OK, nu måste vi reda ut en gång för alla: Hur funkar en islandsstång?

pinky

Trådstartare
Det verkar omöjligt att få ett bra svar på den frågan, så jag hoppas att en separat tråd i ämnet kan klargöra en del. ;)

Hur inverkar egentligen en islandsstång?
Bilder och skisser?

Sv: OK, nu måste vi reda ut en gång för alla: Hur funkar en islandsstång?

*skriver för att komma ihåg tråden*

är också nyfiken på det :)

Menar du som bettet som är i tråden "Vad är det här för bett?"?

Annars är väl en islandsstång som en vanlig stång och används med kedja. Vilket borde inverka på samma sätt som vilket stångbett som helst?:)

Annars är väl en islandsstång som en vanlig stång och används med kedja. Vilket borde inverka på samma sätt som vilket stångbett som helst?:)

Jag menar det bettet som har en lång underskänkel, ledad mundel och kedjan fäst i ringen precis vid mundelen, och som oftast ses användas till synes som en förlängning av tygeln. Ser inte alls ut som ett stångbett, alltså...;)

Det som skiljer islandsstången från ex kandar är, att när hästen bär sig på rätt sätt är kedjan helt lös och islandsstången funkar då som ett vanligt tränsbett. Därför väljer vi att kalla den för islandsbett.

men... kedjan på att vanligt dressyr-stångbett ska heller inte vara stram hela tiden, då håller man för hårt stången. sen blir det aldrig et tränsbett sama hur slak kedjan är, pga hur tyglarna och sidostyckena är fästa.

jag tycker det bettet verkar mkt skarpt, det är smalt, tvådelat och har hävstång.

Det som skiljer islandsstången från ex kandar är, att när hästen bär sig på rätt sätt är kedjan helt lös och islandsstången funkar då som ett vanligt tränsbett. Därför väljer vi att kalla den för islandsbett.

Men... (jag också ;)).

Bettet kan ju bara fungera som tränsbett om skänkeln ligger vågrätt bakåt, så som den oftast gör på bilder man ser, men det är ju i det läget som kedjan borde ligga an hårdast eftersom bettet är som mest omvridet då.

Hur kan kedjan vara mer åtdragen ju mer man släpper på tygeln?

Och iom kedjans placering precis vid mundelen kan det väl knappast röra sig om någon större inverkan från kedjan alls egentligen?

Finns det bra skisser över detta någonstans? Någon som kan rita och berätta?

På ett vanligt stångbett är ju mekaniken ganska lättförklarad, men det här är lite klurigare...;)

Jag börjar med att skriva att jag inte är nån expert. Jag har ridit mycket med kandar i yngre tonåren, det var kutym där jag lärde mig rida islandshäst. Jag minns inte mycket utav det och har bara ridit med stång en gång som vuxen, från det tillfället är nedanstående bild tagen. Det kändes väldigt konstigt och svårt.

Jag knåpade ihop en bild, min egna häst som modell, första gången(enda) hon ridits med kandar. Detta innebär att hästen inte visste hur hon skulle reagera och hon var såpass ung i utbildningen att hon inte ridits i "form" ens på vanligt bett. Hästens form är alltså Inte som det bör vara!!!
kandar.jpg

I det rosa utrymmet mellan mun/vinkelrätt mot munnen skall kedjan vara lös. Förs skänkeln utanför det området bakåt, dvs mer än 90grader mot munnen så skall kedjan börja inverka. Hänger ni med? På bilden kan man alltså säga att kedjan inverkar om vi spänt den korrekt. När kedjan inverkar är det ju som ett vanligt stångbett väl? Tryck i kedjan, tryck på lanerna och tryck i nacken.

Min personliga åsikt är att det är vanligare att isländska kandaret används mer felaktigt än korrekt, därav det ni sett med "förlängd tygel". Och därav att jag inte valde fortsätta träna med det, jag kan förlite helt enkelt, o hästen oxå...

Senast ändrad:

Kan vi inte göra klart en gång för alla att det inte är en "islandsstång" i den tråden? :mad:

kandar.jpg

I det rosa utrymmet mellan mun/vinkelrätt mot munnen skall kedjan vara lös. Förs skänkeln utanför det området bakåt, dvs mer än 90grader mot munnen så skall kedjan börja inverka. Hänger ni med?
Ja, det är jag med på, helt logiskt. :)

På bilden kan man alltså säga att kedjan inverkar om vi spänt den korrekt. När kedjan inverkar är det ju som ett vanligt stångbett väl? Tryck i kedjan, tryck på lanerna och tryck i nacken.
Det är ju här det kluriga kommer in, för i mina ögon är det inte ett dugg likt ett stångbett längre... ;)
När bettet är omvridet som på bilden är ju skänkeln i ett läge där den motsvarar en förlängning av tygeln = ingen hävstång. Det finns ju heller ingen överskänkel som kan ge häv mot nacken, som ett vanligt stångbett gör.
På bilden inverkar det (som det ser ut) som ett tränsbett med en kedja under hakan.

Min personliga åsikt är att det är vanligare att isländska kandaret används mer felaktigt än korrekt, därav det ni sett med "förlängd tygel". Och därav att jag inte valde fortsätta träna med det, jag kan förlite helt enkelt, o hästen oxå...
Det är ju det som är så intressant, hur bettet -med sin konstruktion- kan användas på ett annat sätt?

(Kanske denna tråd skulle ha legat under Island istället? :o)

Hm... Ju mer jag tittar på bilden så kommer det fram små idéer...

Kedjan pressas ju upp mot hästens käke på bilden, om man tittar noga. Där finns ju en chans att man får en effekt, men vilken blir effekten?

Den spontana känslan säger "knip om underkäken", men är det en önskad effekt? Och med en ledad mundel? Den effekten kommer ju dessutom bara när skänleln ligger vågrätt, som en förlängning av tygeln. Vilket fortfarande gör att det inte liknar ett stångbett... *Återvändsgränd*
(Intressant att skriva samtidigt som man tänker, förresten!)

Om man ställer frågan så här då:
Vad vill man om man använder bettet?

Ett vanligt stångbett sätter man på hästen för att sänka nacken och länga överlinjen, ett tränsbett för att böja hästen, bromsa och lyfta nacken.
Vad är den önskvärda effekten av detta bett?

Att det blir en viss hävstångseffekt hänger jag med på i och med att det finns en sorts överskänkel, om man nu skulle kunna kalla den det.

Men hur blir det med mundelen då? Bettet borde ju vridas om nästan helt med tanke på hur löst kedjan sitter. Åtminstone är det en anledning till att man inte skall spänna kedjan för löst på ett vanligt stångbett.

KL

Jag har testat detta bett på min häst. Har dock ej bilder. Han är en kallblodskorsning. Nu berättar jag bara utifrån mina erfarenheter. Jag själv skulle ALDRIG sätta mig i paddocken och rida dressyr på detta. Känns som ett för starkt bett, som jag inte kan göra honom rättvis med.. Men ute i skogen har jag inga problem med det. Min häst älskar det (om man jämför med pelham, som han bara biter ihop käften med och springer med) Jag tycker det ser hemskt stakt ut med upplever det ej som speciellt starkare än jaktkandaret. Det är ju även ledat i alla möjliga lägen och därför jobbar skänklarna oberoende av varandra. Och jag har fått för mig att mundelen ligger still och ej sticker upp i gommen/ner i tungan. Just pga detta. För som sagt med pelham(2-delat) blir han skitsur och med detta märker jag ej skillnad.

Nu har jag bara ridit med det ett 10-tal ggr. Men har alltså inte haft några negativa upplevelser med det. Och hästen verkar trivas med det. Och det är huvudsaken för mig! Jag har det 2-delade.

Så här upplever alltså jag detta bett!

Effekten på min häst: Ingen speciell mer än att bettet som sagt känns minimalt starkare än ett jaktkandar.

kandar.jpg

Det är ju här det kluriga kommer in, för i mina ögon är det inte ett dugg likt ett stångbett längre... ;)
När bettet är omvridet som på bilden är ju skänkeln i ett läge där den motsvarar en förlängning av tygeln = ingen hävstång. Det finns ju heller ingen överskänkel som kan ge häv mot nacken, som ett vanligt stångbett gör.
På bilden inverkar det (som det ser ut) som ett tränsbett med en kedja under hakan.

Jag tror inte heller att bettet har någon större hävstångseffekt
Det mest troliga är att mundelen vrids och att kedjan förr eller senare trycks upp mot käken, jag har aldrig "klämt" på bett av denna typen innan

Jag förstår inte alls meningen med att rida på detta

Jag menar det bettet som har en lång underskänkel, ledad mundel och kedjan fäst i ringen precis vid mundelen, och som oftast ses användas till synes som en förlängning av tygeln. Ser inte alls ut som ett stångbett, alltså...;)

Men funktionen borde väl vara den samma eller? Kedjan tar ju i, precis som på ett vanligt stångbett?

Kan vi inte göra klart en gång för alla att det inte är en "islandsstång" i den tråden? :mad:

Vaknat på fel sida eller varför så otrevlig? Jag råkade bara förknippa den här tråden med den andra då den kom upp så snabbt efter diskussionen där. Men förlåt mig så mycket, det var verkligen dumt gjort. Borde i fortsättningen tänka på att du kan ta illa upp om man får för sig något sådant.

Kan kopiera in något jag läst för längesedan om ett sånt här bett:

"Isländskt stångbett, används alltid med kedja. Ska endast användas av erfarna eller med försiktighet. Används då hästen har kommit så pass långt i utbildningen att man knappt ska behöva ta något i munnen, då man bara behöver använda sig av ytterst fina hjälper."

Om det stämmer vet jag dock inte.

Vaknat på fel sida eller varför så otrevlig? Jag råkade bara förknippa den här tråden med den andra då den kom upp så snabbt efter diskussionen där. Men förlåt mig så mycket, det var verkligen dumt gjort. Borde i fortsättningen tänka på att du kan ta illa upp om man får för sig något sådant.

Sorry, jag blev bara så sjukt trött på att några av dem som svarade i den tråden var sega som uttuggat tuggummi och uppenbarligen inte kopplade...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 645
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 478
Senast: Enya
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
896
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka