Old Mac's - vad gör jag för fel?

Rie

Trådstartare
Dojorna vill till att vridas utåt när hästen går. ( han har dem på framhovarna f ö ).

Drar jag inte åt nog hårt ? Någon gång har de suttit som de ska.

Eller är de för stora ? Tyckte nog att jag måttade ordentligt när jag beställde.

Era erfarenheter tack !

Sv: Old Mac's - vad gör jag för fel?

Då är dom nog för stora skulle jag tro.
Om du håller upp hoven och försöker "vrida" på dom,går det eller sitter dom som dom ska då?

Jag kan vrida lite på dem. Så i princip skulle jag kunna vrida tillbaka dem till "rätt läge", men jag är inte säker på att de stannar där.
Men de har ju suttit rätt hela promenanden en gång, var det rena turen då?
Jag har även köpt inlägg, ska jag prova dem ?

Jag rider med Easy boots (liknar Old Mac's) och har samma problem. Måttade också väldigt noga innan jag köpte dom, och det är extremt tajt att få på dom, så en storl mindre skulle inte funka...

Min teori är att det är en konst att få dom att sitta bra. Det krävs nog en del träning innan man får in rätt teknik. Jag upplever iaf att det är väldigt svårt. Tar typ fem minuter för mig att kränga på EN sko, och ändå blir det inte alltid bra (dvs. vrids utåt eller åker av under ritten). Har vi någon alternativsko-expert någonstans här på buke som har några tips på hur man snabbt och enkelt får dom att sitta rätt?

Ja prova inläggen,eftersom dom inte vrider sig
så mkt så borde det göra susen!

Ojdå, det går hur lätt som helst att få på dem.....kanske de är för stora då.
Ska testa med inlägg. hoppas att det inte är för besvärligt att få dit dem, har inte tittat på hur de ser ut än.

Och när jag ändå är i frågartagen....de där flärparna som sitter med kardborre på "sockan" vad är det bra för?
Jag antar att det är mot skav men eftersom de hamnar på sidan när jag drar åt kardborren gör de ju ingen nytta alls så jag har plockat bort dem.

Dojorna vill till att vridas utåt när hästen går. ( han har dem på framhovarna f ö ).

Drar jag inte åt nog hårt ? Någon gång har de suttit som de ska.

Eller är de för stora ? Tyckte nog att jag måttade ordentligt när jag beställde.

Era erfarenheter tack !

Eftersom du skriver att de sitter bra ibland: Har du koll på att vänsterdojan hamnar på vänster hov, och högerdojan på höger?

Jag har Old Mac's till min häst bak, och de vrider sig inte. Men jag förmodar att det kan bero på vilken hovform hästen har, framhovar är oftast mera runda än bakhovrna. Sedan kan du ju prova att dra åt remmarna mera, om du har "gaiters" (innetofflorna) i så borde inte risken för skav vara så stor.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 190
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 116
Senast: Sharpless
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka