Bukefalos 28 år!

Okidoki kan bli klonad

Sv: Okidoki kan bli klonad

Den dagen majoriteten av tävlingshästar är klonade på några få individer kan vi lika gärna lägga av.
Man kanske borde fundera på ett förbud att tävla med klonade hästar o deras avkommor för sportens skull.
PL
 
Sv: Okidoki kan bli klonad

Nu var det ju inte för att få en tävlingshäst han skulle klonas utan som avelshingst. Just som i detta fallet när en av världens bästa hopphästar är valack (eller var nu tyvärr) så kan man ju faktiskt ha "nytta" av möjligheten att kunna klona. Dessutom var det en relativt ung häst vilket gör att stammen inte är uråldrig. Det jag däremot har svårare att fatta är när man klonar avelsmatadorerna som tom fortfarande verkar i aveln själva. Lite mer avelsframsteg än så borde vi väl göra än att "samma" hingst skall vara den bästa i 20 år till. Finns ju gott om söner som kan föra blodet vidare så där förstår jag inte alls nyttan med en klon. Skall man "leka" gud så kan det i alla fall vara för att göra något som idag är omöjligt tex att kunna avla på en valack som visat sig vara one of a kind.

Finns ju en del kloner redan men jag har aldrig hört ett ljud om att någon av dem skulle varit ute på tävlingsbanorna utan syftet är ju avel på dem allihop, dock har jag iofs (men kan ha missat) inte hört någonting om att det skulle ha fötts några avkommer till dem än. En del av dem måste ju vara en 5-6 år nu väl ?
 
Sv: Okidoki kan bli klonad

Hur man än vänder på det så är risken att man minskar avelsbasen till ett fåtal djur vlket kan bli ett problem både för avel o sport.
PL
 
Sv: Okidoki kan bli klonad

"Tävla med klonade hästar är emellertid inte, än så länge, tillåtet någonstans erfar Sporthästen"
 
Sv: Okidoki kan bli klonad

Det är väl bara en tidsfråga innan alla tävlar "på samma hästar" Tyvärr...
 
Sv: Okidoki kan bli klonad

Det är ju dock inte säkert att klonen blir lika bra som orginalet. Visst, kropppen blir väl samma, TYP, för man använder sig väl ännu av ett sto som man stoppar in klonen i för att den ska växa i magen? Och då kommer lite av hennes gener komma in i klonen.
Samt kommer ju inte klonen få orginalets psyke - det är inte samma häst, det är inte okidoki, det är en kopia, en ny häst fast likadan. Dvs inte hans psyke. Så, det är ju inte så att kopian behöver bli lika bra som orginalet. Den kan ju bli helt "fel" i psyket. Och lite går man väl ändå efter det i halvblodsaveln fortfarande?

Och ja, jag är anti kloning. Totalt.
 
Sv: Okidoki kan bli klonad

Varför skulle det bli det? Det är inte tillåtet att tävla klonade hästar och jag har mkt svårt att se att så skulle bli.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 845
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
862
  • Artikel
Dagbok Det har åter blivit mörkt. Det suger verkligen när det blir mörkt så tidigt. Jag vet inte vad jag ska göra resten av dagen. Förvisso...
2
Svar
20
· Visningar
1 694
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag kan ibland önska att jag inte hade några intressen utan kunde vara nöjd med att sitta i en lägenhet och häcka. Men så tråkigt det...
Svar
1
· Visningar
734
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp