okej... hur lindar man???

LillaMy84

Trådstartare
Hmmm rubriken talar rätt mkt för sig själv, kan låta som en lite dum fråga också... MEN jag blev lite förvirrad :confused: eftersom jag alltid fått lära mig att linda åt ett visst håll... och detta har jag hört från många olika håll, alltid trott att jag gjort rätt.... så nu häromdan får jag höra från två olika (oberoende av varandra) som menar på att det ska vara tvärtom... :crazy: och att så som jag alltid gjort tom kan skada senan :crazy:

alltså, ska man linda så att lindan blir bakåt eller framåt på utsidan av benet? spelar det egentligen någon roll?? isf vad?

:banana: :banana:
nu vill jag ha massa svar både på hur ni har fått lära er och gärna nån form av fakta :p

Sv: okej... hur lindar man???

vet inte om det spelar någon roll men jag tycker nog att det blir bäst som man sätter benskydd och reflexer att kanten/knäppet pekar bakåt. Har det någon betydelse vid benlindning?? :confused:

Linda motsols! Skulle lindan gå upp så lindas den upp från hästen och inte in mot den.

Så har jag alltid fått lärt mej och så har jag alltid gjort.

Ooops! Glömde en viktig detalj i förra inlägget! På hästens högra sida ska du så klart linda medsols! På hästens vänstra sida motsols.

jag har lärt mej: på Insidan ska man linda fram... Allstå... Knäppet bakåt... (dålig på å förklara) Sen börjar man i mitten, går neråt sen uppåt...

Jag har fått lära mig att linda utåt - bakåt.

Russis skrev:
Ooops! Glömde en viktig detalj i förra inlägget! På hästens högra sida ska du så klart linda medsols! På hästens vänstra sida motsols.
Så har jag fått lära mig linda!

Utåt bakåt, så har jag fått lära mig på utbildning när jag gick hästhållning på gymnasiet.
Och så har jag alltid lindat både före och efter gymnasie utbildningen.

Utåt, bakåt som många här skriver. Sedan börjar jag alltid uppifrån, lindar ner och sedan avslutar uppe. Så att lindan fördelas lika på benet.

/Timsetim

Senast ändrad:

hmmm okej.. verkar som alla är överens om hur man lindar och jag har nog fått lära mig fel :o :crazy: ;)

men nån som vet om det faktiskt kan göra skada om man lindar åt "fel" håll?? :crazy:

sen till detta med att om lindan skulle gå upp... eller knäppe bakåt... blir det inte olika beroende på vad för slags knäppning man har?(ifall det alltså "bara" är av "upplindningsrisken" som man lindar åt ett specifikt håll) ska man då linda olika? alltså om man har med sån knäppning (kardborre) som man drar igenom ett spänne och sen tillbaka blir det ju att den är knäppt bakåt (sålänge lindan slutar på utsidan benet).. och tvärtom om lindans knäppe bara e en kardborre i slutet på lindan... äsch hoppas ni hängde med i den kassa förklaringen :angel: :p

Nackdelen med att linda åt fel håll är att lindan om den lossnar kan lindas upp in mot hästen (istället för utåt) och detta kan leda till att hästen snubblar och går omkull.

Utåt-bakåt blir väl samma sak som det jag och Domino menar? Eller?

jag har hört att man ska linda bakåt (från utsidan)
för att det ska vara bäst för bakre böjsenan (eller vad den nu heter)..... (?)
kan det stämma? :confused:

Anledningen till att man lindar/fäster bakåt på utsidan är väl att man inte ska kunna "fastna" och det löses upp om man touchar till mot något. Alltså, om man har skydd så ska spännena vara riktade bakåt för att lättar "stryka" förbi grenen etc man rider förbi... usch hemska dålig på att förklara men det är den teorin jag har kommit fram till.

Senast ändrad:

jo det där med spännena bakåt är jag med på... men om man har såna spännen på lindorna som man drar igenom fållor och tillbaka då hamnar ju spännet framåt om man lindat bakåt utåt ju :crazy:
tror nog att om nån så är det jag som är kass på att förklara :p

När jag gick på Flyinge en gång i tiden så lärde man ut att linda bakåt för om lindan gick upp så var det dels lättare att se den från hästryggen och att den inte var inne bland benen på hästen och att man började uppefrån och lindade neråt och uppåt igen samt knäppte/knöt den på utsidan och helst gömde knuten.

du vet inte varför det skulle vara bättre för den bakre böjsenan (eller vad den nu heter :) )
för det va lite det jag ville veta ju ;)

Det var en bra tanke... men jag skulle försöka få, om det nu är ett kardborreband, så "flärpen" pekar bakåt så att den stryker förbi kvisten eller vad den nu kan fastna i. men om man har ett sånt spänne så finns väl möjligheten att vika ner och skydda spännet mot kvistar o dylikt.
Äh jag vet inte, alla har olika teorier. :)

Men som läderbjörn ( :crazy: ) säger så är det ju bra att lindan befinner sig på utsidan om den nu skulle lösas upp...

Senast ändrad:

Love*Laika skrev:
För att senan kan dras fel annars, och det kan ge stora skador.
tur att jag inte lindat alltför ofta då :crazy:

hmmm har du lust att förklara lite närmre hur den kan dras fel??
om det är den bakre böjsenan det handlar om (vart exakt den nu sitter?) så kan det väl i såna fall bli "fel" med vanliga benskydd också, modell strykkappa/damask? eller? för den ska ju dras åt ganska så hårt och när man satt den "rätt" så hamnar den ju på bakdelen av benet så som en "fellindad" linda :confused: :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 025
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 765
Senast: Migo
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 404
Senast: Grazing
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 921
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka