Olika ärvda sjukdomar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ivona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 982
I

Ivona

Planerar att skaffa hund i höst, men vet inte riktigt vilken ras än. Är rätt mycket inne på dobberman och liknande raser.. Men undrar därför om de har några sjukdomar som de brukar ärva, dvs "fel" som finns i generna? :confused:

Berätta gärna om andra sjukdomar som brukar finnas i olika rasers "bakgrund" !

Sv: Olika ärvda sjukdomar

Enkalst är väl att ta de raser du är intresserad av och googla upp deras rasklubbar och läsa där. RAS är ju alltid intressant och de flesta klubbar brukar ha en flik om just hälsa/hälsoproblem på sin sida dessutom.

Sv: Olika ärvda sjukdomar

Höftledsfel (som de flesta andra), wobbler, hjärtfel.... Min gamla hanne hade fel på sköldkörteln (men det är ju rätt vanligt inom många raser).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 532
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
684
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 634
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Ridskoleryttare