Okänd men känd stam?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 542
Sv: Okänd men känd stam?

Jag har hela stammen på min lippekorsning. Funderade på att registrera honom i SLF:s korsningsregister, men jag var helt enkelt för snål för att vilja kosta på DNA-typning för föräldrarna. Nu är han registrerad i SH med okänd stam i stället.

Min ena har ett blått pass trots att hon är 9000 registrerad. hennes pappa är inte stambokförd och stoavgift ej erlagd. Enda skillnaden är att hon är 9000 registrerad istället för 0(har jag för mig, kan kolla i passena.) registrerad och båda passena är blåa.

det förklarar ju saken. Har nämligen en importerad ponny från danmark. Okänd härstamning. Hon var visad i danmark och är stuterimärkt på låret. Av en ren slump lyckades jag luska ut att hon är efter svenska hingsten sobello. (inte långt från öresundsbron ;) )

Men eftersom hon är så liten så måste hennes mor vara ponny. Är det därför hon har okänd stam då eller? Är det en omöjlighet att få in stammen i passet?

det förklarar ju saken. Har nämligen en importerad ponny från danmark. Okänd härstamning. Hon var visad i danmark och är stuterimärkt på låret. Av en ren slump lyckades jag luska ut att hon är efter svenska hingsten sobello. (inte långt från öresundsbron ;) )

Men eftersom hon är så liten så måste hennes mor vara ponny. Är det därför hon har okänd stam då eller? Är det en omöjlighet att få in stammen i passet?

Men om du vet vilket stuteri hon kommer från borde du ju kunna få fram stammen. De borde ju ha papper på det hela.. tycker man..
U

*knapplån*
Tänkte starta en sån här tråd då min nya häst har lite "förvirrande" bakgrund... enligt förra ägaren:
Han är tydligen född i det vilda på Irland och fångades in och skickades till Sverige som två-åring. Han har nu ett svenskt pass med okänd bakgrund. Förra ägaren har DNA-typad hans blod för att se vad han har för raser i sig och fick då fram en hel del bakgrund.
Först och främst; Är detta möjligt?
Kan man då göra ett nytt pass till honom med hans bakgrund? (enligt förra ägaren har han samma morfar som Milton...)
Jag kanske bara har åkt på en ägare som är en duktig försäljare, men det var ju inte vad hon berättade som var avgörande för mitt köp, utan en cool häst!

Men då kan jag som har ett sto som är tjuvbetäckt med unghingst som är efter bellini Mamman är efter falleur också DNA testa? Men vad gör det för skillnad? skrivs det i passet ? hon är ju ändå inte efter godkänd hingst så det blir ju inga ändringar i passfärgen?! jag hade tyckt det var kul att ha det till 100% säkert att det är så men är det värt pengarna??
hoppas ni kan hjälpa mig!!:p

Jag har inte provat, men har för mig att det ska gå att lösa. Men för framtiden tycker jag ändå att det är värt investeringen. Jag vet inte om du tänker behålla fölingen eller ej, men jag tror helt klart att det skulle vara lättare att hitta en kunnig och seriös köpare till fölet om du har stam på den, som visar vilka raser den innehåller. Och är hingsten efter Bellini så tycker jag absolut att du ska göra det!
Ulrika

Jag köpte min "arab" i tron att hon var registerbar. Och det är hon ju. Om jag kan få tag på mamman (Blue Pearl e Ramses) och regga henne.... Har sökt mamman mer eller mindra aktivt i sisådär 6 år... :mad:
Sen nåt år tillbaka är min reggad som arabkorsning... Inte kul men måste ju regga henne nånstans ju.. :crazy:
Håller tummarna för att jag hittar mamman nån dag, medan hon fortfarande lever.
HURRA för seriösa hästfolk som reggar sina hästar och inte betäcker oreggade hästar ;)
Jag är FÖR passtvång!

/J

Kan detta inte även handla om att stoägaren överhuvudtaget inte anmält till hingstägaren om fölungens födelse ??

Vet folk som gjort så och därav finns inga papper men ägaren vet stammen iallafall:devil:

Miaa

Miltons morfar hette Any Questions 562 och importerades till Sverige 1973 och dog här 1983. Kanske kan du hitta någon avkomma till honom i livet och jämföra dna mot?

Jag har hela stammen på min lippekorsning. Funderade på att registrera honom i SLF:s korsningsregister, men jag var helt enkelt för snål för att vilja kosta på DNA-typning för föräldrarna. Nu är han registrerad i SH med okänd stam i stället.

Jag genomförde hela proceduren med mitt kallblodstravarsto. Hon var då nio år gammal och saknade papper, men hade en sagd härstamning. Genom diverse detektivarbete (fick bl a fram kvitto på betald språngavgift samt kvitto på ultraljudsundersökning) samt blodtypning konstaterades det att hon var "äkta". Hon blev registrerad i en ny stambok hos STC (tredje stamboken) och fick stamboksnummer 1 (eller rättare sagt SKT1). Detta var 2002, men sen dröjde det nästan tre år innan passet kom :crazy:

Immer

Åhh, tack för infon! Det ska jag genast kolla när jag får min hästs papper! Hoppas verkligen papprena på DNA-typningen finns med...

Kan detta inte även handla om att stoägaren överhuvudtaget inte anmält till hingstägaren om fölungens födelse ??

Vet folk som gjort så och därav finns inga papper men ägaren vet stammen iallafall:devil:

Miaa

Jag vet också folk som gjort så.. Tragiskt och ganska patetiskt. Varför inte välja en hingst som passar plånboken bättre?
Ulrika

HURRA för seriösa hästfolk som reggar sina hästar och inte betäcker oreggade hästar ;)
Jag är FÖR passtvång!

/J

Passtvånget är ju varjen till eller ifrån i ett sånt här fall... För det är i de "fuskandes" fall dyrare att göra ett "lagligt/känd stam" pass än det är att bara skriva "okänd härstamning" i passet...

Jag är för passtvånget som teori men har själv bara pass på 3/4 hästar :devil: (och tänker INTE skaffa pass på den sista 24åringen)

Nä, men det hjälper för framtida föl iaf. Så det blir det mindre såna stackare i framtiden. Det tråkiga i det hela är att uppfödaren hade fött upp mamman och ägde pappan. Seriöst eller hur?? :smirk: Jag min fåne trodde att det var nåt som skulle gå att ordna men mamman går inte att finna. Rasföreningen har alla papper iaf. Det hade ju varit klart roligare att ha en "äkta" arab än en arabkorsning med stam, ffa om jag vill ta ett föl efter henne :(
Jag gillar passtvånget, det försvårar fusk på alla sätt och ger en kontroll på hästarna, spec med chipmärkningen. Svårare att sälja stulna hästar t.ex...
Jag förstår dig med 24-åringen... :angel:

Det här med avgifterna för passen gör mig galen.
Mitt sto har två avkommor efter godkända hingstar (1997+2001) och det finns kvitto på betäckningarna. De alltså är korsningar med kända föräldrar.
Svenska hästavelsföreningen har bestämt att föl som ska ha pass kostar 400:-, åringar 900:- och tvåårigar eller äldre 1200:-.
För de hästar som föddes innan passtvånget genom kända föräldrar med alla avgifter betalda och har fyllt två år kostar passet 1200:-!!!!!!!
En tvååring eller äldre med okänd stamtavla kostar 400:-
Varför ska de som skaffade häst som var över två år före passtvånget och kan stamtavlan straffas på det viset? Gissar det finns enorma luckor för eventuell framtida genetisk forskning och för eventuella avkommemeriter som skulle tillfallit moder och fader annars.
Åter till tråden.
Mitt sto blev dräktig med icke visad hingst där jag har blåa papper på avkomman.
Man kan kolla med SLU om det finns DNA eller blodtypning på föräldrarna. Om det inte finns får man be en kontrollant dra tagel på föräldrar och avkomma för att göra föräldraveifikation via DNA. Det kostar 650 per test. Om man testar alla tre kostar det alltså 1950:- Sedan tillkommer konturdiagrammet och troligen chippmärkningen. Gissar på runt 1000:-. När detta är inskickat kostar passet 1600:-.
Jag betalade ungefär 4500:- för fölets pass.
Jag är stolt över att "bara en korsning" har så fin stam på pränt.

Och jag vet! Man ska ha dubbla staket mellan sto och hingst.

*knapplån*

Jag köpte en fölis av Uppfödaren i November... Men varken Mamman eller födelsedatum står med i passet... Och uppfödaren var ju MED när hon föddes + att ID-kontrollanten kontrollerade både föl och mamma samtidigt när de stog ihop...

Så jag ringde till SveHäst och kollade vad som var fel.. Då svarar de att eftersom inte betäckningen är registrerad så gills inte de uppgifterna.. MEN de kunde tänka sig att göra ett undantag i mitt fall om jag ville betala 600... :smirk:

Då sa jag dessutom att jag ev. kunde ha hittat pappan till mitt föl och frågade om det gick att föra in honom i passet om jag kunde styrka det hela med DNA. Men NEJ det kunde jag inte för "lagt pass ligger" :eek:

Jag blir så irriterad!

Det är konstigt att man får göra ändring i passet gällande färg men inte om man lyckas få verifierat via DNA att man hittat föräldrarna till sin häst.........!!!!!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 148
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 795
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 675
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Septisk artrit
  • Vi som letar häst II
Tillbaka