Olika grimskaft

Skreppur

Trådstartare
Hur är det egentligen, har olika grimskaft olika egenskaper? Tex med grimskaft med en kedja, vad är kedjan bra för?

Grimskaftet med två kedjor, när ska man använda en sådan?

Senast ändrad:
Sv: Olika grimskaft

Kedjan kan du dra över eller under mulen/genom munnen på hästen, om du har en som är stark eller ouppfostrad. Men många har dem som utställningsgrimskaft då se ser lite snyggare ut. Vet inte vilket ändamål som den gjordes först till faktiskt.

Dra kedjan över eller genom munnen?

Shettisen jag har är hyyperstark och väldigt oupfostrad. Några tips på grimskaft som kan underlätta. En eller två kedjor?

ja, du drar kedjan genom den lilla ringen på ena sidan, över mulen, och redan knäpper du fast haken i ringen på andra sidan.
Eller så kan du dra kedjan under hakan, eller genom munnen som ett bett.
Det ska användas med stor försiktighet, och det är inget som jag sysslar med dagligen. Men om den kan rädda ens tår eller hindra hästen från att slita sig så kan det vara nödvändigt.

En kedja räcker om du ska ha den till det ändamålet.

Tror inte jag vågar det.. tänkte om man satte det som en vanligt grimskaft så blir det ju endå lite respekt i det om man rasslar med det..

Jag har kedjan under hakan på min hingst för att han inte skall kunna resa sig när han ser grannens ston på för nära håll. När han försöker resa sig nyper det åt under hakan på honom och då slutar han.

jag tycker kedjegrimskaft är rätt bra just för att de ofta är längre än vanliga grimskaft. för mig spelar alltså inte själva kedjan nån roll, utan helt enkelt att grimskaftet blir längre!

Ett grimskaft med två kedjor är ett utsällningsgrimskaft å sätts fast i bettringarna på hästen eftersom att det är snyggare än ett delta och seddan ett kedjegrimskaft.

TYcker du bör köpa ett vanligt kedje grimskaft, alltså med en kedja, å så fort han inte uppför sig som du ska så rycker du till mer eller mindre bestämt beroende på om du har sagt till ett par gånger innan elelr inte. Det räcker normalt sett med att dra kedjan genom grimmans ring på din sida under å i den motsatta ringen sätta fast kedjan, räcker inte det så drar du in i ringen på grimman vid din sida seddan under käken igenom den motsatta ringen och säter fast kedjan på den ringen som du drog igenom kedjan först. Efter detta så brukar dom uppföra sig ganska bra ganska snabbt, men har kvar kedjan under käken ändå utifall att h*n kan få för sig att ta sig friheten om man inte använder det. + att du då känner dig säkrare.

Jag använder kedjegrimskaft på båda mina hästar, iaf på sommaren då det är en massa saftiga grästuvor överallt :d och då hjälper inte ens en repgrimma, har då grimskaftet under hästens huvud, tycker det är lättare att leda då eftersom grimman inte vrider sig som den kan göra om man låter kedjan gå över nosen.

På vintern använder jag ett vanligt bommulsgrimskaft då kedjan blir så frutansvärt kall, dessutom är det inget smaskit gräs påväg till hagen heller. Kan möjligtvis använda kedja på 4 åringen på vintern när det kommit nysnö, första morgonen med snö är det alltid fart på dom och då är det bra att ha en ordentlig broms om det skulle bära iväg ;)

Liknande trådar

Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 486
Senast: skiesabove
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 734
Senast: Edla
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej! Tänker att det är många här med olika NPF-diagnoser och tänker att det kanske finns några bra knep folk har för att underlätta i... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 417
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka