Bukefalos 28 år!

Olika bud - behöver jag komplettera fodret för att höja proteinhalten?

Alexandra_W

Trådstartare
Idag kom en kartong från foderbilen, men Viktors nya foder. GOTT skit sa Viktor, som var hysteriskt intresserad redan av KARTONGEN, tydligen doftade det genom både säck och kartong. Han fick en näve och jag höll på att bli av med fingrarna.. ;)

Hursom, han är 8½ månad, riesenschnauzer. Han har tidigare ätit foder med 28% protein och 18% fett, och på det varit SLANK. Vilket passar mig fint. Han är inte mager, man han är ordentligt slank, på under gränsen sas. Dock lagt på sig litegrann över höftben och så senaste veckorna. Men fortfarande slank.

Han är stor, inte mätt honom med mätsticka korrekt, men han är lika stor som Utter redan (och Utter är stor), och 'hobbymätt' hemma är skrället redan nu ca 70 cm.. Och han är inte färdigväxt *suck*

Han har växt ganska fort ett bra tag nu, i stadig fart. Skulle tro växtrycket håller på att planar ut nu iom att han lagt på lite hull. Men senaste typ tre månaderna har han varit i jämn men kontinuerlig tillväxtfas.

Pga klåda och att matte insåg när hon läste på om foder och foderallergi osv insåg att fodret han fick inte riktigt är optimalt i sitt 'recept' (värdena är det inget fel på) så ska jag alltså byta foder. Tyvärr hittade jag inget riktigt bra alternativ med samma värden.

Så det jag nu köpt är vad jag (som dock är miljöskadad av svårfödda hundar kanske?) anser/antar är ett 'normalt vuxenfoder' - 22% protein och 12% fett.

Nu till kuggfrågan - behöver jag proteinkomplettera för att höja proteinhalten? Det är synnerligen olika bud, vissa anser att ja sålänge han växer, andra tycker att inte då 22% är fullt tillräckligt. Och jag har ingen aning jag? :confused:

Fettet är ju inga problem, bara tippa olja på maten, och där syns det ju snabbt och lätt på hullet hur det ligger till med den saken. Men proteinet är ju lite värre att se, när man ser är det ju försent sas..
 
Sv: Olika bud - behöver jag komplettera fodret för att höja proteinhalten?

Personligen ser jag inga "fel" på värdena, utan 22% borde räcka. Om han däremot är väldigt slank på det andra fodret, som antagligen är energirikare, så kan han ju bli för slank av det nya.
Men då borde du ju kunna utfodra honom med mer än vad det står på påsen att hans vikt ska ha... Och hålla koll på hullet på honom och se åt vilket håll han går och ändra fodergivan utefter det.
 
Sv: Olika bud - behöver jag komplettera fodret för att höja proteinhalten?

Hullet i sig är ju lättpåverkat med olja, men då blir ju balansen mellan fett och protein annan.

Så mycket mer än tidigare vill jag helst inte ge om jag kan lösa det på annat sätt, även om HAN gladeligen skulle äta mer;) Han fick/får ju en liter av det gamla, och är ju inga problem öka på några dl, men jag vill helst undvika komma upp i så mycket större mängder om det går. Dels ska det ut också, och dels vill jag inte vänja honom vid att äta massvis, blir sådana problem sen den dag man måste dra ner och de anser de svääälter ihjäääl ;) Därför t ex olja är bra, ger ingen mer volym men mer fett/energi.

Men då kör jag som jag tänkt, håller koll på lilla hullet och justerar efter det. Var ju mer fundersam om 22% protein var för lite för en växande unghund. Får som inget entydigt svar utan hittar både ja och nej-svar på den frågan.
 
Sv: Olika bud - behöver jag komplettera fodret för att höja proteinhalten?

Ja just det det var en sån stor hund... :) Då kan det ju bli väldiga mängder foder.
Det med proteinnivån tror jag inte ska vara någon fara. Jag har en källa efter att jag läst näringslära nu som säger att valpar 4-14v ska ha minst 22,5%, valpar <14 ska ha minst 17,5% och vuxna minst 10%.
Källan heter "NRC - näringsbehov för hundar på torrsubstansbasis"
 

Liknande trådar

Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 015
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp