Olika åsikter angående insläpp och fodring

Sv: Olika åsikter angående insläpp och fodring

Fast man kan ju vara tvungen att hoppa in på jobb, bli sjuk eller ha sjuka barn. Det är väl bra att kunna ordna en ersättare?
Dessutom, är hipp = respektlös och utan ansvarskänsla?

Absolut kan man bli sjuk och behöva ersättare men jag fattade lite som att det finns mer som lockar en lördagkväll för en hormonstinn tonåring än att ta sitt ansvar..
Syftar mer på att det är lite hippt att gå ut och ragga en lördagkväll än att ta in hästarna.. Och umgås med hippa kompisar.. Men käck ungdom då om det passar.. Eller modern kanske.. Eller otyglad. Eller bara tjej rent av.

Dessutom så gör jag som så att när sambon eller kompisens sambo som inte kan massor om häst har stall, då gör vi det så enkelt som vi kan! Kräver inte att hästen ska lindas på kvällen och dyl. Så har ni rutiner som en mindre erfaren inte klarar av (täckesbyten, linda osv), då måste det ju upp rutiner för hur det sköts/inte sköts om det kommer "vikarie".

Men är inte det en anledning till att inte låta en oerfaren ta ett pass ? :crazy: Står man kollektivt och det ingår i kollektivet att linda ben på någon häst tex så ska det ju göras! Då går det ju inte att komma och säga att man sket i det för att sambon tog insläppet istället :mad: Är det sin egen häst så visst men hanterar man andras hästar så ska allt som ska göras göras också!

Jag skulle verkligen inte vilja att vem somhelst hanterade min häst, då skulle det förmodligen gå åt helvete också. Min häst skulle gå iväg med och över någon som inte är väldigt hästkunnig. Även om jag hade en häst som ett barn skulle kunna leda in skulle jag inte vilja det ändå.

*kl*

Nej, jag är helt klart skeptisk till att okunniga ska hantera mina hästar. I mitt nuvarande stall är dealen att jag själv tar mina hästar på helgerna när det är helgschema. Nu har jag visserligen sto+föl och lillkillen är väldigt svårfångad även i boxen för människor han inte känner. De perioder jag har varit inackorderad och haft unghäst så har jag fixat själv. Men när det varit gamlingarna har det förstås inte varit problem.

Dock hade jag blivit fullständigt VANSINNIG om min häst skulle glömts bort vid ett insläpp!! Det får bara inte hända i min värld.

Hej!
Ärligt talat.
Har man sin häst/hästar i ett inackoderingsstall och man blir försedd med uppgiften att en helg i månaden ha ansvaret för att ta in hästarna, så får man ju göra det! Hur kan man ens be någon annan göra det åt en. Tänk om något skulle hända. Skulle man absolut inte kunna, då får man informera alla andra om att det kommer en annan person och tar in hästarna. Så får man ju ta ställning om man tillåter det.
Sen ska det ju vara en person som är hästkunnig och vet hur hästarna beter sig. Jag tycker det är dåligt att man är så upptagen att man inte kan offra en helg att ta in sin häst, då ska man ju inte ha häst!

Ärligt talat
Har man sin häst/hästar i ett inackorderingsstall så kan man inte begära mer än vad uppställda regler säger. Framgår det inte något specifikt då gäller det att uppgiften ska utföras på ett godtagbart vis, hur man löser det är upp till en själv. Passar inte reglerna så söker man sig till ett annat stall där reglerna motsvarar ens eget synsätt.

"Jag tycker det är dåligt att man är så upptagen att man inte kan offra en helg att ta in sin häst, då ska man ju inte ha häst!"

Då rekommenderar jag att du säljer din häst omedelbart, ingen kan garantera att denne klarar av att ta alla pass enligt schema. Man kan bli akut sjuk eller få andra högst giltiga skäl, det kan även du, så ingen borde ha häst alls.

Ni kan ju göra en checklista för de som tar in hästarna. Och sen tycker iaf jag att ansvaret ligger på den hästägare som delegerat sitt ansvar vidare.

Min pappa tog hand om min häst om dagarna, men det var också jag som "godkände" detta och hade de slutgiltiga ansvaret.:grin:

Att det är en hästkunnig är ingen garanti för att hästarna ses över.

Så nej jag ser inget problem med att någon annan tar in emellanåt.

Det tycker jag beror lite på hur mycket stalltjänst man ska göra. I stallet jag förut stod uppstallad så var stalltjänsten runt runt 5 timmar/vecka, och var det lerigt (spolning av ben) var det ännu mer. Tex så tog ett insläpp ca 2 timmar. Man hade en kvällsfodring vardagar (ca 1 tim/gång), fredagar på rullande schema (ca 1 gång/månad) och minst två pass/helg (morgon- eller kvällsfodring och insläpp- eller utsläpp). Vilket resulterade att man hade rejält svårt att resa bort eller hinna med så mycket mer än att sköta om 30 hästar varje helg. Jag hade då en tjej som hjälpte mig att rida ibland, och fast det tog emot att pracka på henne så mycket jobb så gjorde hon ibland helgstall till mig.

Men finns det stall med mindre stalltjänst än jag hade, då skulle jag inte känna behov av att någon ersatte mig annat än när jag var sjuk.

Håller med! Även en hästkunnig kan ju vara slarvig och stressa över sin stalltjänst och då missa/strunta i både det ena och det andra!

Det är ju en jättebra ide att göra en enkel checklista med telefonnummer att ringa om det är någonting som inte stämmer helt.

Sen beror det ju på hur ofta det sker och om det är samma person som brukar rycka in och ta dom passen? Är det så, så lär sig ju denna person snart att läsa hästarna och hitta allt. Man kan även be denne person komma till stallet för en liten genomgång för allas skull.

Jag skulle verkligen inte vilja att vem somhelst hanterade min häst, då skulle det förmodligen gå åt helvete också. Min häst skulle gå iväg med och över någon som inte är väldigt hästkunnig. Även om jag hade en häst som ett barn skulle kunna leda in skulle jag inte vilja det ändå.

En nyfiken fråga.. Varför har man en sådan häst inackorderad? Låter som en respektlös och ouppfostrad häst i mina öron. En sådan skulle inte jag vilja hantera om den stod i samma stall som mig. En häst som går över människor är ju direkt farlig. Och vad innebär " väldigt hästkunnig "? Kunna slå hårt? Eller gör inte hästen så om den leds på höger sida?

Självklart måste även familjemedlemmar och övriga kunna hjälpa till de gånger man inte själv kan. Även okunniga reagerar nog om en häst är blockhalt eller har stora sår på benen. Visitation får man sköta själv av sin häst.

Jag tycker inte att det är ok att låta hästokunniga hantera in- och utsläpp. Fodra lunch möjligen.
Och skälen som nämnts här till att få hjälp, bli sjuk eller slippa stressa, behöva jobba osv tycker jag själv inte är skäl nog till att låta någon som inte kan häst ta hand om någon annans hästar. Jag hade blivit totalt vansinnig om hästarna glömts kvar ute. För att någon lejt bort intaget för att i stället gå ut och festa. Jag hade tagit upp det på ett stallmöte eller liknande. Men med tanke på de olika åsikterna i svaren, finns det ju olika syn på saken.
Jag har bara svårt att förstå att man tar så lätt på sitt ansvar för andras hästar.

står i stall med fyra boxar, vi är tre som delar på alla fodringar då jag har två hästar. Jag har inget emot om någon annan tar in mina hästar, de är snälla och väl hantarade. Dock så måste ju den som tar in och fodrar ha fått instruktioner av den som egenligen skulle fodrat om ev. täckesbyten, skydd av/på, lindor osv osv.
Och veta vad alla hästar heter så dom får rätt mat så klart :laugh:

Min ena häst hade kolik tidigare i sommras och det är viktigkt att den som tar in och fodrar kvällen slänger ett extra öga så att hon äter ordentligt och ser pigg ut, så länge den som tar in uppfyller detta är har det ingen betydelse för mig :) och tjejerna vet det så skulle någon annan behöva ta in och fodra så skulle då självfallet upplysa om det.

Dock var det skillnad när jag hade hingstarna, halvblod en på 6 år och en på 1 år. Då var det bara jag och eventuellt en annan stalltjej som fick gå med dom till och från hagen, dom var snälla som lamm men de var trots allt stora hingstar, så för att inte få konstiga påhopp om någon av dom skulle råka ge ett kärleksnyp eller liknande så var det bara vi som gick med dom :grin:
Jag tog dom alltid tillsammans på varsin sida om mig både ut och in (de gick ihop) så de var vana vid det och det är ju inte så många som känner sig manade till att gå mellan två hingstar heller för den delen :angel:

I mitt stall där jag hyr ut 3boxar gör vi såhär:

Jag sköter både in och utsläpp och jag ser ju då om någon uppför sig annorlunda. Jag gör ingen kroppsvisitering men man ser ju självklart om de skulle halta eller ha något sår el liknande, eller om de inte ätit som de brukar under natten men det ser ju även hästägaren. Om det är något speciellt så brukar jag skicka ett sms till ägaren..
Men när jag är dålig (vilket kan vara ofta ibland eftersom ja ä reumatiker) så släpper min sambo ut och in dem. Han har ju inget hästintresse direkt men han ser ju om någon haltar el är skadad på nått sätt..

Ang foder så gör varje ägare iordning till sin häst. På vintern ger vi hö morgon, lunch, middag, kväll och då gör de iordning deras höpåsar dagen innan så jag bara kan slänga ut sen. På kvällen när jag tar in dem så ska det vara mockat och höt ligga i boxen + mat i krubban.

Men jag ska börja med att de får ta 1helg i månaden var att sköta insläppet iaf. Känns ju lite dumt att de ska behöva åka hit kl 8 på morgonen o släppa ut dem när jag har ca 30m till stallet...

Tidningen Ridsport hade ett ganska stort reportage om just "besvärliga hästar". Där tillfrågades och intervjuades några ägare av inackorderingsstall som hållit på med hästar länge och drivit inackorderingsstall under lång tid.

Just detta att en häst måste kunna hanteras basic av många i ett inackorderingsstall var ett måste ansåg de allihopa! Det fungerade inte med typ specialknep för att hästen inte skulle bli farlig att hantera!
Och då de som inte ville fostra sina hästar, ville hantera sina hästar på eget sätt, hade hästar som fungerade för mycket annorlunda än de flesta hästar, tyckte samtliga tillfrågade i den artikeln skulle hanteras endast av sin ägare! Något att tänka på om man äger en häst och anser den ska hanteras annorlunda för att inte sparka, springa ner folk, hugga osv. ;)

Plötsligt slog det mig att det borde finnas en artikel om "besvärliga ägare eller besvärliga stallkamrater".

Jag skulle inte kunna tänka mig att stå i ett stall där det krävs av mig att jag skall hålla på och linda benen på andras hästar.

Jag skulle inte acceptera att en icken hästkunnig person tog in hästarna om ingen kunnig också kom och kollade att allt var ok. Stå på dig. Det är ju för hästarnas bästa.

Om man läste lite mellan raderna på reportaget jag nämnde så ansåg de att det var sällan hästarna det var fel på. ;)

Linda hästar gör jag gärna om det finns en godtagbar anledning. Hästen är/har precis varit skadad eller har tävlat samma dag eller har haft bandage pga sår, lindrig lymfangit osv. Lindar man av vettig anledning är man en bra hästägare anser jag.

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 930
Senast: corzette
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 098
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 930
Senast: Oknytt
·
Gnägg Hej! Min motivation går verkligen bara neråt med att gå till stallet där min lån ponny står. Tror hon stått i en vecka nu även fast jag... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18