Hjälp mig hitta foder..

Sv: Hjälp mig hitta foder..

nja, jag tänkte väl mer att hon är duktig på att se vad för slags allergi det är på en gång (inte alltid såklart) så hon kanske direkt kan säga typ "ja, det är atopiskt" eller vad det nu kan vara...

Delvis knapplån.


Riktigt så duktig finns det nog ingen vet som är, tyvärr, dessutom kan det ju finnas flera orsaker. Både foder och atopiska. Jag gick till Djurakuten (Susanne Åhman, kollega med KB) med Loka och kan säga att där hade man inte så höga tankar om det där blodprovet...

Men Alex, oavsett om du vill testa det blodprovet eller ej bör du ändå göra den första (8v) fodereliminatinen för att på så vis få bekräftat om det ÄR fodret. Under dessa veckor, vanligtvis i mitten, gör man också pricktestet.

Loka fick jag starta om två gånger... Den andra gången gjorde hon en räd i nyöppnad 10kg säck med kattmat. Tror du hon passade på att smälla i sig så mycket som möjligt eller...? 5-6 kg. :grin::crazy: Som tur var var det då i v.7 (andra försöket) och eftersom det blev noll reaktion (förutom elefantstora högar ute och grymma fisar) så kunde vi tolka det som = ingen foderallergi.
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Jag törs verkligen inte BARF, tyvärr. När han är vuxen - absolut. Men törs inte med en unghund, alls. Inte ens med gedigen, kunnig coachning tyvärr =/

Varför?:confused:
Det kan väl omöjligt bli mer naturligt än kött?!?
Torrisar är ju inte det naturliga fodret alls för en hund i grund och botten ju?:confused:

Inget klagomål eller så, men undrar varför?:o

(jag ger mina doggy som bukfylla, ett sk skitfoder. Men får FODAX först.. typ.. :p)
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Fast det är ju lite mer att tänka på än att "bara servera kött" och är man osäker vill man nog inte börja mixtra med en växande unghund.
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Som jag skrev i mitt inlägg, att hon skulle plugga på, för så svårt är det faktiskt inte. ;):D

iaf inte till katt och jag kan inte tänka mig att det skulle vara mer avancerat till hund?!?!?!
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

HEj
Läste precis ett provsvar från ett lab i Finland där en kompis fått sin hund testad för allergi. Hunden låg på gränsen för ungefär samma ämnen som du vill undvika och hade dessutom klar allergi mot morötter och jäst.

Nåväl skulle hjälpa henne läsa innehållsförteckningar för vet hade inte gett forderråd alls vad jag förstod. Jag lyckades hitta ett foder som var baserat på älg men har inte fabrikatet här. Sen håller jag med om att stirra inte dig blind på 30% protein nu. Den halten är klart över vad forskning visat att växande hund behöver - trots att vet sagt till dig att det är så viktigt. Återkommer om jag under dagen kommer på vilket foder det var.
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Var på djuraffären igår och såg ett nytt foder "Acana". De har en lamm och äpple-variant.

Ingredienser
Lammjöl från Nya Zeeland, ångkokad havre från Alberta, ärtor, solrosolja, urbenat lammkött från Nya Zeeland, red delicious äpplen, naturlig smaktillsats lamm, linfrö, alfalfablad, pumpa, betblad, tranbär, häggmispelbär, naturliga alger (brunalg, blåstång, rödalg), kardborrerot, läkemalvarot, enbär, bockhornsklöver, fänkål, angelicarot, havtorn, cikoriarot, brännässla, hallonblad, mjölktistel, myntablad, ringblommor, kamomillblommor, lactibacillus acidophilus, enterococcus faecieum, vitaminer och mineraler.

27% protein, 15% fett
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Var på djuraffären igår och såg ett nytt foder "Acana". De har en lamm och äpple-variant.

Ingredienser
Lammjöl från Nya Zeeland, ångkokad havre från Alberta, ärtor, solrosolja, urbenat lammkött från Nya Zeeland, red delicious äpplen, naturlig smaktillsats lamm, linfrö, alfalfablad, pumpa, betblad, tranbär, häggmispelbär, naturliga alger (brunalg, blåstång, rödalg), kardborrerot, läkemalvarot, enbär, bockhornsklöver, fänkål, angelicarot, havtorn, cikoriarot, brännässla, hallonblad, mjölktistel, myntablad, ringblommor, kamomillblommor, lactibacillus acidophilus, enterococcus faecieum, vitaminer och mineraler.

27% protein, 15% fett

Tack, jag såg faktiskt det på foderbilen också. Det som inte satte det högt på listan var ärtorna, och att det är (precis så har Olivers med dock) en massa 'grönsaker och bär', som kanske inte är så bra som/i elimineringsfoder.

Men hade det länge kvar 'på listan' =)
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

HEj
Läste precis ett provsvar från ett lab i Finland där en kompis fått sin hund testad för allergi. Hunden låg på gränsen för ungefär samma ämnen som du vill undvika och hade dessutom klar allergi mot morötter och jäst.

Nåväl skulle hjälpa henne läsa innehållsförteckningar för vet hade inte gett forderråd alls vad jag förstod. Jag lyckades hitta ett foder som var baserat på älg men har inte fabrikatet här. Sen håller jag med om att stirra inte dig blind på 30% protein nu. Den halten är klart över vad forskning visat att växande hund behöver - trots att vet sagt till dig att det är så viktigt. Återkommer om jag under dagen kommer på vilket foder det var.

Tack, fast älg går inte. Älg har han ätit massvis.

Just 30% var inte vet hysterisk på, men då han hållit vikten och fungerat bra på just 28 - 30% fett så är det bra om man kan lägga sig där igen, men det går bra med lite lägre med, dock inte under 25-26%
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Varför?:confused:
Det kan väl omöjligt bli mer naturligt än kött?!?
Torrisar är ju inte det naturliga fodret alls för en hund i grund och botten ju?:confused:

Inget klagomål eller så, men undrar varför?:o

(jag ger mina doggy som bukfylla, ett sk skitfoder. Men får FODAX först.. typ.. :p)

Helt enkelt som jag skrev. Jag anser inte att jag ens är i närheten av att ha den kompetens som krävs för att på egen hand fodra en växande, svårfödd unghund. Varken med eller utan hjälp.

Du får inte glömma det faktum att han INTE är en tabellhund heller. Han kräver mycket mer än vad han 'borde', vilket gör att man måste ge sig på trial and error.

Dessutom, om jag klantar det med mineraler t ex, så riskerar jag att ge honom - och i förlängningen mig - livslånga men.
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Hmm, skulle precis beställa James Wellbelover puppy anka & ris. När jag inser att det är spannmålasbaserat (anka minst 27%, ris minst 27%, havre minst 7.5%.). *mutter mummel*
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Orkade inte läsa alla inlägg :o men har du funderat på att laga maten själv åt honom? Om det nu är en begränsad tid kanske det kan fungera.

Då har du ju koll på vad han får i sig och fetthalten kan du ju reglera med solrosolja eller liknande.

Blir säkert inte billigt, men hellre dyrt än en kliande hund?
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Samma svar på laga mat själv som på att barfa honom, så finns svar några inlägg ner =)
 
Sv: Hjälp mig hitta foder..

Nu beställde jag JWBs Anka & ris puppy. Är nog det 'bästa' jag kan åstadkomma är jag rädd. Gillar inte det är spannmålsbaserat, men det får gå helt enkelt just nu.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
685
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 300
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Strider är en pigg och glad korthårig BC-kille på ungefär 1,5 år. Han är ca 55cm hög, väger 18.6kg och inget i hela världen kan få honom...
Svar
7
· Visningar
2 855
Senast: Docka
·
Hundhälsa Jag håller på att bli galen här. Tiken, som är allergisk mot det mesta, har ätit Arion Lax & ris i flera år utan problem. Nu har de...
2
Svar
32
· Visningar
2 282
Senast: Meibla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp