Oklart om Floricello

Sv: Oklart om Floricello

Jag tycker att det är väldigt tråkigt att Sverige inte representeras av en enda svenskfödd häst.

Det var ju skönt det. Egentligen anser jag att alla hästar Sverige skickar ska vara svenskfödda och tycker det är fel att göra undantag.

Jag är lite kluven där, men generellt tycker jag det är bättre att fylla ut Sveriges platser med utlandsfödda hingstar som verkar i avel i Sverige än med svenskfödda hästar som egentligen inte håller måttet. Hamnar hästarna bara i botten i kvalen och inte utmärker sig så gör de ändå ingen reklam för svensk avel, medans hingstarna om de presterar bra kan öka värde och efterfrågan på de svenskfödda avkommorna.

Men helst hade jag ju sett att vi kunde fylla platserna med konkurrenskraftiga svenskfödda hästar.

Där delar jag inte din uppfattning. Är de svenskfödda hästarna dåliga i konkurrensen får vi uppfödare se till att producera bättre hästar.

Sen tycker jag man kan diskutera hur begreppet "i avel" ska definieras då en av dem kostar en fantasisumma och har en betäckningssäsong på 1,5 månad.

Ser du då hellre tomma platser eller sämre hästar?

Håller med om att det är riktigt fult gjort av ägarna till den hingsten. Svårt att sätta gränser för prissättning och så, men t.ex. krav på minst 10 betjänade ston för säsongen kanske hade gett lite mer rimliga villkor.

Nu har Floricello fått Wild-Card från Tyskland och kommer alltså tävlas för dem, som sig bör :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är det klart vilka svenska ekipage som ska representera Sverige på unghäst-VM i dressyr i Ermelo, Nederländerna, första helgen i...
Svar
0
· Visningar
432
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På torsdag drar unghäst-VM i dressyr i gång i holländska Ermelo. Över 120 ekipage finns på startlistorna - och även i kan publiken...
Svar
0
· Visningar
351
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter BT-vinnaren och unghäst-VM-finalisten Quarton har med sin nya ryttare Anna Kasprzak haft fina framgångar i Aachen. Två starter har...
Svar
0
· Visningar
341
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Om årgångsklasserna i Holland ger en fingervisning om vad som dyker upp från KWPN till unghäst-VM i augusti så stavas fadern Totilas...
Svar
0
· Visningar
587
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka