Bukefalos 28 år!

Olde english bulldogg

MrsScabtree

Trådstartare
Vad vet ni om den här rasen? Ni kanske minns att jag skapade en tråd för en tid sedan om jycke till mina päron. Jag undrade lite över Cane corson och andra molosser. Nu har jag hittat en ras jag verkligen tror skulle passa dom-nämligen olde english bulldog. Vad jag förstått är det en oerhört liten ras i Sverige. Jag har hittat en uppfödare som visserligen verkar vara välsigt insatt i rasen..men jag vill passa mig lite från att lyssna för mycket på denne när jag kontaktar honom/henne då jag vill se så objektivt och kritiskt som möjligt på rasen. I Finland verkar rasen något populärare, men även där lite ovanlig. Finns det någon här som kan berätta något om den?
Som kanske tom har träffat en OEB? Jag tycker dom verkar så trevliga och dom är dessutom riktigt snygga...så jag hoppas givetvis mest på positiva svar..men får väl dras med att det kanske finns negativa åsikter också ;)

Shoot.
 
Sv: Olde english bulldogg

det enda jag vet om rasen är det jag har läst på västerviks bk, numera aktivhund.se. där fanns det en användare som pratade sig mycket varm om rasen, och några som drog upp nackdelarna. problemen skulle vara de klassiska för stora hundar, som HD och AD och säkert något till (rädslor?). gå in där och sök, det har säkert varit fler diskussioner sedan de bytte namn.
 
Sv: Olde english bulldogg

Oj hoppla nu har jag läst trådarna jag hittat och måste säga att dom som klagar på att buke är ett "otrevligt" forum nog inte varit inne på detta. Jösses vilken pajkastning :o .
Det är en uppfödare som försvarar rasen i tråden vad jag kan utläsa och måhända att han inte är vassast med pennan men jag har kollat upp hans diverse påståenden på rassidor jag läst och dom stämmer faktiskt. HD/AD måste vara väldigt svårt att få reda på då jag inte tror att man har röntgen krav i staterna där hundarna reggas...

Resterande åsikter på forumet tog jag med en stor nypa salt, folk ropar blandras och kamphund så jag letar vidare då jag åtminstone vet så pass mycket att det inte stämmer..
 
Sv: Olde english bulldogg

Vet inte mycket om rasen och har aldrig träffat någon...
Men vad jag kan förstå så är det en sällskapshund i stil med eng bulldog?
Då är det troligen mest hudsjukdommar som är det största proplemet?
 
Sv: Olde english bulldogg

Vet inte mycket om rasen och har aldrig träffat någon...
Men vad jag kan förstå så är det en sällskapshund i stil med eng bulldog?
Då är det troligen mest hudsjukdommar som är det största proplemet?

Alltså, olden är ju en återskapelse av den engelska bulldoggen som den såg ut på 18 talet då den fortfarande var en relativt sund ras.
Den är mer byggd som en amstaff i kroppen och av lite samma storlek, men med något kortare nos. Bifogar bild.
hundar-71112767.jpg
 
Sv: Olde english bulldogg

Har de använt am staff för att få fram rasen?

Nope. Rasen är så pass gammal att den sträcker sig till 1800 talet, den höll dock på att dö ut i modernare tid och då avlades bullmastiff, pitbullterrier och smäckrare exemplar av engelsk bulldogg in. Det är iaf så pass mycket jag har läst mig till :)
Det verkar dock vara ganska stor variation på utseendet, många ser ut som på bilden, medan det finns dom som är kortare ändå i nosen och något stabbigare.
 
Sv: Olde english bulldogg

Är de inte rasen där huvet aldrig slutar växa?

Har träffat på en OLDE här i Lund väldigt trevlig och söt 9 månader, jojo men kamphundar är alla små krampiga över 30 kg!!

Suck!!
 
Sv: Olde english bulldogg

:rofl::rofl::rofl::rofl::bump:

Fortsätter som ovanstående. Humorhumor!! =)
 
Sv: Olde english bulldogg

Fick du veta något om bullboxern, förresten?

Vet att det finns ett par på vovve.net som har bullboxer.

/Syrsa, som fortfarande tycker grannens hund är dö-fin! Och SNäll! (Och så långt sträcker sig min kunskap om denna blandning.)
 
Sv: Olde english bulldogg

Fick du veta något om bullboxern, förresten?

Vet att det finns ett par på vovve.net som har bullboxer.

/Syrsa, som fortfarande tycker grannens hund är dö-fin! Och SNäll! (Och så långt sträcker sig min kunskap om denna blandning.)
Vad var det nu igen? :o
 
Sv: Olde english bulldogg

Jo, det är en blandning boxer-amerikansk bulldog. En sådan där "schbrador-blandis", dvs vanligt förekommande korsning.

Har hittat lite olika beskrivningar av korsningarna, där det skiftar lite mellan vilka raser som blandas och ändå kallas bull-boxer.

Grannens är från Helsingborg och kommer från andra kullen från denna far och mor.

/Syrsa
 
Sv: Olde english bulldogg

Hittar ett ställe där det står "boxer och någon bull-ras". Det är väl det närmsta man kan komma i att beskriva blandningen. I USA arbetar man hårt på att få korsningen godkänd som ras.

/Syrsa
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: linlar1
·
Lantbruksdjur Ska köpa nya får efter en tid utan. Har en jordbruksfastighet med inriktningen "Skogsförvaltning" och har blivit avrådd av den revisor...
Svar
5
· Visningar
1 618
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 096
Senast: nilie
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 800
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp