Hjälp mig hitta foder..

Alexandra_W

Trådstartare
Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det vore utmärkt om han hade haft typ loppor, men veterinären var otäckt enig med mig om att allt pekade på foderallergi. Om ett tag när det med Utter lagt sig kommer det att kännas som en vinstlott ändå, det är bättre än atopisk (som inte är helt utesluten än iofs, men allt pekar på foderallergi).

Men hursom, nu ska jag alltså trolla fram ett lämpligt foder att använda i en elimineringsdiet. Vilket är nära nog som att krama vatten ur en sten.

Han var helt klifri på Franks Pro Gold Sensitive. 'Haken' var det jag befarade innan, han gick ner i vikt av det. Därför jag tvingades byta igen. Att jag tog 'risken' med Franks var dock för - det var typ det enda jäkla foder jag hittade som fyllde 'kravlistan'.

Nu måste jag dock hitta det omöjliga, då de absolut inte annat än i absolut nödfall vill se honom på Franks i 8 veckor, pga proteinvärdet i det (22%). Jag fick en kommentar om hans hull i förbifarten också, att han är lite för tunn. Något jag iofs INTE håller med om. Han är tunn/slank ja, men han är inte mager. Och han är en 10 månaders riesenschnauzer som växer som ogräs och redan nu är över 70 cm i mankhöjd, och var redan 6 mån gammal nästan 70 cm. Dvs vi har en stor, snabbväxande ras, och han SKA baske mig hållas slank. Han väger 31 kg för övrigt. Men vet hade velat se honom lägga på sig några kilo tom, vilket jag iofs inte skulle få ångest om han gjorde, men inte anser det finns minsta anledning att anstränga sig för att uppnå, spec inte som han äter 10 - 12 dl foder med högt näringsvärde redan.

Men han ska ju absolut inte tappa, där är jag och vet överens. Och då krävs det rejäla värden på fodret.

Så, hjälp mig trolla fram ett foder med - OBS, ska vara ett torrfoder, inte färskfoder etc.

30% protein (ge och ta några procent, t ex 28% går ju bra det med). Helst iaf 20% fett (ge och ta några procent där med), dock kan fetthalten tänja´s på om allt annat stämmer, man kan hälla på olja.

Och vars innehåll uppfyller följande:


INGEN kyckling i, alls (dvs sånt med 'kycklingfett' t ex går bort, alla foder som inte specar fettet också, t ex bara skriver 'animaliskt fett').

INTE ägg i.

INTE fläsk

INTE blod som inte är specifierat att det inte kommer från kyckling eller fläsk

INTE fisk.

(Om t ex kycklingen/fläsket/fisken är hydrolyserad på riktigt går det bra)

Det får enormt gärna innehålla kalkon. Men även anka och lamm går bra. Nötkött kan funka med, eg 'ska' det inte innehålla det då han ätit det tidigare, men han åt märgben under klifria perioden så.

Inget vete. Helst vill jag att det innehåller bara ris som kolhydrat, men veterinären anser att det räcker med att bara prova byta proteinkälla just nu. Personligen skulle jag OM de går gärna ha enbart ris som kolhydratkälla, så slipper man leka 'leta nålen i höstacken' när man ska räkna ut om han kliar sig för han inte tål t ex anka, eller för det är majs/korn/potatis/etc i fodret.

Det foder han var helt klifri på (men som har för låga värden) innehöll:
Kalkonmjöl, ris, solrosolja, betmassa, linfrö, hydroliserat fjäderfä, jäst, monokaliciumfosfat, fruktooligosakkarider, mineraler och vitaminer, lecitin, salt, kolinklorid, vitamin C, vitamin E.



Och - tyvärr så faller Hills z/d etc pga för lågt proteininnehåll, annars hade det varit självklara valet.
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Hmm jag vet inte, det känns inte lätt att hitta ett "allergivänligt" foder som också ska uppfylla kravet för en hög prot. halt. Nu är jag ju inte en foderguru men valpfoder dör ju inte en vuxen hund av att äta egentligen. Om man tittar på näringsvärdena och innehållet så brukar väl det skilja mellan fett och protein halt i fodret enbart.

Kolla in James Wellbeloved i alla fall. Annars finns det väl ekanuba sensitive- märkena också väl? Där kanske du kan hitta något.

Hunden min är ju också foderallergiker och funkar endast på Pedigree :mad: hundskrutt.
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Kollade just eukanuba nyss, men de har pippi på kyckling tyvärr.

Och valpfoder blir nog bättre än för lågt protein, så det borde gå bra så, frågan är väl om det är andra mineralvärden och kvoter? Men hittas det något valplfoder som 'passar in' så föreslå gärna, får jag fråga veterinären vad hon föredrar - pest eller kolera ;)

Jag har snart kollat på ALLA foder på foderbilen men inte då..suck.. Och Olivers hinkar ÄGG i vartenda foder.

Det där 1st Choice som ngn kollat på såg ju bra ut innehållsmässigt, men tyvärr lite för lågt protein ja =/

Kyckling måste vara VÄLDIGT billigt att hinka i hundfoder, det dyker ta mig sjutton upp i de mest oväntade foder. Även lamm- & risfoder kan man ge sig på att det dyker upp 'kycklingfett' eller annat kul i alltför ofta.

Och nej, det verkar riktigt svårt hitta ett högproteinallergifoder, av någon underlig anledning? Veterinären var ju först rätt optimistisk och tyckte att 'vi har ju flera lågallergena foder', men kom moloken tillbaka och tyckte att 'fast det är på tok för lite protein i allihop'.

Och borde ju finnas högaktiva/krävande hundar därute med allergi, även om de inte är unghundar?? Vad fasiken äter DE?
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Jag hade struntat i proteinhalten under en tid, just för att bara kunna koncentrera mig på vad hunden skulle kunna vara allergisk mot.
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Suck, jag blir galen på sånt här.

Nutro CHOICE PUPPY, LAMM & RIS används endast rena lamm- och risingredienser, det är därför som hundägare och proffs rekommenderar denna unika formula för valpar med intolerans eller allergi mot alternativa ingredienser.

Låter ju utmärkt. Tills man läser innehållsförteckningen:
Torkat lammkött (min. 27%), rispulver (min. 26%), riskli, risgluten, rismjöl, sockerbetsfibrer, hönsfett (min. 8.0%), solrosolja (min. 2,5%), kaliumklorid, torkade alger, torkade ägg.

Fatta vad perfekt det varit om de inte haft i höns och ägg =/
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Jag antar att de hundarna får BARF eller liknande för att ägarna i all hopplöshet gett upp. (Så känner jag lite ibland)

Saxat från James Wellbeloveds hemsida:

Vuxna hundar som behöver mer protein
Valp/Prestanda är även utmärkt för vuxna hundar och dvärghundar som behöver ett foder med mer protein. Utfodra med fuktigt eller torrt foder, initialt 20g per kilo kroppsvikt/dag. Variera därefter fodermängden efter er hunds behov. Tillse att det alltid finns rikligt med rent, friskt dricksvatten.


Deras lamm and vegetable ska vara ett foder helt utan spannmål, soja, ägg eller mejeriprodukter.
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Jag hade struntat i proteinhalten under en tid, just för att bara kunna koncentrera mig på vad hunden skulle kunna vara allergisk mot.

Veterinären ville absolut inte det, hon var synnerligen bestämd på den punkten. Om det verkligen, verkligen inte fanns något foder med bättre proteinhalt så fick jag väl ge Franks Pro Gold sensitive. Men mycket bestämd med att det var alldeles för lite protein för en Herr Viktor i det.

Så, just iom att veterinären var så väldigt bestämd, trots att jag på både ena och andra sättet påpekade att det blev FPG Sensitive var just för det var fan i mig snudd på omöjligt få 'rätt' ingredienslista PLUS vettig proteinhalt, och att vi ju vet att han var klifri på FPG, så som sagt - hon var bestämd. Som sista nödlösning - okej men inte annars, så vetefan om jag 'törs' det. Det är ändå en ganska 'lång' tidsperiod det handlar om.

Först minst 8 v på bara det fodret, ev upp till 12 v, och sen provokation med en ingrediens i taget. Och varje provokation tar sin lilla tid, då han först ska äta det man lägger till i X dagar, och sen tillbaka till 'bara' fodret han tål i X dagar, och sen nästa provokationsgrej.

Så, rakt mot veterinärens bestämda rekommendation - det törs jag inte gå om det inte verkligen är ändå jäkla foder som fungerar..
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Men du, ring och prata med en dietist på något av de större djursjukhusen. Strömsholm har bra dietister, Djurakuten i Stockholm är välkända för just allergier och kan säkert tipsa om foder.

Har du tittat på Hill's prescribition diets? Där finns flera allergifoder bl.a. anka & ris som Loka gick på men också z/d som är "ultraallergent" med hydrolyserade proteiner. Svårt att hitta komplett innehållsförteckning på över nätet dock märker jag...

Protein kan du tillsätta själv i färskvara.
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Jag antar att de hundarna får BARF eller liknande för att ägarna i all hopplöshet gett upp. (Så känner jag lite ibland)

Saxat från James Wellbeloveds hemsida:

Vuxna hundar som behöver mer protein
Valp/Prestanda är även utmärkt för vuxna hundar och dvärghundar som behöver ett foder med mer protein. Utfodra med fuktigt eller torrt foder, initialt 20g per kilo kroppsvikt/dag. Variera därefter fodermängden efter er hunds behov. Tillse att det alltid finns rikligt med rent, friskt dricksvatten.


Deras lamm and vegetable ska vara ett foder helt utan spannmål, soja, ägg eller mejeriprodukter.

Ah, sant, de kanske äter BARF eller färskfoder ja. Fast hmm, lite knepigt barfa med anka och kalkon kanske ;)

Tack för tipset om JWB! De är inte 'perfekt' då det innehåller korn och potatis, men de hade ju kalkon och ris (havre och potatis dock) och även anka & ris.

Anka och risfodret var hyfsat 'rent' med, synd på havren, men måste kolla, han kanske inte ätit havre, isf blir det ju snudd på perfekt!
Ris, köttmjöl av anka, biodynamisk havre, hela linfrön, ankbuljong, ankfett, alfalfa, naturlig tång, natriumklorid, kalciumkarbonat, D, L-metionin, lysinhydroklorid, treonin, zinkmetionat.
30% protein, 15% fett
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Men du, ring och prata med en dietist på något av de större djursjukhusen. Strömsholm har bra dietister, Djurakuten i Stockholm är välkända för just allergier och kan säkert tipsa om foder.

Har du tittat på Hill's prescribition diets? Där finns flera allergifoder bl.a. anka & ris som Loka gick på men också z/d som är "ultraallergent" med hydrolyserade proteiner. Svårt att hitta komplett innehållsförteckning på över nätet dock märker jag...

Protein kan du tillsätta själv i färskvara.

Det är på Ultuna han varit, dvs större djursjukhus.

Jo, men kan lägga på protein själv, men haken där är att få tag i anka/kalkon etc. Hade man hittat ett nötköttsbaserat foder, så hade det ju varit lätt att slänga på extra, men blir väldigt bökigt när det är lite mer 'udda' förstaingredienser.

Hills har för dåligt proteininnehåll i samtliga tyvärr, de var det vet rek i normala fall (z/d) då det är absolut enklaste sättet, men det låg för lågt i protein det med, hon gick och skulle hämta en säck men kom tillbaka tomhänt.

Innehållsförteckningarna finns på nätet dock, jag kikade på dem inför första bytet, men de föll ju på samma sak då.

Dock så verkar ju James Wellbeloved kunna hamna ganska nära målet i alla fall, speciellt om han INTE ätit havre innan (ska strax kolla), då skulle ju anka & ris kunna bli utmärkt.
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Tack för tipset om JWB! De är inte 'perfekt'

Finns det något som är det egentligen? ;)

När förresten började problemen yttra sig hos Viktor? Det kan inte tänkas vara pollenallergi eller något sådant om han börjar klia sig nyligen?
Och det är ofta att allergier kommer i kluster och om man reagerar på en sak kan man börja reagera på andra också. Tror att det är så i min tiks fall- hon har nog foderallergi och har börjat klia sig lite mer nu när våren kommit, troligtvis pollen/gräsallergi också.
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Han kliade första gången i mars. Blev helt klifri när jag bytte foder till FPG Sensitive. Höll sig klifri hela tiden på det, men gick ju som sagt ner i vikt tyvärr, så jag blev tvungen att byta igen. Valde då Olivers Selected Fish för att förhoppningsvis inte få tillbaka kliet. Tyvärr fick vi ju det, han började klia ganska direkt på det.

Så, det pekar på foderallergi, men man kan ju inte utesluta atopisk allergi OCKSÅ, för just som du säker så kan det ena leda till det andra, och de kan ha båda två samtidigt. Men iom att han blev helt klifri vid foderbyte, och det inte kom just vid pollensäsong/vår/etc så är första steget fodret, sen om han inte slutar, pricktest och det kitet.

Har man tur är det dock 'bara' foderallergi (inte så bara-bara men MYCKET MYCKET lättare än en atopisk allergi)

Men just för att inte hålla på och testa för mycket på egen hand, utesluta parasiter osv, och inte trigga saker och ting (t ex att jag hejvilt experimenterar med olika foder osv på egen hand, och så resulterar det i att han blir allergisk mot nåt mer, typ damm/kvalster/sånt på köpet tack vare det) som jag valde att kolla upp honom på Ultuna nu när han började klia igen.
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Det finns ju en möjlighet att testa foderallergi via blodprov om han sedan reagerar vid första provokationen. Åsikterna går dock isär hur exakt det provet är och det kostar runt tusenlappen. Jag hade en hel del diskussioner om det när jag höll på med Loka men hon visade sig inte ha någon foderallergi så det blev aldrig aktuellt att testa. Men det kan vara värt att fundera över om man vill "chansa" att skicka iväg ett sånt, få ett resultat och se om fungerar innan man börjar med provokationerna.

Jag skrev om det i min tråd om Lokas hudutredning, inlägg #29 och ett par till neråt.
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Kollade tråden, ska höra om det där blodprovet på måndag (då vet iaf ska ringa mig om provsvar på en urinodling), som du skrev i andra tråden ("Men jag törs säga att en eliminitationsdiet på en mattokig goldentik på 30kg varken kommer att bli enkel, billig eller tillförlitlig.") känner ju jag också. Tjo, en svårfödd, matgalen 31 kgs hund, som ska ha eliminationsdiet..

Han fick/får ju inte äta NÅT annat (jo, morötter fick han fortsätta äta men det var det enda) under testtiden. Inte ens sina märgben. Jag frågade inte hur plast, skor, papper och hästbajs kunde påverka resultatet dock :devil: Men jag sa spontant 'ah, mina skor!' när hon sa inga märgben ens. Dessutom stjäl han ju allt ätbart som är i närheten av att sitta löst, så jag är rätt rädd att vi kommer få 'starta om' de där 8 veckorna både en och fjorton gånger när han fått tag i något han inte borde (matrester, kattmat, kattbajs, mjölkkartonger - ja du fattar)..

Så vore onekligen enkelt med ett blodprov, om det visade vad han inte tål. Helt klart. Risken är väl dock eftersom det inte togs upp trots de uppenbara problemen att hitta ett vettigt eliminationsfoder att 'de' helt enkelt inte tror på det..
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Om du kan ge JWB, prova Kalkon & Ris - det verkar dom flesta tycka är smakligast :)
Det är verkligen ett riktigt bra foder! Min hane fungerar tyvärr inte på det, då han behöver mycket mer fett - omkring det dubbla, och det blir för mycket olja att ha i maten.. Han vill inte äta då, vilket är förståeligt faktiskt.

Men i övrigt har dom hundarna jag sett som äter det, en väldigt fin päls, gott hull och bra aptit konstant.
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

En positiv sak i sammanhanget är att Viktor äter ALLT, och han äter som han inte sett mat på en vecka. Allt innefattar även plast, påslakan, papper, bränslepellets av träspån, torv och hundfiltar.. Så jag skulle mest troligt kunna utfodra honom med frigolitkulor och han skulle kasta i sig dem som om han bott i Bergen-Belsen sen han föddes.

Så just smakligheten behövs inte tas hänsyn till, sålänge det SER UT som mat går det utmärkt :devil:

Jag kikade ju på JBW, dock så det av deras som är närmast perfekt jag tror man kan komma är deras valpfoder med anka & ris. Enda nackdelen där är havre. Han har inte ätit havre i foder, men säkerligen i bröd, kakor och så. Och möjligen priset då, men i det här läget är det ju bara att blunda ;)

Enda jag funderar på nu är om jag ska beställa nu, eller vänta och höra om det där blodprovet på måndag..

(trist btw det inte gick med z/d eller liknande, såg nu att försäkringen ersätter: medicinskt foder och schampon som veterinär
i samband med behandlingen ordinerar
för den aktuella skadan eller sjukdomen,
maximalt 500 kr)
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Kan du inte använda hills fodret och ge mer protein själv, eller vad det just det som vad problemet att få tag på tillräckligt med kalkon?

Gnist kanske har någon fågel över ;)
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Jo, men kan lägga på protein själv, men haken där är att få tag i anka/kalkon etc. Hade man hittat ett nötköttsbaserat foder, så hade det ju varit lätt att slänga på extra, men blir väldigt bökigt när det är lite mer 'udda' förstaingredienser.

Jag kom att tänka på att det faktiskt finns en kalkondelikatessaffär i Saluhallen i Uppsala, men det visade sig vara ett Skånebaserat företag. Men jag hittade en site till Närkalkon och tydligen finns det två kalkonuppfödare i Uppsala län och en i Stockholms län.

Det kanske kan vara idé att vända sig direkt till dessa för att få tag på kalkonkött? Halsar och vingar har jag noterat är något som används ofta av BARF-are och de kan ju inte kosta många kronor. Likaså borde inälvor vara tillgängliga och till bra pris.
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Jo, ska kolla upp. Jag har ju bara kollat på Willys och sådana, lokala slakteriet och så. Men går kolla pris, vilket som blir billigast. Hur vet man hur mkt protein man lägger på då btw?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 476
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
688
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 300
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Strider är en pigg och glad korthårig BC-kille på ungefär 1,5 år. Han är ca 55cm hög, väger 18.6kg och inget i hela världen kan få honom...
Svar
7
· Visningar
2 855
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp