oledat bett

suberdoo

Trådstartare
jag funderar på att köpa ett oledat tränsbet till min häst att ha när jag rider ut. jag rider på en kandarstång på ridbanan och det går han bra på. ute har jag just nu ett tvådelat tränsbett, men det känns som om han inte helt tillfreds med det. jag skulle kunna rida på kandarstång ute också, men det skulle kännas bra att ha ett bett att byta med om man behöver.
jag undrar nu vad det är för för- och nackdelar med ett ledat tränsbett, och nu vill jag även ha alla små nackdelar också...

Sv: oledat bett

Tja, det är en bettyp som ligger bra och bekvämt i de flesta hästmunnar. En del ogillar dock det tryck på tungan som det kan ge, men det märker du nog vad din häst tycker om.
Det är det bett som du har svårast att skada hästen i munnen med.

En nackdel kan väl vara att det inverkar på båda sidor av munnen samtidigt. Dvs när du tar i högertygeln så händer det saker på vänstersidan också, iom att bettet är helt stelt. Lite som ett cykelstyre... Men om du bara ska rida i skogen så brukar det inte vara så handikappande.

Sv: oledat bett

tack för svaret!

jag har bestämt mig för att köpa det. det lär inte bli så stora problem eftersom jag rider honom med hjälp av neckreining. dessutom går han väldigt bra på stången, så det kan nog bli bra!

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: Sesca
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 486
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd