Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Menar du som bettet som är i tråden "Vad är det här för bett?"?
Annars är väl en islandsstång som en vanlig stång och används med kedja. Vilket borde inverka på samma sätt som vilket stångbett som helst?![]()
Det som skiljer islandsstången från ex kandar är, att när hästen bär sig på rätt sätt är kedjan helt lös och islandsstången funkar då som ett vanligt tränsbett. Därför väljer vi att kalla den för islandsbett.
Menar du som bettet som är i tråden "Vad är det här för bett?"?
Annars är väl en islandsstång som en vanlig stång och används med kedja. Vilket borde inverka på samma sätt som vilket stångbett som helst?![]()
Ja, det är jag med på, helt logiskt.I det rosa utrymmet mellan mun/vinkelrätt mot munnen skall kedjan vara lös. Förs skänkeln utanför det området bakåt, dvs mer än 90grader mot munnen så skall kedjan börja inverka. Hänger ni med?
Det är ju här det kluriga kommer in, för i mina ögon är det inte ett dugg likt ett stångbett längre...På bilden kan man alltså säga att kedjan inverkar om vi spänt den korrekt. När kedjan inverkar är det ju som ett vanligt stångbett väl? Tryck i kedjan, tryck på lanerna och tryck i nacken.
Det är ju det som är så intressant, hur bettet -med sin konstruktion- kan användas på ett annat sätt?Min personliga åsikt är att det är vanligare att isländska kandaret används mer felaktigt än korrekt, därav det ni sett med "förlängd tygel". Och därav att jag inte valde fortsätta träna med det, jag kan förlite helt enkelt, o hästen oxå...
![]()
Det är ju här det kluriga kommer in, för i mina ögon är det inte ett dugg likt ett stångbett längre...
När bettet är omvridet som på bilden är ju skänkeln i ett läge där den motsvarar en förlängning av tygeln = ingen hävstång. Det finns ju heller ingen överskänkel som kan ge häv mot nacken, som ett vanligt stångbett gör.
På bilden inverkar det (som det ser ut) som ett tränsbett med en kedja under hakan.
Jag menar det bettet som har en lång underskänkel, ledad mundel och kedjan fäst i ringen precis vid mundelen, och som oftast ses användas till synes som en förlängning av tygeln. Ser inte alls ut som ett stångbett, alltså...![]()
Kan vi inte göra klart en gång för alla att det inte är en "islandsstång" i den tråden?![]()
Vaknat på fel sida eller varför så otrevlig? Jag råkade bara förknippa den här tråden med den andra då den kom upp så snabbt efter diskussionen där. Men förlåt mig så mycket, det var verkligen dumt gjort. Borde i fortsättningen tänka på att du kan ta illa upp om man får för sig något sådant.