sover kan hon ju smyga upp utan att vi gör något? Stänga ute djuren kan vi inte göra, vi skulle inte få en lugn stund alls då våran andra hund är väldigt mattebunden och vill ligga under den svala sängen. Katten skulle skrika oss döva.

Kan du inte stänga in henne i en kompostgallerhage i sovrummet i kvällen? Då får hon vara i sovrummet men INTE i sängen, och katt och andra hunden kan komma och gå som de vill. Då slipper du också att sova dåligt för att vakta så hon inte hoppar upp i sängen.

Jag hade också en hörna, fast utan galler. Jag lärde min "plats i bädden". Det krävdes otroligt mycket envishet att få till det, men det var väl värt det i slutändan.

Det är steg tre för vår ohängda valp. Med tiden skall gallret bort och det skall vara hennes hörna oavsett.

Steg två övar vi på ibland. Det innebär att gallret inte är låst med kopplet på ena sidan, så hon kan puffa sig ut om hon vill. Men nu börjar hon förstå att man skall stanna oavsett.

Menar du att hon smyger upp i sängen utan att ni märker det? När det gäller sådan här träning så är det tyvärr så att man får ta ett antal halvt sömnlösa nätter. Är det så att ni inte ens märker hennes entré i sängen blir det genast svårare. Det bästa är att vänligt men mycket bestämt fösa ner henne från sängen så fort som möjligt. Jag använder inte våld på mina hundar när de ska lära sig något utan envishet och tålamod är vad man måste vara utrustad med. Det är kämpigt men man har igen det senare.

:o Vi sover djupt... :angel:. Sambon sover med både öronproppar och sovmask då han har/har haft problem med insomnia och tar även sömnpiller ibland. Vissa gånger kan jag märka det, andra inte. Oftast kan jag vakna till om hon hoppar ner, men inte upp. Då är hon väldigt försiktig. Sömnlösa nätter är det sista vi behöver just nu, både sambo och jag började på universitetet idag med allt vad det innebär, allt är fortfarande inte klart med lägenheten, möbler ska inhandlas och böcker läsas osv osv. Mycket stress helt enkelt, därav att vi sover som stockar bokstavligt talat.

Men jag förstår naturligtvis att det kanske inte finns någon annan utväg.

Kan du inte stänga in henne i en kompostgallerhage i sovrummet i kvällen? Då får hon vara i sovrummet men INTE i sängen, och katt och andra hunden kan komma och gå som de vill. Då slipper du också att sova dåligt för att vakta så hon inte hoppar upp i sängen.

Vi har inte tillräckligt med galler för det just nu men det planeras att inhandlas då vi ändå kommer behöva det senare. Jag lär dock få sova dåligt iaf, jag misstänker att det kommer pipas och gnällas en hel del... :angel:

Född optimist?
Eller skall Generalen gjuta fast dubbelhöga kompostgaller i golvet?
Tråden handlar om en halvuxen Boxer, inte någon liten knähund.

Född optimist?
Eller skall Generalen gjuta fast dubbelhöga kompostgaller i golvet?
Tråden handlar om en halvuxen Boxer, inte någon liten knähund.

Jag tror inte TS behöver gjuta något alls. Visserligen kommer boxern böka och trycka på gallret och bete sig som en... ja, unghund utan hyfs, men isf får TS vackert vakta komposthagen och ryta i när hon blir för stökig. Vi har fått lägga kompostgaller som ett "tak" på vår hörna, då det första valpen gjorde var att klättra upp och balansera på kanten för att sedan gracilt hoppa upp på köksbordet.

Numera är taket där mest för syns skull och för att vi skall höra om hon hoppar. Det rasslar och vi vet att det är dags att tala om vad som gäller.

Vi har fö en tunna med hundmat i hörnet så gallret inte kan förflyttas sidledes. Inte mycket till plats för henne alltså, men där skall hon inte ha roligt, utan ligga still!

Eftersom Generalen sa att hon kunde stänga ut fröken boxer från sovrummet medelst kompostgaller så gissade jag att fröken boxer kanske hade lite respekt för gallren (jag har träffat flertalet större hundar som har det, så jag tyckte inte att det var konstigt) och inte skulle plöja igenom dem med ett "Bowla med gamar, strike varje gång!" - men det kanske var just, optimistiskt ;)

Eftersom Generalen sa att hon kunde stänga ut fröken boxer från sovrummet medelst kompostgaller så gissade jag att fröken boxer kanske hade lite respekt för gallren (jag har träffat flertalet större hundar som har det, så jag tyckte inte att det var konstigt) och inte skulle plöja igenom dem med ett "Bowla med gamar, strike varje gång!" - men det kanske var just, optimistiskt ;)

Hehe, alla hundar har verkligen inte respekt för rasslande galler. Vår schnauzer på snart fem månader forserar galler närhelst hon kan och störs inte ett dugg av att det lösa "taket" som är fastbundet i ena sidan så att det fungerar som ett lock, en dag föll ned över henne. Bara att putta undan och hoppa jämfota för att någon vänlig själ kommer och erbjuder lite sällskap! ;) Kan man inte putta undan gallret så går det bra att stå och pipa så någon kommer och lyfter bort det.

Vår andra hund däremot, han drar som en avlöning bara det rasslar i gallret. Inte undra på att han har respekt för denna ohängda valp som ju verkar ha nerver av stål. :D

(valpen bestämmer redan dem emellan)

Det är smått optimistiskt :D. Men det skulle kunna funka. Får hon dock för sig att rasera allt så gör hon det med råge! I förra lägenheten var vi inte välsignade med dörrar till varenda rum som vi är nu, så där hade jag på något vis fixat två kompostgaller på varandra så att hon inte skulle hoppa över. Dessutom stod alltid ett löst lutat emot som ramlade om hon försökte, som ett avskräckande exempel. Jag tror att hon har viss respekt för det.

Ibland är djurskyddslagen mer ett hinder än en hjälp. Rätt använd är buren inte ett dugg skadlig för hunden utan mest till hjälp och ganska mysig. Jag har alltid haft bur till valp och unghund och tänker fortsätta med det. Finns inget bättre sätt att bygga koja.

Ibland är djurskyddslagen mer ett hinder än en hjälp. Rätt använd är buren inte ett dugg skadlig för hunden utan mest till hjälp och ganska mysig. Jag har alltid haft bur till valp och unghund och tänker fortsätta med det. Finns inget bättre sätt att bygga koja.

Håller med, har också bur till min stora, tänker fortsätta med det även om jag bryter mot en djurskyddslag, eftersom min hund är lugn, trygg och harmonisk så. :)

Förstår inte varför det skulle vara omöjligt att uppfostra en hund utan att bryta mot djurskyddslagen?:confused:

Omöjligt är det kanske inte.

Men om en stor rymlig bur kan hjälpa dem på traven ( hunden får trygghet i sin bur, alla sover gott om natten etc ) varför ska man då hålla på och tjöta och traggla med annat :confused:

Jag förstår dock varför lagen finns, men som sagt för vissa stjälper det mer än hjälper :)

Även jag håller med. Buetränade min valp redan från början och han älskar sin bur. Så fort mans stängt luckan lägger han sig strax tillrätta (oftast på rygg) och somnar.

Jag behöver inte ens stänga min bur,Tjejen valde helt sonika den redan första dagen hon kom hem.
Har delade känslor med det här att stänga in sin hund i små utrymmen och sedan vänta ut den tills den lugnat ned sig, hoppas man provar andra saker innan man tvingas till detta.
Jag rekomenderar kompostgallrena och JA det kommer vara skit jobbigt i början men kommer tillslut ge resultat. Börja med det när ni inte har något jätte viktigt dagen efter som kräver total utvilning.
Lycka till nu!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 147
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 371
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 685
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 439
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka