okej... hur lindar man???

Sv: okej... hur lindar man???

Jag vet väl inte så där överdrivet mycket om lindning men jag kan försöka svara.

Ja, det är likadant med benskydd/senskydd/whatever. Många hästar blir halta för att resåren dragits åt fel håll.

Senan dras framåt om man lindar fel/spänner fel. Men om du istället spänner/lindar bakåt så dras inte senan. Har för mig (inte säkert) att senan kan tänjas ut eller ngt i den stilen om man lindar fel många gånger, men annars är det som jag sa innan, senan dras fel och det kan göra hästen halt. Det avlivas flera hästar varje år som blivit halta pga att man lindat fel.

En bra grej jag fick lära mig i skolan(hästgymn.) var att "man lindar som man simmar"...hehe, låter lite töntigt, men det har hjälpt mig en del gånger... :smirk:

shit asså nu vågar jag ju aldrig mer använda benskydd :crazy: :p
verkar vara en hel vetenskap bakom...

men det jag menade med knäppningen av benskydden var.. inte själva knäppet utan delen under... fast nu när jag tänker efter så är dom flesta skydden med dubbla knäppen och de första drar man ju då åt "fel" håll :eek:

Det där var ju underbart! Bästa förklaringen jag har hört på länge! :)

Linda som man simmar, blir det bakåt-utåt då, det borde det väl bli?

Men även om man lindar utåt-bakåt blir spännet ibland på yttersidan och därmed framåt, hur går det då :confused:
Vart börjar man linda för att få spännet på insidan?

Hei!
Bruker bandasjer når jeg trener dressur, og jeg bandasjerer bakover.
Begynner på yttersiden av benet og surrer samme vei som den ytterste kanten på underlaget er. Altså bakover :smirk: :banana:

Mvh Hen

ja du kan väl lika gärna få spännet på utsidan om du lindar åt fel håll? det beror ju helt på hur långa lindorna är! Men lindar du ofta med samma lindor så komemr du nog lära dig vart du ska börja.

Som man simmar lindar jag, bakåt utåt.
Du drar lindan när den är på framsidan av benet så inga senor på baksidan kommer i kläm!

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 025
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 765
Senast: Migo
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 403
Senast: Grazing
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 913
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka